Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kysellä raskaana olevalta / miten huomioida raskaus?

Vierailija

Mieheni ystävä vaimoineen odottaa vauvaa. Tiedän heidän yrittäneen raskaaksi tuloa parisen vuotta. Mies kuuli asiasta tänään ystävältään, ja olemme yhdessä tapaamassa pariskunnan viikonloppuna. Aion totta kai onnitella heitä lämpimästi, mutta miten muuten voisin osoittaa heille olevani asiasta kiinnostunut?

Itselläni ei ole paljoa kokemusta lähipiirin vauvoista tai raskauksista, ja olen joskus jälkikäteen harmitellut sosiaalista kömpelöyttäni, kun joku on raskaudestaan kertonut, eikä asiaa ole onnittelujen jälkeen keskustelussa mitenkään noteerattu, ellei vastapuoli ole spontaanisti asiasta puhellut. Jos en esitä mitään kysymyksiä, voidaan luulla, ettei asia minua kiinnosta lainkaan. Haluaisin kuitenkin osoittaa välittäväni aiheesta, mutten tiedä, minkälaisia kysymyksiä minun kannattaisi esittää. Mieleeni tulee lähinnä "tiedättekö, onko se tyttö vai poika?" tai "aiotteko muuttaa isompaan asuntoon?", jotka lienevät melko tungettelevia (moni ei halua kertoa muille sukupuolta tai ei ole varaa muuttaa tms). Miehet ovat hyviä ystäviä keskenään, minä ja ystävän vaimo emme kovin läheisiä, mutta he ovat meitä kovasti monessa jutussa auttaneet, ja haluaisin heidän kanssaan itsekin paremmin ystävystyä. Mitä toivoisitte itse raskaudestanne kyseltävän? Onko vaikkapa voinnin tiedusteleminen ok?

Kommentit (14)

Vierailija

Yleensä on tapana kysellä mikä on ollut odottavan äidin vointi. Että onko ollut pahoinvointia. Ja laskettua aikaa kysellään. Ei sen enempiä tarvii kysellä. Toi asunnon ostaminen on turhan paljon varallisuuteen liittyvä kysymys. Älä sellaisia utele. Sukupuolijutusta voi kysyä, että tietävätkö/aikovatko selvittää.

Vierailija

Itse ainakin koen hieman vaivaannuttavaksi jos raskauttani aletaan kovasti huomioimaan. Vointien kyselyt on totta kai aina mukavaa huomioimista, mutta siinäkin riittää pelkkä "Miten olet voinut?".

Mutta ihmisiä on tietty erilaisia. 

Vierailija

No itseäni ainakin olisi ahdistanut jokin onnittelulahja :D vaikka tosin mietin sellaisen viemistä ystävälleni joka oli juuri alkanut odottaa, itselläni ei ollut silloin vielä lapsia. Mutta toisaalta, voisihan se sittenkin olla kiva ajatus! Esimerkiksi kauniiseen lahjapussiin vauva-lehti ja vaikkapa suklaata :)

Mukava, että olet noin aidosti kiinnostunut tuttavastasi. Voinnin kyseleminen on mielestäni mukava juttu, ja voi kysyä esim että miten raskaus on mennyt, onko ollut helppoa/vaikeaa jne. Voi myös kysyö että mitä ajatuksia raskaus on herättänyt, mitä miettii tulevasta vauva-arjesta, pelottaako synnytys, miten aikoo lasta kasvattaa jne :)

Vierailija

Onko raskaus ihan julkista jo, eikä miehesi ystävä ole paljastanut salaisuutta liian aikaisin? Jos näin on, niin omasta mielestäni onnittelu, voinnin tiedustelu ja lasketun ajan kysyminen on ihan ok. Itse olen sen verran introvertti, etten välittänyt hirveästi mistään uteluista. Itseäni ainakin ahdisti, kun joku kysyi, miltä tuntuu. Ehkä sitä myös vähän suojeli itseään siltä varalta, että jotain käykin, eikä siksi uskaltanut kiljua riemusta. Nykyään minulla on 2-vuotias, ihana tyttö, jota rakastan enemmän kuin mitään muuta. Jos minulta kysytään, miltä tuntuu olla äiti, vastaisin varmaan, että ihan jees ja lapsi on ihana. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No itseäni ainakin olisi ahdistanut jokin onnittelulahja :D vaikka tosin mietin sellaisen viemistä ystävälleni joka oli juuri alkanut odottaa, itselläni ei ollut silloin vielä lapsia. Mutta toisaalta, voisihan se sittenkin olla kiva ajatus! Esimerkiksi kauniiseen lahjapussiin vauva-lehti ja vaikkapa suklaata :)

Mukava, että olet noin aidosti kiinnostunut tuttavastasi. Voinnin kyseleminen on mielestäni mukava juttu, ja voi kysyä esim että miten raskaus on mennyt, onko ollut helppoa/vaikeaa jne. Voi myös kysyö että mitä ajatuksia raskaus on herättänyt, mitä miettii tulevasta vauva-arjesta, pelottaako synnytys, miten aikoo lasta kasvattaa jne :)

Voisi olla hippasen awkward jos puolituttu alkaisi tuollaista tenttausta vetämään...

Vierailija

Ei kai mitään vauvashowta tarvitse vetää. Ihan normaalisti käyttäydytte ja voi varmaan puhua muustakin kuin vauvoista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ei kai mitään vauvashowta tarvitse vetää. Ihan normaalisti käyttäydytte ja voi varmaan puhua muustakin kuin vauvoista.

Näinpä. Odottavalle äidille se on ihan mukavaakin, ettei hänen kanssaan jutellaan vielä ihan normaaleistakin asioista. Ahdistaisi, jos kaikki haluaisivat puhua kanssani vain vauvoista, koska sellainen sattuu köllimään vatsassani.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Odottavalle äidille se on ihan mukavaakin, ettei hänen kanssaan jutellaan vielä ihan normaaleistakin asioista. Ahdistaisi, jos kaikki haluaisivat puhua kanssani vain vauvoista, koska sellainen sattuu köllimään vatsassani.

*että

Vierailija

Onnittele. Kysy mitä kuuluu. Näin neutraalilla kysymyksellä toinen osapuoli voi itse päättää mitä raskaudestaan, voinnistaan tai jostain muusta haluaa kertoa vai haluaako ollenkaan. Raskaudesta j siihen liittyvistä asioista kyselemisen koin itse ainakin vaivaannuttavina ja kiusallisina uteluina. Kaikki eivät halua puhua raskausajatuksistaan.

Vierailija

Itseäni vituttaa ihan kympillä nämä lasketun ajan kyselijät. Mitä ne sillä päivämäärällä tekee! Sanon aina jotain sinne päin, tyyliin marraskuun ekalla viikolla tms.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat