Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen raskaana, en saa sairaslomaa unettomuuteen, kun raskaus ei ole sairaus

Vierailija
13.10.2015 |

Tuntuu, että ympärillä kaikki muut raskaana olevat saa pienistäkin syistä monta viikkoa saikkua, mutta itsen on vaan jaksettava. Tilanne on siis se, että nukun 2-4 tuntia vuorokaudessa ja kunto sen mukainen. Tätä jatkunut koko raskaus ja nyt vielä vajaa pari kk äitiyslomaan pitäis jaksaa. Olen tehnyt töissä väsymyksen vuoksi virheitäkin, melkein jäänyt auton alle oman tarkkaavuuden ollessa nollassa jne jne. Neuvolalääkäri ja kaksi eri työterveyslääkäriä ei anna saikkua, kun raskaus ei ole sairaus.  Mielenkiintoista on, että työkaverini sai migreenin vuoksi kuukauden saikkua, voiko mikään migreeni kestää edes kuukautta vai mikähän taustalla... Onko muita kohtalotovereita, jotka ei raskaana saaneet saikkua, vaikka tilanne olis omasta mielestä niin vaatinut. Ja miten jaksan vielä nämä viimeiset viikot??

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuuko unettomuus vaikka pahoinvoinnista vai eikö sille ole mitään selkeää syytä? Jotenkin ymmärrän että sairauslomaa ei kirjoiteta mutta kai olet jotain apua tai neuvoja neuvolasta tai lääkäriltä saanut? Eihän tilanne voi noin jatkua.

Vierailija
2/29 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei muutkaan unettomuudesta kärsivät saa sairaslomaa, korkeintaan pillereitä joista on hetkellinen apu.
T: vuosia insomnian kanssa kärvistellyt (ilman sairaslomaa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on varmaan se, että raskaana oleva ei voi saada untatukevaa lääkitystä... Mutta eihän sairasloman syy olisi raskaus vaan siitä seuraava uupumus?

Vierailija
4/29 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on varmaan se, että raskaana oleva ei voi saada untatukevaa lääkitystä... Mutta eihän sairasloman syy olisi raskaus vaan siitä seuraava uupumus?

ts. unettomuudesta johtuva uupumus  3

Vierailija
5/29 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ajattelin selvitä sen jälkeen, kun vauva on syntynyt? Sitten et ainakaan enää saa nukkua.

Vierailija
6/29 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi saada, lääkkeiden pitää vain olla silloin lyhytvaikutteisempia.

Vierailija
7/29 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus on kamalaa. Synnytyksen jälkeen kaikki on sata kertaa helpompaa.

Vierailija
8/29 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ajattelin selvitä sen jälkeen, kun vauva on syntynyt? Sitten et ainakaan enää saa nukkua.

Miksei saisi? Kaikki vauvat eivät ole mitään 24/7 huutajia.

Vierailija
9/29 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et saa nukuttua. Jos selkääsi särkee, niin pyydä sairaslomaa selkäsäryn takia. Olisi hyvä saada nukuttua ennen vauvan syntymää, koska sen jälkeen ei yleensä pysty nukkumaan. 

Tietysti ne joilla on useampi lapsi eivät pysty muutenkaan niin hyvin nukkumaan. Ja saathan sitten äitiysloman aikana ns. Omaa aikaa.

Vierailija
10/29 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksi lääkärit sanovat että raskaus ei ole sairaus, ei kai ap ole niin väittänytkään, mutta kyllä raskaus voi aiheuttaa oireita jotka alentavat työkykyä merkittävästi, siihen uupumukseen muutkin kuin raskaana olevat saa sairaslomaa, ei kai se raskaus ketään superihmiseksi tee?

Vierailija
11/29 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuulostaapa tutulta...
raskauden loppupuolella nukuin n. 2h yössä. Yleensä 00.00-2.00. Kaikki muu aika oli yhtä tuskaa, pyörimistä sängyssä ja ahdistusta ja pelkoa siitä miten jaksaa swuraavan päivän. Puoli kuuden aikoihin saatoin nukahtaa mutta sitten arkena kello töihin soi kuudelta. Päiväni vietin 27 ekaluokkalaisen kanssa ja olin niin poikki että itkun. Neuvolassa todettiin että tällaistahan se loppuraskaus on. Sain jossain vaiheessa saikkua 2 päivää kun tuli lisäksi iskias ja jalat lähti alta. Vauvavuosi unikouluineen jne. Oli pikkujuttu tähän verrattuna. Kadun että en vaatinut enempää.

Vierailija
12/29 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot liian rehellinen. Nyt mielikuvitusta kehiin ja menet vinkumaan saikun jollain toisella syyllä. Syyllä, jota kukaan ei voi todistaa etteikö sinulla sitä ole. Selkä on  mun suosikki.

Vierailija
13/29 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä oot liian rehellinen. Nyt mielikuvitusta kehiin ja menet vinkumaan saikun jollain toisella syyllä. Syyllä, jota kukaan ei voi todistaa etteikö sinulla sitä ole. Selkä on  mun suosikki.

Meinasin ehdottaa samaa. Valitat selkää/liitoskipuja. Kukaan ei pysty kuitenkaan asiaa todistamaan.

Vierailija
14/29 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmetellään miksi naisia syrjitään työelämässä eikä raskaana olevia kohdella tasa-arvoisina aikuisina... Onpas todellakin kumma, että silloin kun näistä puhutaan niin sillä raskaudella ei ole mitään vaikutusta ihmiseen, mutta kun pitäisi saada maata kotona niin ääni kellossa muuttuukin ihan toiseksi!

Vierailija
15/29 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se jo vauvallekin haitallista, mutta ovatko verenpaineesi kuitenkin olleet normaalit? Jospa epäilevät? Jatkuva unettomuus kuitenkin nostaa verenpainearvoja huomattavasti.

Vierailija
16/29 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus vaikutta joillain niin hormonitoimintaan, että unet lähtee. Suurella osalla unet kylläkin lisääntyy. Itsellä raskaus oli yhtä helvettiä unettomuuden vuoksi, mutta helpotti heti kun vauva syntyi. Kyllä vauvat yleensä nukkuvat yössä enemmän kuin 2-4 tuntia voisin sanoa tälle ketjun yhdelle naljailijalle...

Vierailija
17/29 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö voi nukkua päikkäreitä kun kotiudut töistä? mä nukun nojatuolissa monesti 1-2 tuntia päikkäreitä koska sängyssä on hankalaa nukkua ja herään jokaisella kyljen käännöllä yöunet rikkonaisia n.5-7 tuntia,

mitä lääkärit sanoivat unettomuuteen? Mene yöllä päivystykseen vaikka ja itke siellä ettet jaksa! 

Itse sain ihan esimiehen siunauksen ennenaikaisille kivuilliaille supistuksille että sain saikkua äitiysloman alkuun asti, lääkäri kirjoitti ilomielin saikun! Nyt jo oon sormelle auki ja kohdunkaula lähes hävinnyt vauvan pää lähtökuopissa  vaikka laskettuu aikaan on reilut 3 viikkoa viel aikaa.. ja suurimman osan päivästä olen levossa!

Vierailija
18/29 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain viimeiset kaksi viikkoa sairaslomaa, kun en saanut nukuttua selkävaivojen vuoksi. Lääkäri kuitenkin kirjoitti syyksi supistelun, vaikka ensimmäistäkään en ollut tuntenut. En ymmärtänyt miksi ei voinut kirjoitta selkäkipua tai unettomuutta.

Vierailija
19/29 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla katos kans unet toista kuukautta sitten, yöt vain pyöriskelin sängyssä ja päivät kärvistelin (erittäin fyysisessä) työssä. En kehdannut hakea saikkua vaikka olin aivan loppu, koska "raskaus ei ole sairaus" ja "samalla lailla pitää jaksaa kuin muidenkin". Paskapuhetta. Jokainen on itse oman raskautensa paras asiantuntija ja jos ei jaksa tai pysty niin sitten haetaan saikkua. Uskomatonta jos ei edes lääkärit ymmärrä. (Omalla kokemuksella terveydenhoitajat ymmärtää paremminkin kuin hyvin mutta lääkärit ei vähääkään. Tämä oma kokemukseni, korostan, en yleistä tähän kaikkia ammattinsa harjoittajia.) 

Lopulta, neuvolan terveydenhoitaja varas mulle ajan lääkärille kun yritin vaatimattomasti vain todeta että joo on töissä vähän raskasta ollut mutta kaipa sitä vielä jaksaa. Koko kesän oli jo kyselty miten olen jaksanut. Lääkäri tuntui kovin vastahakoiselta mutta kirjoitti mulle viikon saikkua, ihmetteli vielä ääneen millä ihmeen nimikkeellä hän tämän nyt kirjoittaisi. Tuli lopulta väsymyksen/uupumuksen vuoksi. Nyt kun on reilu viikko laskettuun aikaan jäljellä, en paljoa muuta jaksaisikaan kuin nukkua :)

Vierailija
20/29 |
13.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on että kannattaa valita mies lääkäri. Jos lääkäriksi sattuu nainen jolla itsellä ollut hankala raskaus, mitään sympatiaa on turha odottaa. "Tuskaile siinä vaan koska minäkin tuskailin" - asenne huokuu kauas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi