Miten tehdään mehevä pizza?
Eli mitä laitatte pizzapohjan päälle tomaattisoseeksi ennen varsinaisia täytetteitä jotta pizza pysyy kostean mehevänä paistamisen jälkeen?
Kiitos jos viitsitte kertoa myös parhaimman pizzatäytteenne!
Kommentit (5)
Mutta minkäs teet kun mies on perheen kokki: mä jään ihan apuriksi ;)
Tomaattisoseena mieheni käyttää kokonaisia säilyketomaatteja, jotka litsaa haarukalla joten kuten. Ja reilusti tomaatteja pohjan päälle. On muuten todella mehevä homma! En tiedä maustaako hän joskus tomaattia (mustapippurilla ja suolalla?), mutta meidän lempipizzan täytteet tuonevat kyllä makua kyllin. Eli päälle tuoretta basilikaa, aurajuustoa, mustapippuria ja tavallista juustoa. Se on siinä! Juustoiksi voi laittaa tietysti mitä jämiä jääkaapissa sattuu olemaan, useampaakin lajia.
Myös muita täytteitä käytämme tietysti, mutta tuo edellinen on ehdoton suosikki. Vielä simppeli salaatti lisukkeeksi ja lasi punkkua, niin aih ja voih kun kelpaa.
Itse olen tehnyt joskus pizzakastiketta kermaviiliin: siihen tomaattimurskaa ja vähän ketsuppia + oreganoa ja mustapippuria - suolaa, jos täytteet eivät ole suolaisia. Sekin on hyvää, vähän erilaista.
Tää on silloisen poikaystäväni äidin ohje.Eli aidon italiaisen mamman.10 vuotta olen tätä ohjetta käyttäny ja mielestäni oikein hyvää.
Siellä tietysti keitellään tomaattikastike alusta asti itse, mutta mä vähän oikaisen aina.
pari purkkia tomaatti pyreetä
ketsuppia
tuoretta basilikaa
5-6 kynttä valkosipulia
oliiviöljyä
rouhittua mustapippuria.
basilika, valkosipuli ja öljy sauvasekoittimella tasaiseksi
ja loput aineet joukkoon.
Levitetään reilu kerros pohjalle ja sit ehdottomasti italiassa laittavat juustoraasteen kastikkeen päälle ennen täytettä, pitää pohjan mehevänä.Mä lisään sitten itse vielä päällimmäiseksi hieman juustoa totuttuun tapaan,mut siellä kaikki juusto siis käytetään jo pohjalle.
Herkullista.
Täytteenä perinteisesti kinkkua, ananasta jauhelihaa tomaattia, salamia
yks ehdoton suosikki on aurinkokuivattuja tomaatteja, rukolaa ja vuohenjuustoa sisältävä pizza.
Tämä vie kielen mennessään;
1 prk tomaattimurskaa
1 prk tomaattisosetta
1 sipuli
1 rkl basilikaa
1 rkl oreganoa
1/4 tl mustapippuria
1/4 tl valkopippuria
(valkosipulinkynsiä)
Sipuli silpuksi, ainekset kattilaan, haudutellaan 15 min. Voi soseuttaa tasaiseksi sauvasekoittimella. Tuon pitäisi riittää yhdelle pellilliselle, mutta jos tykkää laittaa kastiketta runsaammin kannattaa annos tuplata.
Täytyypä viikonloppuna kokeilla jotain noista. Kiitos kaikille =)
Meillä sekotetaan tomaattipyreetä, vähän öljyä ja ketsuppia pizzapohjan päälle ennen täytteitä, jotkuthan keittelee ite tomaattisoseen, mutta sellaiseen minä olen liian laiska.
Ja noita täytteitä; meillä laitetaan ihan perusjuttuja, yleensä jauhelihaa, tonnikalaa, kinkkua, aurajuustoa, tomaattia, ananasta, pepperonia, vähän vaihdellen ja erilaisia sekoituksia tehden. Mehevän pizzasta saa kun vaahdottaa purkillisen kuohukermaa, lisää siihen ketsuppia ja levittää täytteen päälle ja sitten vasta juusto siihen kerman päälle.
Kuulosta ehkä hiukan oudolle tuo kerma, mutta on ihan sika hyvää!
Ja silloin jos teen tuon kermahässäkän, laitan yleensä siihen pizzaan vain jauhelihaa ja kinkkua, jotenkin se maistuu meistä parhaimmalle!
Ja jotkut kuulema käyttää tuorejuustoa tuomaan kosteutta, sitä en ole (vielä) ite testannu...