nokkosrokkoa lämpimästä ja kylmästä????onko kokemuksia???
poika vajaa kolme vuotta, muutaman päivän tullut nokkosihottumaa sisällä käsiin, jalkoihin, kasvoihin, ensiksi ajattelin että tullut jostain syömisistä.poika muutenkin allerginen muutamille ruoka-aineille.mutta nyt ei ainakaan ole syönyt ruoka-aineita joille allerginen. tänään oltuamme ulkona kasvot täynnä nokkosihottumaa, oikein isoja valkoisia jälkiä. onko muilla kokemuksia??ennen en ole kuullut että lämmin tai kylmä ilma voi aiheuttaa,onko jollakin kokemuksia??kiitos, jos joku viitsii kirjoittaa, jos on kokemusta
Kommentit (5)
Hei, kannattaa ainakin mennä varmistamaan lääkärillä. Minä saan juuri pahimmat reaktiot nopeista lämmönvaihteluista. Oireilu on tosin helpottanut nyt vuosien myötä, mutta ala-asteella sain jatkuvasti nokkosrokkoa kylmästä, käsien iho saattoi kuivua ja halkeilla pahasti jos altistui kylmälle pitkäksi ajaksi. Pahimmat reaktiot ja sitten ihan shokin olen saanut uimisesta yleisellä rannalla. Eli elimistö on reagoinut ihan ihan tajuttomuudella. Parhaiten kylmäallergiani pysyy kurissa lääkkeillä. Nykyään tarvitsen niitä huomattavasti harvemmin, vaikka saankin reaktioita, ne tulevat kuitenkin kohtalaisen lievinä.
Samoin muuten saan nokkosrokon monien hengitysteitä tukkeuttavien flunssien yhteydessä ja hikoillessa. Eli kannattaa todellakin ottaa selville allergian syy ihan lääkärissä ja seurailla itse tarkasti tilanteita, joissa nokkosrokko puhkeaa. Toivottavasti löydätte syyn. Diagnoosi aina kuitenkin helpottaa välttämään tilanteita joissa allergia voi syntyä.
kipeänä poika ei ole nyt ollut,joulukuussa oli kylläkin korvatulehdus, viime vuoden helimikuussa laitettu putket,sen jälkeen joulukuinen tulehdus oli ensimmäinen. täytyy mennä lääkäriin, jos kuitenkin jokin tulehdus, mikä aiheuttaisi nokkosihottumaa. eilisen ulkoilun jälkeen pojan naama oli kyllä hurjan näköinen.
Mulla aina ollut itsellä atooppinen iho+allergioita. Edelleen (ikää 25 vuotta) talvella tulee kasvoihin nokkosrokkoa, kun tulen kovasta pakkasesta sisälle.
Meidän yhdellä lapsella oli kylmästä johtuvaa nokkosrokkoa 4 - 5-vuotiaana. Ihmeellisintä oli, että se alkoi kesällä, joten en ensin hoksannut, että mistä oikein on kyse. Mutta aina, kun sää oli normaalia kesäsäätä viileämpi, esim. satoi vettä, lehahti tytölle nokkosrokko. Myös uintireissuilla ja jopa kaupan kylmätiskeillä sai tyttö allergisen reaktion, onneksi ei sentään kylmistä juomista tai ruuista.
meilläkin tyttö sai kylmän / kuuman ilman vaihteluista pari kertaa nokkosrokkoa 1-vuotiaana. Tyttömme on myöskin allerginen eli iho reagoi herkästi. Muistaakseni allergologi sanoi silloin että voi tulla noista ilmanvaihteluista mutta muistelen että kaikkein tyypillisintä on että nokkosrokko tulee pitkittyneen sairastelun (flunssa tms) seurauksena.