Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihoidon tuen verotuksesta isovanhempien hoitaessa lasta

07.02.2006 |

Hei,

olisikohan kenelläkään tietoa miten tällaisessa tapauksessa verotus menee? Kelasta olen saanut ristiriitaista tietoa joten en oikeen tiedä mitä uskoa. Olen siis itse menossa takaisin töihin ja isovanhemmat hoitavat lastamme, tiedän että olen silloin oikeutettu hakemaan kotihoidon tukea. Kelasta kerrottiin soittaessani sinne, että tuki verotetaan ihan minun normaalin veroprosentin mukaan pitää vain pyytää muutosverokortti verotoimistosta. Eilen sain kuitenkin Kelasta hakupaperit tukea varten ja niissä taas luki erittäin selvästi, että jos hakijalla on muita tuloja tuki verotetaan lisäprosentin mukaan. Jos olen itse töissä saan tottakai palkkaa...Maksanko siis kotihoidon tuesta veron lisäprosentin mukaan? Sattuiko ekalla kerralla Kelalle soittaessani taas vain olemaan puhelimessa joku jolla ei ollut mitään tietoa asiasta...

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
07.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hakee verotoimistosta oman verokortin sosiaalietuuksia varten.

Vierailija
2/3 |
08.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on myös järkevämäpääkin. jos et hae kodinhoidontukea varten verokorttia pidätetään vero sivuverokortin mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
10.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole verotuksen kannalta mitään merkitystä, millä tavalla tulosi hankit - yhdestä vai useammasta työpaikasta vai miten. Ainoastaan vähennysten kannalta on hiukan merkitystä sillä, ovatko tulosi ansiotuloja vai sosiaalietuutta, koska sosiaalietuudesta ei luonnollisestikaan voi vähentää tulonhankkimiskuluja ;)

Sen sijaan ennakonpidätysprosenttiin tietysti vaikuttaa se, minkälaisen verokortin toimitat. Jos olet toimittanut normaalin tuloverokortin työnantajalle ja saat sen lisäksi sosiaalietuutta, niin sitten pidätys menee lisäprosentin mukaan, mikäli et ole hankkinut erillistä verokorttia sosiaalietuutta varten. Normaali ennakonpidätysprosentti lasketaan aina sen mukaan ikäänkuin hankkisit arvioidun tulomäärän päätyöstäsi ja muut tulot olisivat siihen päälle.

Lopputuloksen kannalta on kuitenkin ihan sama, mikä on ennakonpidätysprosentti, koska kaikki tulot lasketaan yhteen lopullisessa verotuksessa ja todellinen veroprosentti määräytyy yhteenlaskettujen tulojen perusteella - kaikkia tuloja siis kohdellaan tasaveroisesti. Ennakonpidätysprosentilla on merkitystä siis vain silloin, jos haluat ennakonpidätyksen olevan mahdollisimman lähellä lopullista tulosta, eli verotuksen valmistuttua ei yllätyksiä puoleen eikä toiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän