Onko täällä ylipainoisia odottajia?
Itse olen ylipainoinen, ollut kahdessa muussakin raskaudessa... Viimeksi ollut raskaus meni todella hyvin ja voin todella hienosti loppuun saakka, kun en päästänyt painoani juurikaan nousemaan. Tiedän ettei kannata laihduttaa raskausaikana, mutta voi syödä terveellisemmin ja näin kevyemmin ja vauva voi silti hyvin. Nyt olen ihan alkumetreillä raskauden kanssa ja haluaisin tsemppi kaveria, että pystyis olla mässäilemättä. Molemmissa edellisissä raskauksissa minulla on raskauden aika verensokeri arvot olleet koholla, joten tästäkin syystä olen huolissani.
Kommentit (11)
Se on tarkoitus että paino ei juuri nouse, mutta sepäs ei ole kovin helppoa...
Onneksi meille tämä lapsi on viimeinen ja pääsen Painonvartijoihin kun vauva on saatu turvallisesti ulos :)
Niin, minä en ole ollut lihava kun vasta lihoin ensimmäisestä raskaudesta lähes 40kg.... Eikä se ehtinyt minnekään sulaa kun tulin aika nopsaan uudelleen raskaaksi.
Niin, mutta minulle tämä ainakin on todella vaikeaa. Väsyttää, huono-olo, ulkoilla ei jaksa, mutta töissä on pakko jaksaa - helposti tulee hemmoteltua itse jollakin ei niin terveellisellä. Kumpa tulisi kevät ja raskaus etenisi. Painoa ei saisi tulla lisää. Sokerit ei mulla ole olleet aikaisemminkaan ongelma, mutta ajattelin nyt kuitenkin käydä siinä sokerirasituskokeessa, jos se vaikka selkiyttäisi tuota imeytymistä. Miksi minua huimaa?
Voi kun asuisit tuossa naapurissa, tulisit ja sanoisit " nyt ylös ja ulos siitä, lähdetään pienelle kävelyle" . Tulisi parempi olo ja terveellisempi ruokakin maistuisi. Tänään minun on tehtävä se pakkasesta huolimatta ja käytettävä meidän rekkua pissillä!
Kretu 14+3
Itse ehdin olla muutaman viikon painonvartijoissa, kunnes huomasin olevani raskaana. Ajattelin jatkaa hyvää ja terveellistä ruokailua, mutta tää viikonloppu on menny ihan persiilleen. Mutta siis elämäntapojen muuttamisestahan on kyse ja joskus siis voi herkutellakin. Tsemppiä kaikille kanssasisarille!! Mä katoin viikonloppuna sen Super Size Me leffan ja sekin laitto ajattelemaan... Nyt on ryhdistäydyttävä!
Mulle tuli esikoista odottaessa 17kg. Aluksi imetys yms. laihduttivat hyvin ja painoi tippui lähes alkupainoonsa, joka sekin on liikaa :(. Ja sitten olin kuullut, että imetyksen loppuessa alkaa painoa tulla salakavalasti, jos ei tee mitään sen eteen. Meillä loppui tuo imetyskin niin salakavalasti rintaraivareiden myötä, että en edes ehtinyt huomata kun painoni oli jo noussut ...nyt siis 10kg enemmän, kun silloinen lähtöpainoni. Jouduin myös sokerirasitustestiin, mutta arvot ok.
Nyt meille on tulossa toinen vauva rv 8? ...ja mulla on kokoajan vähän ällö olo...tekee mieli suolaista ja ruokaa ja kokoajan jotain...huh huh...Olen todella väsynyt ja ulkoilu tuntuu raskaalta. Esikoista odottaessa jaksoin loppuunasti tosi hyvin ja ei kyllä ollut mitään pahoinvointeja yms.
Nyt siis pelkään, että paino alkaa nousta liikaa. Ei mulla hirveä makean himo ole, mutta ruokaa ruokaa ruokaa voisin syödä kokoajan,nam...jopa yöllä jotain pikkupalaa :/!
Ajattelin kysyä, että saisinko sen sokeridietti-ohjeen heti ekalla neuvolakäynnillä...Sitä noudatin esikoisen loppuraskauden aikana ja paino tippui. Mietin vaan, että haluaisin kuitenkin että vauvalla on kaikki hyvin ja ettei tarvitsis välttämättä mennä taas sinne rasitustestiin yms. Jos se auttas heti alkuun. Mun on ainakin helpompi seurata jotain " virallisia" ohjeita, kun että itse yrittäisin keksiä jotain....
mukavaa odotusta kaikille!
että muillakin on tällaisia ongelmia. Tiesin, että painoa olisi tiputettava ennen seuraavaa raskautta. Olen ollut aika kova lenkkeilemään ja jumppaamaan, mutta en vain saanut painoa tippumaan, liekö syy sitten kuona-aineiden kasaantuminen lihaksiin, kun on toi fibromyalgia...tosi turhauttavaa, kun jumppasin hikijumppaa joka toinen päivä syksyn, eikä tippunu kun muutama kilo. meillä syödään terveellisesti..ehkä sitten liian suuria annoksia tai iltasyöntiä tms..mikä huonoa. No kuitenki..pelkään kuollakseni mennä nyt eka neuvolaan (rv 9) sanoinkin soittaessani, että ei kai vielä tarvi tulla. ei mulla kauheesti oo ylipainoo, mutta riittävästi ja nyt en oo päässy liikkumaan, kun oon ollu sairaana muutaman viikon. Toi terkkari on niin tarkka, että nipottaa heti, jos vähän on ylipainoa..sokerijuttuja pitäs alkaa välttää. piti ensimmäisessäki raskaudessa, vaikka arvot seuratessa oli tosi hyviä, kun noudatin aika tarkkaa ruokavaliota. Mutta lähtöpaino on nyt enemmän kun ekassa raskaudessa. Tosi kamalaa, kun täytyy pelätä neuvolaan menoa.
Täällä kanssa yksi jolla painoa aivan liikaa. Muissa raskauksissani olen ollut suht normaali painoinen, mutta tämän viimeisen jälkeen olen päässyt lihomaan 15kg ja kun ennenkin oli joku 5kg ylipainoa niin se tekee nyt jo 20kg. Hiemen hirvittää miten sitä jaksaa loppuun asti kun nyt jo turvottaa ja olo on välistä kuin viimeisillään olisi. Olen myös yrittänyt muuttaa ruokavaliota terveellisemmäksi ja monesti onkin päiviä että menee tosi hyvin, mutta mutta sitten tuleekin taasen päivä jolloin kaikki menee päin mäntyä ja tulee syötyä kaikkea mitä ei saisi. Mulla kaamea pizzan himo ja siinä kun ei kaloreita ole säästelty.
Meillä olisi matka etelään ensi kuun alussa ja senhän tietää ettei siellä ainakaan laihdu. Nyt painoa on tullut reipas kilo joten vielä ei suurta hätää. Mulle kanssa neuvolassa sanottiin että sen verran on vara ravintoa ettei yhtään haittaa vakkei lisää tule. Painon nousua pitäisi saada hillittyä juuri tuon sokerien takia ja mulla myös rytmihäiriöitä ennestään ja tämä jatkuva painon nousu ei paljon auta.
Tsemppiä kaikille kilojen kanssa painiville :o)
Ja raskausviikkoja on kasassa 15+3
Myötäruntoni sinulle! Minulla oli edellisessä raskaudessa sellainen terveydenhoitaja joka keskittyi vain painoon vaikka sokerit eivät näkyneet sen paremmin veressä kuin virtsassakaan. Ainut vaan että paino nousi liikaa. Mistään muusta ei sitten neuvolassa puhuttukkaan kuin painosta ja ruokavaliosta. Kokonaan jäi saamatta tuki ja mahdollisuus purkaa ajatuksia ja omia kokemuksia raskauden edetessä. En halunnut enää hänen kassaan keskustella. Halusin mahdollisimman vähän käyntejä. Tuli ikävä ensimmäisten raskauksien terveyden hoitajaa. Synytyssalissa vihdoin sain purkaa kätilölle huonoja kokemuksia neuvolasta...helpotti. Pienokaisemme oli syntyessään pienin kaikista lapsistamme 3900 niin th vaan kommentoi onnitellessaan että olipas se suuri! Kun sanoin että se on pienin meidän lapsista th sanoi että suuri se on siitä huolimatta. Meidän yhteistyö loppui...minä en enää jaksanut! Hän teki odotuksesta kurjan en halunnut enää häntä rinnalleni lapsen (lasten) kehityksen seurantaan.
Tottakai ylipainoon täytyy puuttua, mutta tapa millä sen tekee on tärkeä. Minuun ei ainakaan tehonnut syyllistävä ja aliarvioiva tapa, jossa asiakkaan persoonallisuutta ja ihmisyyttä ei otettu huomioon kiloista huolmatta. Tämän th/kätilön kanssa menee paljon paremmin, odotan taas innolla seuraavaa tapaamista.
kretu
Mulla on yleensä hirveän huono itsekuri..varsinkin syömisten kanssa. Nyt olen ihme kyllä pystynyt välttämään aika hyvin esim. iltasyöntiä. Saapi vain nähdä tuleeko tänkin raskauden loppupuolella sitten se himo grilliruokiin niinkuin esikoiseltakin..ja se suola ja rasva on pahasta. Nyt ei onneksi ole noita himoja ja illallakin syön marjoja tai hedelmiä, mutta nehän on hyvästä :)
Nousen aamuisin aina n. klo 5.00, että kerkeän linja-autoon ja nyt olen jättänyt aamupalan syömättä kotona ja otan sen mukaan koululle, missä olen n. klo 8.00. Tämä jo ihan siksi, että mulla tuota linkkipahoinvointia ollut nyt tän raskauden ajan :( Uuden vuoden jälkeen tuli jopa oksennettua linkissä, joten pääsee helpommalla kun on tyhjällä vatsalla liikenteessä. Ja toisekseen olen huomannut sen tasoittavan lisää päivän syömisiä, kun ei tule niin valtavaa väliä aamuun ja toisaalta taas iltaan..Jaksaakin paremmin.
Mulla ei ole onneksi ollut ongelmia sokereiden kanssa *koputtaa puuta* ja toivottavasti ei tule nytkään. Mulla on kans kammo aina mennä neuvolaan, jos se paino onkin ponksahtanut ylöspäin! Ja meidän th on kanssa sellainen valivali-täti painosta, mutta on myös osannut nyt tsempata tuon painonlaskun kanssa!
Tsemppiä kaikille!
Tuntuupi olevan harmittavan yleistä tuo että keskitytään neuvolakäynneillä vain painoon. Minä kans kun nyt tässä raskaudessa käyny, niin on vain kyselty mitä olet syöny, kuinka paljon, kuinka usein ja taas sanottu että apinon ei välttämättä tarvitse nousta. Ei ole kysytty miten voit, onko ollut mitään erityistä tai muutakaan mikä liittyisi lähemmin vauvan hyvinvointiin. On harmittavaa kun neuvola käynneistä ja punnituksesta tulee stressi ja aina joutuu jännittää, että mitä vaaka näyttää.
Sanoin kyllä neuvolassa että stressaan tätä painoa itse sitten kun raskaus ja imetys on ohi. No nautitaan itse täysillä vaikka joillakin painosta olisi huomautettavaa ehtiihän tuota vielä laihtua joku kaunis päivä.
Mikaido73 rv 15+4
Täällä myös yksi ylipainoinen. Toinen tulossa, nyt menossa rv 19+2. Esikoinen 05/01. Esikoiselta tuli painoa 9 kg, jotka lähti myös pois. Tuossa välillä kertyikin liikaa painoa lisää. Nyt neuvolatäti sanoi, ettei saisi tulla yhtään lisää painoa, mieluiten hiukan pudota!
Viime ke kävin 2. neuvolassa ja paino oli pudonnut 3 kg! En ole yrittämällä yrittänyt painoani pudottaa vaan muuttanut ruokavaliotani terveellisemmäksi ja säännöllisemmäksi. Makeakaan ei enää niin maistu, joskus harvoin syön suklaata. Muita karkkeja lukuunottamatta välillä tulevaan yökötykseen varattuja xylitolhedelmäkarkkeja en syö. Ja kiitos tuon koulussa kulkemisen, ei tule turhia ylimääräisiä mässäiltyä ;)