voisiko olla refluksia?
Pojalla on nyt ikää 7kk. Pulauttelu on vähentynyt eli pulauttelee enää satunnaisesti. Pienempänä puklu lensi välillä kaaressa ja sitä oli paljon. Paino kumminkin nousi, joten siitä ei murehdittu...
Nyt olen huomannut, että vähän väliä pojalla nousee jotain suuhun ja sitten alkaa nieleskellä. Tänään aamulla, kun tissittelystä oli jo 2h aikaa ja aamupuuroa meni vain lusikallinen, poika istui sylissä ja alkoi vääntelehtiä kuin paniikissa. Huomasin, että suuhun tuli jotain ja aika paljon ja sitten nieleskeltiin taas reippaasti...
Poika on koko ikänsä nukkunut lyhyitä pätkiä ja yöllä herännyt huutamaan paniikissa. Tällä hetkellä öitä taitaa taas huonontaa tulossa oleva 2. hammas (niin ainakin luulisin).
Tällä viikolla poika on ollut oudon arka. Eilen isi avasi kaupan valmispizzapaketin ja poika pelästyi sitä ääntä ja alkoi huutaa ' vierastushuutoa' ja nyyhkytti pitkään sen jälkeenkin. Ja imurille huudettiin tänään ihan paniikissa, vaikka olin itse näkyvillä... Tosin nämä voivat hyvin liittyä tuohon hammasvaivaan, jos on ien kovin kipeänä...
Kommentit (10)
Tuntuu, että pulauttelu on lisääntymään päin...
Edellisyönä poitsu heräsi ja ei millään rauhoittunut isin sylissä (yritetään vähentää yösyöttöjä= opettaa nukahtamaan yöllä uudestaan ilman tissiä). Otin pojan syliin ja kaivoin tissiä esiin. Poika alkoi yskiä ja oksensi... Ei onneksi kovin paljoa, mutta menihän siinä yöpuku ja multa paita vaihtoon. Ja oli siis oksennus eikä pulautus...
Hetki sitten heräsi uniltaan ja alkoi vastaavalla tavalla sylissä yskiä ja yökkäsi, mutta ei sentään vielä oksentanut...
Muutenkin tuntuu, että viime aikoina on vähän väliä semmoisia pieniä yskänkohtauksia, jolloin saa pelätä koska poika oksentaa...
Voi tiklu, kun kirjoitin sulle äsken heeervottoman pitkän vastauksen jossa kerroin meidän tytön tarinan ja miten se kuulostaa aivan samalta kuin sinun tarinasi, niin se pahus hävisi jonnekkin. Voi että kun harmittaa. No en nyt millään jaksa sitä kaikkea uudelleen kirjoittaa, mutta sen sanon että sun kannattaa ehdottomasti vaatia tutkimuksia. Sillä meillä ei tajuttu tarpeeksi ajoissa ja tyttö sai turhaan kärsiä vaivojansa liian pitkään. Ja siitä aiheutui lisää ongelmia. Mutta sun kirjoittamat oireet todellä täsmää meidän oireiluun ja tytöllä on paha reflux !
Toivottavasti saatte apua mahdollisimman pian !
Pojalla on vakuutus, joten mennään yksityiselle... Lasten lääkärille? Vai onko lapsilla tuollaisiin sairauksiin erikoistuneita lekureita?
On tämä kanssa, kun väsyttää niin paljon niin täytyy pistää monta viestiä kun ei kaikki kysymykset tule kerralla mieleen...
Siis miten tuota refluksia tutkitaan? Netistä löysin jotain juttua " nenä-mahaletkulla" tehtävästä ph-mittauksesta... Ei kuullosta kivalta. Jos moiseen joutuu, onko poika silloin sairaalassa yötä?
Refluksi on tosiaan hyvin monimuotoisesti ilmenevä että ei aina esim. nla lääkärin mielikuvitus siihen taivu.
Refluksia tutkitaan joko lääkkeellisesti poissulkemalla ( gaviscon,losec, prepulsid, primperan) tai ph-mittauksella, joka näyttää pahemmalta kuin on. ( äiti kärsii eniten) Mittaus on 24h ja jos haluatte voi olla osastolla yötä ( meilläpäin) tai sitten käydä kotona yötä ( polikliinisesti)
Joissakin sairaanhoitopiireissä ei tehdä ph-mittauksia, ja toisissa se on osana hoitokäytäntöä. Itse törmäsin viime keväänä lääkäriin jonka mielestä alle 1v. lapselta ei voida edes ph:ta mitata kun vatsahappoja ei erity.. ( yliopistosairaalan lastenlääkäri.. ei herättänyt luottamusta) eli työtä saa tehdä ainakin ko. taudin pois sulkemiseksi.
Voit hakea esim. hakusanalla GER tai GERD, tältäkin palstalta vanhoja kirjoituksia.
Muoriska kahden ger-lapsen äiti
teistä neuvoa hyvää yksityislääkäriä turusta. Onko gastroenterologia semmoinen erikoisala, johon tuo refluksi kuuluu? Tutkin mehiläisen sivuja viime yönä ja sieltä löytyi lastenlääkäri, jolla on tuo erikoisalana. Tarttis varmaan soittaa suoraan Mehiläiseen ja kysyä kenellä lääkärille kannattais mennä...
.. vatsan ultraäänitutkimuksessa ja diagnoosi oli refluksi. Meillä ei siis ole ainakaan vielä tarvinnut, mennä pH-mittauksiin ja hoidoksi Gaviscon kolmesti päivässä 2-5 ml. Saimme lähetteen sairaalaan siis yksityiseltä lastenlääkäriltä. Menemme parin viikon päästä osastolle maitoaltistukseen ja silloin tarkistetaan tilanne, että tarvitaanko tehokkaampi lääke refluksiin.
Neuvoksi voisin sanoa, että varaa pian aika yksityiselle lääkärille ja sano epäilysi. Meillä auttoi lääkärin uskomaan asia vasta, kun painokäyrä alkoi tippumaan. Itse olen uskonut vaivaan varmaan jo ainakin 4 kuukautta. Lapsi on joutunut kärsimään ihan liian kauan, koska lääkitys on ihan käsikauppalääkkeenäkin myytävä Gaviscon. Sitä ei ilman reseptiä vauvoille antaa, mutta pelkällä lääkärikäynnillä sain jo sen reseptin, mistä on ollut apua. Seuraavaksi täytyy ottaa selvää tästä " taudista" lisää itsekin.
moi!Meillä on tällä hetkellä gaviscon kuuri menossa eli kokeillaan kaksi viikkoa ja jos on apua niin sitten ph-mittaukseen!Poika on nyt 6kk:tta ja meillä yöt ovat olleet aina levottomia,tunnin välin heräilyä ym.Itse en koko refluksia osannut edes epäillä,mutta kun kävimme lääkärissä muun asian tiimoilta satuin mainitsemaan jatkuvista yöheräilyistä ja lääkäri itse otti puheeksi refluksin ja totesi sen olevan todella yleinen vaiva.Meillä lääkärinä on Maire Kask Pulssista(turku).Olemme käyneet hänen luonaan jo esikoisen korvakierteen aikana ja aina saaneet todella hyvää hoitoa!Itse olisin kiinnostunut tietämään tarkemmin millainen on tämä ph-mittaus sillä sinne ilmeisesti " joudumme" koska gaviscon tuntuu auttavan!?
..samanlaista oireilua ollut koko ajan. Olemme nyt menossa vatsan ultraäänitutkimukseen ja maitoallergiaepäily on myös. Kannattaa olla lääkärissä tiukkana ja pyytää tutkimuksiin. Meillä on kestänyt liian kauan päästä tutkimuksiin, kun en ole tarpeeksi kovasti vaatinut. Meillä poika myös 7 kk. Gaviscon on auttanut selvästi syömistä ja painonnousua sitä myöten.