Hyviä vinkkejä arjessa pärjäämiseen?
Minulla on lapset 1,5 kk ja 1,5 v. Nyt arjen pyörittäminen tuntuu tosi raskaalta. Koko ajan pitäisi jotain tehdä, jotta kaaos ei koittaisi. Aika kuluu vauvan hoitoon, jolloin taapero kitisee jaloissa,, tai sitten taaperon hoitoon, jollolin vauva monesti itkee naama punaisena. Sitten pitäisi vielä siivota, tehdä ruokaa jne.. Aikaa ei riitä itselle juuri ollenkaan, kun mies on paljon töissä. Saatika sitten yhteistä aikaa miehen kanssa. Nyt siis kaipaisin pieniä hyväksi koettuja käytännönvinkkejä mistä tahansa asiasta niiltä joilla on myös kokemusta tilanteesta. Lasten päiväunet olen yrittänyt rytmittää niin, että kun toinen herää niin toinen laittaa juuri nukkumaan. Mitä muuta olette keksineet? Kiitos!
Mulla on itellä nyt 5 lasta mutta tilanne on tuttu menneiltä vuosilta. Ensinnäkin se siivous. Älä ota siitä turhia paineita. Kodin ei tarvitse olla lapsiperheessä tip-top. Viikkosiivouksen voit unohtaa silloin tällöin. Siivouksen voi tehdä pienissä erissä, esim. tänään keittiö, huomenna lastenhuone jne. Jokaista pölyhiukkasta ei tarvi tuijotella.
Ja ruuanlaitto. Älä tee mitään hienoja gourmee-ruokia! Hyvällä omallatunnolla voi syödä myös valmiita tai puolivalmiita ruokia. Ruokia voi tehdä myös kerralla enemmän ja sitten lämmitellä seuraavana päivänä tai pakastaa.
Kun lapsesi nukkuu ota itsekin rennosti jos voit. Anna itsellesi lupa lukea vaikka sanomalehteä tai pidä kahvitauko. Älä suunnittele liikaa töitä samalle päivälle! Muista kehua itseäsi välillä!
Kyllä sinä selviät, minäkin olen vielä " hengissä" ! Toivon sinulle voimia ja tsemppiä!