Miten saan uhmaikäisen käyttäytymään siivosti ulkovaatteita pukiessa??
Aina sama rähinä ja kähinä aamuisin. Lapsi vetää itsensä makaroniksi ja eikä tasan suostu yhteistyöhön, ennen kuin äidiltä palaa hihat.
Onko neuvoja, miten tulisi menetellä??
Kommentit (7)
Päätä etukäteen, että tätä palkintoa et lapselle suo. Ole viilipytty ulospäin, vaikka sisus kiehuisi. Pure vaikka purkkaa. Tai laula ärsyttävän leppoisalla äänellä.
Kannattaa kokeilla!
t: ison perheen mamma :)
Ei edes nykyään käydä mitään tappeluja pukemisesta. Lapsi kyllä riuhtoo ja huitoo, mutta vaatteet saadaan päälle.
Ja se, että äiti/isä pysyis itse rauhallisena auttais sen verta, ettei tilanne menis kaaoottiseksi.
Näin on helppo sanoa, kun omat on jo uhmaiän ohittaneet. Näiden vähän vanhempien lasten kanssahan ei toki koskaan hermot pala ..
lupaa jotakin kivaa, jos on nätisti. isommalla laita rankaistuspenkki käyttöön. Jos ei ole kunnolla vaatteiden laiton ajan, niin penkille istumaan, kunnes oppii olamaan velttoilematta.
Lapsen paikallaan istuttaminen on hyvä vaihtoetho. Kannattaa ainkin kokeilla. Mä itse kerran testasin myös sitä, että kävelin ulkoovelle päin ja sanoin vaan rauhallisesti et äiti menee nyt kun ei saa sulle vaatteita päälle. Aika äkkiä tyttö rauhottui ja antoi pistää vaatteet niskaan.
Lapsi aistii jos vanhempi on kiireinen ja pinna kiristää. Meillä auttaa, että pyritään olemaan ulkovaatevaiheessa kymmentä minuuttia ennen kuin aikataulun puolesta olisi tarvis. Minä pystyn olemaan rauhallinen ja ehdin antaa lapsen itse pukea sen minkä kykenee.