Puklaileeko teidän vauvat (~3,5kk) hirveästi?
Mulla n. 3 kk ikäinen vauva ja puklua lentää. Vaatteita saa vaihtaa alati (mikä on kiva juttu, kun tykkään pukea, mutta tuntuu joskus vähän rasittavalta). Lapsi itse ei näytä kärsivän. Aina olis valmis tissille. Noudatan lapsentahtista täysimetystä, mutta nykyään oon ruvennut joskus vähän rajoittamaan maidonsaantia, jos lapsi on juuri imenyt ja puklailee vaan. En ole koskaan kuullut, että kehotettais olemaan antamatta maitoa, mutta jos toisesta suupielestä samalla valuu noro, niin lieneekö järkevää syöttää... Tuttia olen yrittänyt niissä tilanteissa antaa, jos kyse on vaan imemisen halusta.
Vauva on kasvanut rintamaidolla hyvin ja on terve. 3kk neuvolassa mitat oli 62 cm ja 5,8 kg.
Onko kellään muulla vastaavanlaista ahnasta puklumaakaria? :-)
Kommentit (3)
meidänkin tyttö on tosi kova puklaamaan, on nyt vähän päälle 3kk. On puklannu tosi paljon alusta asti ja tuntuu vaan, että koko ajan enemmän. Paino kuitenkin kasvanu tasaisesti, reilu 2kk:n paino oli 6.5kg (syntymäpaino 3.6kg).
Nosse kirjoitit, että teidän lapsella puklailu johtui allergiasta. Oliko teillä muita oireita kun puklailu, esim. iho tms? Meidän neidillä ei ole ainakaan toistaiseks ollu mitään muuta huomiota herättävää kun tuo jatkuva puklaaminen. Yösyötön jälkeen (jos syö yöllä) ei puklaa koskaan, mutta päivällä sitten sitäkin enemmän. Miten teillä allergia todettiin? Oliko allergiatestejä? Olen vähän huolissani tuosta puklaamisesta, vaikka neuvolatäti ei siihen huomiota kiinnittänyt.
Kiitos jos jaksat vastata!
Meilläkin pojalla nousi paino koko ajan mukavasti, joten siksi neuvolassa kai eivät olleet huolissaan, vaikka minä valitin puklulammikoista joka kerta. Alkuun meillä ei ollut muita allergiaoireita, mutta joskus 3 kk iässä alkoi pikku hiljaa tulla ihottumaa kaulan alueelle. Ensin luulin, että iho reagoi jatkuviin pulauttelunesteisiin, jotka kasteli kaulaa, mutta sitten ihottumaa alkoi tulla myös nilkkoihin. Neljän kuukauden iässä ihottumaa oli nilkoissa koko ajan ja poika hinkkasi niitä jatkuvasti. Silloin aloimme hakeutua hoitoon ja 5 kk iässä käytiin allergiatesteissä (ihopistotesti). Niissä näkyi kananmuna-allergia, mutta myöhemmin allergioita todettiin ihan kokeilemalla liuta lisää. Testit alkoivat näyttää totuutta vasta joskus 2-vuotiaana. Siihen asti kaikki allergian aiheuttajat siis eivät näkyneet testeissä.
Meidän esikoinen puklaili tosi paljon. Oikein kunnon lätäköt tuli lattialle joka kerta. Neuvolan mukaan toiset vauvat vaan puklailee enemmän ja voi olla löysempi se joku mahaportti tmv. Lopulta meillä puklailu vähentyi puoleen, kun allergiat todettiin ja minä aloin dieetille ja lapselta karsittiin silloin jo aloitetut epäsopivat kiinteät. Jonkin verran kyllä edelleen puklaili sen jälkeenkin, mutta ne määrät voitiin mielestäni jo laskea normaalin rajoihin.