Kokemuksia taudeista
Onko kellaan kokemusta reumasta tai lihasrappeumataudista?
Molemmat kulkevat meilla suvussa, ja olen alkanut oireilla sormien nivelista.
Sormien nivelia sarkee todella usein, sellaista jomottavaa kipua. Samanlaista oireilua on alkanut olla myos varpaissa. Varpaat myos puutuvat jatkuvasti.
Osaako kukaan sanoa, liittyvatko oireet kumpaankaan edellamainituista taudeista?
Kommentit (5)
Varpaat menee nimenomaan valkoisiksi ja tunnottomiksi. Samaa on alkanut tapahtua oikealle pikkusormelle ja nimettomalle silloin talloin.
Laakariin siis.
Edes mitään diagnoosia ei voi tehdä. Varaudu myös siihen että diagnoosin tekeminen voi kestää vuosia, niin minulla kävi ja lopulta oli helpottavaa saada tälle taudille nimi. Meitä on suomessa paljon ja erittäin harvoin tämäkuitenkaan vaikuttaa elinikään ja lääkkeet ovat tehokkaita. Itse elän aika normaalia elämää mutta lapsia en voi enää saada.
Onko siinä mitään muutoksia? Onko siinä paljon pieniä punaisia pilkkuja ja välillä valkoista peitettä?
Asken katsoin, ja vaikutti normaalilta.
Pitaisiko muutosten nakya koko ajan?
Minulla oireet alkoivat sormien kipuina japolvenkipuna. Oireena oli myös valkosormisuus eli yhtäkkiä pienestäkin kylmästä sormet ja varpaat saattavat mennä vitivalkoisiksi ja tunnottomiksi. Lisäksi myös puutuminen on yksi oire. Kehottaisin hakeutumista reumalääkärillä, sillä oireiden alussa aloitettu hoito voi hidastaa reumasairauksia huomattavasti, jopa poistaa sen.