Missä iässä pinnasängystä tavalliseen lasten sänkyyn?
Hei!
Missä iässä olette siirtyneet pois pinniksestä?
Tai minkä kokoisina/mitkä taidot omaavina, eli kun osaa kiivetä pois pinniksestä tms.?
Kommentit (7)
Neiti oli reilun vuoden, hmm...vuosi ja 4kk kun siirryttiin. Heräsi joka aamu huutaen, ahdisti kai vankila.
Ensimmäisenä yönä oli pinnasänky vielä tavallisen vieressä ja putosi lastensängystä lyöden päänsä pinnasänkyyn. Mies oli TOSI vihainen ja laittoin lapsen peiton, tyynyn ja unilelun pinnasänkyyn (aikoen nostaa myös neidin). Neiti vielä itki päänkuhmua, mutta kiskoi unikamansa pinnojen välistä lastensänkyyn: eipä siinä meillä ollut sanomista. Neiti oli päättänyt, että minä nukun nyt tässä.
Tosin taustalla on myös se, että neitin jalka jäi kerran tosi pahasti pinnojen väliin ja kääntyessään neiti heitti itseään pahasti reunoja päin. Ihme, ettei saanut mustelmia. Pinnasängyssä nukkuminen ei varmaan ollut mukavaa...
Isoon sänkyyn siirtyessä, pidettiin pinnasängyn patjaa alussa kuukausi sängyn vieressä, sillä neiti tupsahti ensimmäisen puolentoista viikon aikana joka yö lattialle, sitten kerran harveni ja loppuivat. Joskus ei edes herännyt putoamiseen vaan jatkoi unia lattialla patjan päällä.
Unet on tulleet ison sängynmyötä paljon paremmiksi. On mukavampi herätä " äitii" tai " minä heräsin" huuteluihin kuin KARJUNTAAN. Ja olenhan minä pari kertaa herännyt vasta siihen kun naaman edessä on pieni neiti. Miten hiljaa neiti onkaan siihen hiipinyt? Tyttö siis rakastaa omaa sänkyään siitä ensimmäisestä yöstä alkaen ja on nyt n.2,5vuotias.
Mun sisko paasasi, että vien lapsen perusturvan, kun laitan jo isoon sänkyyn ennen kuin lapsi täyttää kaksi. Mä olen sitä mieltä, että jokaisella lapsella on oma aikansa. Mä luulen, että jos neiti olisi pelännyt isoa sänkyä niin silloin ei olisi kiskonut pinnasängystä unikamoja isoonsänkyyn. Meille aika oli oikea 1v4kk ja jollekin toiselle aiempi tai myöhempi.
Meidän poika siirtyi jatkettavaan 1 v 4 kk iässä. Ja hyvin on mennyt. Ihan yhtä hyvin nukahtaa jatkettavaan kuin pinnasänkyynkin ja unet ovat ihan hyviä. Ellei vielä parempia.
Meillä kriteerinä oli lähinnä, että on jo pidemmän aikaa osannut tulla oikein sohvalta/sängyltä tms. alas - jalat edellä - ei tarvitse miettiä, että unenpöpperössä yrittäisi pää edellä alas. Tai eihän sitä koskaan tiedä, mutta nyt kun ikää on 1 v 7 kk - ei ainakaan vielä kertaakaan... Ei ollut yrittänyt kiivetä vielä pinnasängyn yli, mutta minusta tuntui, että häntä ahdisti, kun sängystä ei päässyt itse pois aamulla, jos halusi. Jatkettavaan siirryttyään ei enää suostunut matkasängyssäkään nukkumaan reissuilla - sen sijaan joko lastensängyssä, jos on ollut tarjolla tai sitten patjalla lattialla.
...siirtyi nimittain viime viikolla, ikaa 2,5 v... jotenkin se on vaan jaanyt, ei kylla ole koskaan viihtynyt siella koko yota vaan yleensa herannyt ja otettu meidan viereen nukkumaan viimeistaan noin 4-5 maissa aamulla. nyt akuuttina syyna siirtamiseen se etta pikkuveli voi syntya milloin tahansa ja tarvitsee pinniksen, lisaksi aloimme olla hiukan huolissamme siita etta sai jalan jo pinniksen laidalle ja sielta tippuminen olisi ollutkin isompi onnettomuus. uudessa sangyssa pienet laidat, ei viela ole tippunut sielta kertaakaan, pain vastoin ei edes tule yolla itse pois vaan rupeaa itkemaan ja odottaa etta haetaan kuten pinniksestakin.
Veljeni esikoinen siirtyi pois pinniksestä 11 kk iässä, kun tuli sieltä pää edellä yli. Ei osannut vielä kavellä kunnolla eikä tosiaan tulla turvallisesti pois pinnasängystä. Nukkui aluksi pelkällä patjalla lattialla, kunnes 1v3kk lastensänkyyn.
Heidän nuorempi lapsensa on nyt 2v 3 kk ja nukkuu yhä pinniksessä... Osaa kiivetä mallikkaasti pois. Oppi ensin kävelemään ym ja vasta lähellä 2-v ikää tajusi kiivetä pinnasängystä pois.
Että se turvallisuus on yksi tekijä.
Usein jos osaa hyvin kävellä, niin voi siirtyä jo lastensänkyynkin. Niihinhän saa myös turvalaitoja.
Yksi vaihtoehto on " ruuvata" pari pinnaa pois pinnasängystä, jolloin lapsi pääsee siitä kolosta ulos turvallisesti.
ja hyvin menee...meillä nukutaan nyt paljon paremmin!
ja varmaan menee 2,5 vuotiaaksi asti, ei kun vielä kiipeile (tai osaisi kai mutta ei edes yritä) yli. Sen takia ollaan annettu nukkua siinä, sitten kun on aika, hankitaan lastensänky.
Pinniksen etuja se, että tyttö nukahtaa tosi helposti iltaisin, sänkyyn vaan unilelujen kanssa. Vähän kauhulla odotan sitä kun siirrytään tavalliseen sänkyyn...
Poika kyllä olisi jo vuoden ikäisenä kiivennyt pinniksestä pois (kiipeää mihin vaan), mutta siirrettiin sitten hetkeksi korkeampi laitaiseen matkasänkyyn ja hankittiin korkeampi laitainen pinnis. Ensimmäinen pinnis odottaa nyt että pikkukakkonen syntyy, olisi siis joka tapauksessa pitänyt hankkia uusi sänky. Tästä sängystä poika ei vielä kiipeä pois ja kunhan on sen verran isompi että voi tulla itse pois sängystä niin otetaan pari pinnaa pois jolloin pääsee siitä välistä.
Isojen sänkyyn ei ole mitään kiirettä niin kauan kun mahtuu tuohon ja vaan kelpaa. Paremminhan tuo tuolla nukkuu kun ei pääse pois karkaamaan.
Mutta ei meillä vielä ainakaan harkita isojen sänkyyn siirtämistä, ehkä vuoden päästä, jos silloin. Ehkäpä sitten kun pikkukakkonen tarvii korkeampilaitaista pinnistä...