Vuorotyön/yötyön tekijät
Mille rv:lle asti raskaana ollessa olette tehneet yövuoroja?
Kommentit (10)
Mä ajattelin jo elokuussa lopettaa vuorotyöt, aikaiset aamut ja myöhäiset yöt ei enää nappaa kolmessa vuorossa. Otan normaalin arkityön kahdeksasta neljään :)
lastwish 9+3
Oli ihan pakko tulla kommentoimaan....
Moni teistä ilmeisesti on voinut vaihtaa vuoroa niin halutessaan? Meillä ei vuoron vaihdot onnistu, sheeman mukaan mennään orjallisesti. Olen nyt rv20 ja lähden huomenissa yövuoroon kokeilemaan parin kuukauden tauon jälkeen (sairaslomaa ja kesälomaa välissä).
Työni on omasta mielestäni fyysisesti raskasta sekä kyykkimistä, nostelemista, työntämistä yms.
Eli jos minusta tuntuu, etten palaudu yötyöstä tai tulee vatsa/selkäkipuja yms oireita, niin joudun menemään lääkärin puheille.
Muut oletteko siis hakeneet lääkäriltä lomaa, vai vain vaihtaneet vuoroa? Meidän talossa on aina yövuorot vaihdettu tarvittaessa sl-päiviin.
lopetin vastikään, viikolla 19.
fanny rv23
mä olen kahdessa aiemmassa raskaudessa tehnyt ihan loppuun asti yövuoroja. Tosin meillä töissä yöt yleensä rauhallisia, ettei tarvitse pahemmin rehkiä... Kunhan jaksaa pysyä hereillä:)
Miina
Teen säännöllistä yötyötä, joka sisältää paljon esim. nostelua ja kyykkimistä. Edellisessä raskaudessa tein n. rv 30 asti ja samoihin menee varmaan nytkin. Lopussa tosin kesälomat on katkonut työputkea.......
joo.. kolmivuorotyötä tekevä oon... yöt loppui aika lyhyeen, viikkoon 15. Ei vaan jotenkin toipunut vaikka oli useempi vapaakin ja toisen yön jälkeen tuntu että alko jo kouristamaan vattaa jne. Ni sitten pienten keskustelujen jälkeen työnantaja suostui siihen, ettei mun tarttee niitä enää tehdä... Ellen sitten haluu jossain vaiheessa vielä testata, mutta enpäs taida viitsiä :)
Työaikani on 12h/pv, yövuoroissa oli kieltämättä vaikea pysyä hereillä, kun niitä ennen ei saanut nukuttua. Tosin päivävuorot ovat meillä öitä huomattavasti kiireisempiä, en tiedä kumpi on pahempi. 3 vko päivävuoroa jäljellä ja sitten kesälomalle.
ekas raskaudes lopetin 20 viikon paikkeilla. sillon rupes yöt tuntuu pahalta, oksetti ja en toipunut ollenkaan. ei yö työtä ees suositella loppuun asti, mut kukin omien tuntemusten mukaan.
mutta esikoista odottaessa tein päivätyötä ja kakkosta odottaessa vain aamua ja iltaa. Nyt olen siis 3-vuorotyössä. Yleensä minulla ei ole mitään ongelmia tehdä öitä, mutta nyt tuntuu etten pysy hereillä ja vaikka päivän nukkuis, niin silti seuraavana yönä väsyttää. Ja kestää monta päivää toipua taas tolpilleen. Menossa vasta rv.6+1, ei kai tässä pitää muutamat yöt vielä tehdä... Onneksi kohta alkaa kesäloma!
Mulla on nyt rv 6+1 ja yövuorot tuntuu jo nyt ylitsepääsemättömiltä. Väsymys ja närästys on astunut yövuoroissa kuvaan, vaikka nukunkin ennen yövuoroon menoa kunnon unet. Viime yövuorossa tuli jo närästyksen lisäksi kuvotusta, joten en tiedä, miten selviän tulevista öistä. Onneksi olen kesätöissä ja elokuun lopussa alkaa koulun penkillä aherrus, mutta vielä olisi kuusi yötä jäljellä päivä- ja iltavuorojen lisäksi.