Kokemuksia Kys:n toiminnasta perätilasynnytyksissä?
RV 34+3 ja vauva pötköttelee peppu edellä masussa.Onko kenellekään tietoa tai kokemusta, millainen kanta Kuopiossa on lääkäreillä ensisynnyttäjistä, joilla vauva perätilatarjonnassa? Kokeilevatko kääntää automaattisesti ja millä viikolla ja suosivatko perätilassa myös alatiesynnytystä, jos mitat sallii vai ovatko sektioon suostuvaisia helposti?
Kommentit (11)
Menen huomenna äitipolille juuri vauvan perätilan takia. Käsittääkseni perätilan takia Kysille kutsutaan raskausviikolla 37. Riippuuhan se käsittääkseni monesta asiasta, yritetäänkö kääntää (istukan paikka, lapsiveden määrä, vauvan koko, äidin mielipide yms.).
Toista odotan. Rv 36+4 on tänään.
Millon sun vauvan perätila todettiin? Mitä olet itse miettinyt perätilasynnytyksestä; alakautta vai sektiolla?
Neeti:
RV 34+3 ja vauva pötköttelee peppu edellä masussa.Onko kenellekään tietoa tai kokemusta, millainen kanta Kuopiossa on lääkäreillä ensisynnyttäjistä, joilla vauva perätilatarjonnassa? Kokeilevatko kääntää automaattisesti ja millä viikolla ja suosivatko perätilassa myös alatiesynnytystä, jos mitat sallii vai ovatko sektioon suostuvaisia helposti?
Ei tosin Kys:istä vaan K-Sks:sta.
Mulla vauvaa yritettiin kääntää vkolla 36, mutta ei onnistunut. Kokemus oli tosi epämiellyttävä, toistamiseen en siihen suostu. Luulisin, että käytäntö on joka paikassa että koittavat kääntää jos siihen on vain edellytykset. Mutta siihen ei tarvitse suostua ellei halua.
Ainakin Jkl:ssä ollaan kovasti alatiesynnytyksen kannalla myös perätilatapauksissa, mutta siihenkään ei tarvi suostua ellei halua. Itse valitsin kahdesta huonosta vaihtoehdosta mielestäni vähemmän huonon eli suunnitellun sektion. Pahin painajaiseni oli kiireelliseen sektioon joutuminen kesken perätilasynnytyksen. Pelkäsin myös kovasti vauvan vaurioitumista alatie/perätilasynnytyksessä (usein lonkat tai muut raajat sijoiltaan). Myös äidiltä perätilan synnytys vaatii paljon enemmän ponnisteluja ja pahojen repeämien riskit ovat suuret. Toki sektioonkin liittyy paljon riskejä mutta parempi kuitenkin suunniteltu sektio kuin kiireellinen. Minulla sektio meni tosi hyvin ja paranin nopeasti.
Minulla oli kätilön sanoilla" täydellinen perätila" .Synnytystapa-arviossa kävin kysin äitipolilla.Siellä tehtiin normaalit rutiinitutkimukset,verenpaineet,sydänäänet ja ultra.Ultratessa hoitaja kysyi haluanko synnyttää alakautta vaiko sektion.(kyseessä 2.lapsi)Olin päättänyt että haluan sektion.Seuraavaksi menin lääkärin vastaanotolle, ja tutkimisen jälkeen lääkäri vain totesi:siis halusitte sektion.Sitten hän soitti leikkaussaliajanvaraukseen ja tilasi vauvalleni syntymäpäivän.Kertaakaan siellä reissulla ei puhuttu vauvan kääntämisestä,olin myös päättänyt etten siihen suostuisi.Muistelen kyllä ,että lapsivettä taisi olla vähänlaisesti.Yleensä ottaen kohtelu polilla oli tosi asiallista ja ystävällistä,täydet pisteet henkilökunnalle!
Vauvan perätila todettiin eilen eli rv 34+3 halutessani ylimääräisen ultran ja asennon varmistuksen.Asentoa osattiin jo epäillä kyllä neuvolassakin ja aika varhaisessa vaiheessa myös itsekin, kun liikkeet tuntuvat niin paljon tuonne peppu ja selkäpuolelle. Olemme muuttamassa pienemmältä paikkakunnalta Kuopioon, jossa synnytys tapahtuu. Täällä kanta oli se, kun kysyin, että onko käännösyritykseen pakko suostua, niin lääkäri totesi: ON. Ja sanoi vielä, että jos mitat sallii ja jos vauva ei käänny, niin kyllä sitä alatiesynnytystä myös perätilassa suositellaan.
Itse toki haluaisin synnyttää alakautta, mutta en perätilassa, sillä koen siihen liittyvän niin paljon enemmän riskejä. Lapsivettä todettiin olevan vielä hyvin ja vauvan painoarvioksi sanottiin 2700g. Katsotaanhan, kun ensi viikolla menen ensimmäisen kerran Kuopiossa lääkärineuvolaan, että mikä on siellä kanta. Tokihan kaikkihan vielä puhuvat, että se voi itsekseenkin kääntyä, jota itse suuresti epäilen. Käännösyrityskin tuntuu aika epämiellyttävältä vaihtoehdolta, jota on varmastikin mietittävä, jos tilanne sen vaatii.
Itse olen nyt rv 37+6, viime viikolla minulla oli aika KYS:n äitipolilla perätilaepäilyn vuoksi. No, vauva olikin pyörähtänyt oikeinpäin, vaikka kaksi neuvolalääkäriä sitä perätilaksi edellisellä viikolla epäili. Mutta kääntöyrityksiä Kuopiossa ei kuulema tehdä enää, kun Haring (vanha lääkäri) on jäänyt eläkkeelle ja hän on kuulema ollut ainoa, joka niitä on tehnyt. Minullekin alettiin heti puhua sektioajasta, mikäli perätilaepäily osoittautuisi todeksi, eli kyllä varmaan saisi yrittää synnyttää alakauttakin, mutta sektion saa varmasti halutessaan. Mutta, sulla on kyllä vielä viikkoja niin vähän, että odottavat varmasti tuonne n. 38 viikolle, ennenkuin kutsuvat sut polille synnytystapa-arvioon.
on n. 3 vuoden takaa. vauva oli koko ajan perätilassa. ja käännösyrityksestä oli puhetta, mutta napanuora oli vauvan kaulan ympärillä joten sitä ei voitu edes yrittää. hoitajat kyselivät minkä haluaisin synnytystavan olevan ja sanoin, että sektio.. lääkärit eivät ottaneet kantaa asiaan millään tavalla vielä rv 36, ennen kuin jouduin osastolle korkean verenpaineen takia ja oli epäilys, että synnytys käynnistyisi niin sitten vaan rv 36+2 hoitaja tuli sanomaan että sinulle on varattu aika lantion kuvaukseen ja päivä oli vielä lauantai.. lääräri ei ollut puhunut asiasta mitään. no mitat olivat huonot, joten asia oli sillä selvä ja synnytystavasta ei tarvinnut keskustella. luulen, että muuten olisi pitänyt tapella synnytystavasta, koska perätilaa en olisi synnyttänyt alakautta.
Ekana otettiin vauvan sydänkäyrää, ja sitten pääsin ultraan.
Ja kuinka ollakaan, vauva oli kääntynyt raivotarjontaan. Oltiin miehen kans jo ihan varmoja, ettei se enää mihinkään käänny. Mutta niin se elämä yllättää... joskus iloisestikin! :)
Pidän peukkuja, että sulle käy samoin.
dadaa 36+5
Onpas mukava juttu, että vauva oli päättänyt kääntyä ihan itsekseen. Eli toivoa on minullakin vielä :). Tunsitko mitään voimakasta liikehdintää vatsassa lähiaikoina, josta olisit voinut päätellä kääntymisen tapahtuvan?Itselläni liikkeet tuntuvat tällä hetkellä enemmän vaisuilta venyttelyiltä, satunnaisia potkuja ja hikkaliikkeitä. Sanoin tästä liikkeiden vähenemisestä äitipolilla maanantaina ja siellä ottivat sydänkäyrän myös. No, vauvalle sattui uni maistumaan juuri sinä hetkenä, joten puolen tunnin lepäilyn aikana ei tullut yhtään potkua käyrälle, mutta sydänäänet oli onneksi jämäkät. Ei se lääkäri niihin liikkeiden vähyyteen kiinnittänyt sen suurempaa huomiota, koska kaikki näytti ultran perusteella olevan hyvin.
Kovasti vauva " rymysi" toissailtana ja eilen aamupäivälläkin ennen äitipolille menoa. Ajattelinkin mielessäni, että niinköhän se kääntyy nyt " viimetipassa" ... ihan kuin vaistoaisi, että nyt on tosiaan jo aika kääntyä. :) Kävin maanantaina neuvolassa, ja siellä vielä olivat sitä mieltä, että vauva on perätilassa.
Hikkaamista munkin mahassa on päivittäin.
Eiköhän se käänny sinunkin masuasukki vielä. Onhan tässä vielä aikaa!
Vuonna 2000 esikoista odottaessani KYSissä päädyttiin automaattisesti sektioon. lääkäri ei tarjonnutkaan muuta vaihtoehtoa pojan ollessa perätilassa.
sama homma kävi 2001 tytön odotuksessa, oli jo leikkuu aika lasketullepäivälle, mut vauva päättikin kääntyä onneks oikeinpäin päivä ennen leikkausta.
Nyt oon taas samassa tilanteessa. vauva täydellisessä perätilassa. edellisistä kerroista poiketen yrittävät tänään kääntää (pelottaa), ja jos ei onnistu niin sit eikun synnyttämään väärinpäin olevaa. viimeinen vaihtoehto on kuulema se sektio. kaikki kokeillaan ensin.. PELOTTAA
KAUHEASTI, jos itse saisin valita niin ottaisin sen sektion ilman muuta!
Riippuukohan käytäntö ihan lääkäristä?
Sinä todellakin saat itse valita!!! Kääntöyritykseen, eikä varsinkaan perätilan alakautta synnytykseen tarvi suostua ellei itse halua! Aika usein lääkärit yrittää painostaa kokeilemaan kaikki muut vaihtoehdot ensin, mutta pidä vain pääsi ja vaadi painokkaasti sektiota. Lääkärin on pakko suostua koska perätila on ns. riittävä syy sektiolle.