Kumminko teet - parivuotias ei halua lähteä jostain
paikasta (ei väliä mikä paikka), niin nappaatko hänet vaan kainaloon ja kannat rimpuilevan lapsen pois vai yritätkö että " äiti lähtee nyt - tuletko mukaan" ja sitten pikkuhiljaa menet kauemmas ja katsot tuleeko taapero mukana.
Kommentit (5)
Muutenkaan mä en ymmärrä miksi ylipäätään annetaan lapselle valinnanmahdollisuus tilanteessa jossa päätöksen kuitenkin lopulta tekee aikuinen. On eri asia antaa lapsen päättää laittaako päiväkotiin päälle siniset vai punaiset housut kuin antaa lapsen päättää lähdetäänkö ylipäätään päiväkotiin (tai antaa lapsen edes hetkenkään luulla että voisi asiasta päättää).
Meidän 2-v ei taatusti tulisi perässä, joko se luottaa pohjimmiltaan siihen että ei sitä kuitenkaan lopulta heitteille jätetä, tai sitten sillä on joku kiintymyshäiriö..
minä olen tehnyt niin että ensin sanon vähän ennen lähtöä, että kohta lähdetään. Sitten sanon pari kertaa että nyt on aika lähteä, ja teen lähtöä. Ja jos lapsi ei tule omasta tahdosta, niin sitten vaan puetaan ja mennään. Lapsi välillä rimpuili ja minulla oli kova hiki. Mutta nykyään jo aika helposti sujuu kun sanoo että mennään. Alkanut " koulutus" tuottamaan tulosta!! :-)
En mä ala kaksivuotiasta tuollaisessa tilanteessa maanittelemaan ja antamaan vaihtoehtoja, kun joka tapauksessa ollaan menossa.
Periaate on, että mahdollisimman pehmeästi - eli että jos on oletettavissa että lapsi tulee perässä kun " äiti lähtee nyt - heippa" , niin kokeilen sitä ansin, mutta jos ei auta, tai jos oletan ettei auta, nappaan kainaloon.