Mitenkä muilla on lähtenyt arki kulkemaan jos
teillä on 1v1kk ja 2viikkonen vauva kotona?Meillä ainakin on yhtä ruljanssia,hommia on ihan liikaa..ainakin tuntuu siltä..mutta mä oonki ollut enimmäkseen yksin muksujen kanssa..ne päivät ovat helpompia kun miehenikin on kotona...
Kommentit (2)
 Meidän kuopus syntyi kun esikoinen oli 11 kk vanha (ovat nyt n. 1v ja 2 v). Aluksi pelkäsin että miten ihmeessä kaikki sujuu kun vanhempi lapsi vielä konttasikin, mutta nyt kun ajattelen mennyttä vuotta, arki on sujunut paljon paremmin kuin uskalsin odottaa! Nykyään tenavat touhuavat paljon kahdestaan (äidiltä piilossa!) välillä tihutöissä, välillä esim. lukevat kirjoja vierekkäin. Mutta tässä muutama vinkki arkea helpottamaan:
 Siivotkaa kotona pois lasten ulottuvilta kaikki kielletty tai särkyvä niin että esikoinen voi liikkua vapaasti kun esim. imetät tai vaihdat vaippaa. Ja myöhemmin lapset saavat touhuta keskenään ilman että joku on ihan selän takana vahtimassa.
    Tee joinain iltoina tai viikonloppuisin hirveän isoja satseja ruokaa pakastimeen niin että saatte esikoisen kanssa helposti lämmitettyä päiväruokanne tai aina kun olet yksin lasten kanssa.
    Laita pyykit pesuun vauvan päikkärien aikaan ja delegoi miehelle niiden ripustaminen kuivumaan...
    Pidä esikoista paljon sylissä aina kun voit ettei tule mustasukkaiseksi ja anna hänen auttaa vauvan hoidossa esim. noutamalla vaippoja.
    Minulle oli tosi tärkeää päästä YKSIN lenkille hölkkäämään tai kävelemään joka päivä. Kävin ja käyn aina kun mies tulee töistä. Jaksan illan taas ihan eri tavalla kun olen liikkunut ulkona PUHUMATTA  ja KUULEMATTA mitään.. :)
    Ylipäätään - älä stressaa turhaan. Tee vain pakolliset hommat, vauva-aika menee nopeasti ohi eikä haittaa vaikka koti onkin " vauvaperheen jäljiltä" . Tärkeintä kuitenkin on nauttia molemmasta lapsesta!
    Tällaista minulle tuli mieleen meidän arkielämästä. Nyt minulla on tosi helppoa kotiäitinä - toimitan ruuan pöytään ajallaan, vien lapsia ulos pari kertaa päivässä ja muun ajan olen käytetttävissä esim. tornien rakenteluun jos kelpaan leikkikaveriksi...!
Mulla on 4 lasta, vanhimmat ovat kylläkin jo 11- ja 12-vuotiaita poikia joten hoitavat itse itsensä. Tietenkin heitä tarttee auttaa läksyissä ja kuulustella kokeita varten mutta muuten ovat omatoimisia. Nuoremmat tytöt ovat 1v 2kk ja 3 viikkoa. Mun mies on omassa firmassa töissä joten pystyi pitämään hurjat 2 päivää isyyslomaa eli yksin olen ollut tyttöjen kanssa kotona.
Kamalasti on hommaa koko ajan, esim. kuudelta ihmiseltä tulee karseet määrät pyykkiä, ruokaa on tehtävä joka päivä paljon jne. Vauva valvottaa paljon yöllä enkä pysty päivällä nukkumaan ellei tytöt satu nukkumaan samaan aikaan.
Paljon on siis työtä mutta päivääkään en silti vaihtaisi pois! Eiköhän tää helpota kun nuorempi alkaa liikkumaan ja tytöistä on seuraa toisilleen =)
Tansku, pojat 9/93 & 8/94 ja tytöt 10/04 & 12/05