oireet sukupuolittain
Hei te kaikki juuri synnyttäneet! Jos vaan viitsitte kertoisitteko minkalaisia oireita tytöstä, minkälaisia pojasta. Ja mikäli teillä on molemmat, erosivatko raskaudet toisistaan? Oliko teillä omaa " vaistoa" sukupuolesta ja oliko se oikeassa?
Kommentit (12)
Mutta alusta asti jotenkin tiesin, että tyttö se on. Myös äitini oli varma tytöstä, kun kokeili usein vatsani päältä ja sanoi, että samalla tavalla liikkuu kun minä aikoinaan, eli ei esim. kauheasti potkinut vaan enemmän vaan kääntyili ja vääntyili :) No mene ja tiedä, mutta väitän että ainoa suht varma ero tytön ja pojan odotuksessa on hikkaaminen eli tytöt hikkaavat enemmän kuin pojat. Se mikä on enemmän en sitten enää tiedäkään :) Mutta meidän tyttö hikkasi vähintään 2-3kertaa/pvä lähes joka päivä ja joskus jopa 6krt/pvä kun taas ystäväni poika hikkasi max. 2-3/pvä eikä läheskään joka päivä. Tämän " tärkeän" tiedon olen myös lukenut eräästä odotuskirjasta ja vielä gallupin avulla varmentanut :)))) Mutta uskoo siis ken tahtoo ;)
maaly ja Ida-neiti 3,5kk
Omat fiilikset oli alussa et poika tulee, mutta loppua kohden rupes olee tyttö fiilikset...
Mutta eräs tuttuni sanoi heti että tyttö tulee...
Ihan näiden kysymyksien perusteella:
1. Onko potkut teräviä ja napakoita (poika) vai hentoja, piirtelymäisiä liikkeitä (tyttö)
2. Kummalla puolella vauvan selkä on, vasemmalla (poika) vaiko oikealla (tyttö)
3. Kummalle puolelle potkii, tässä tapauksessa vauvan pitää olla jo raivotarjonnassa. Oikealle ylös (poika) vaiko vasemmalle ylös (tyttö)
-Girl- ja neiti 10kk
Koska raskaudet erosivat niin paljon toisistaan. Sama juttu kaikilla kavereillani, jotka odottaneet, ja useampia lapsia, raskaudet eri sukupuolta olevista lapsista on olleet erilaisia sukupuolijaon mukaan, mutta myös samanlaisia jos samaa sukupuolta. Mutta toisiin ihmisiin ei kyllä ole voinut vertailla. :)
ja mulla tyttöjä odottaessa oli pahoinvointia huomattavasti enemmän,kun taas poikia odottelin lähes oireettomasti.
kyllä se vaistokin taisi oikeaan osua,paitsi esikoista pidin ensi alkuun tyttönä,vaikka poikahan se siellä potkutteli!
molemmilla tytöillä on ollut masussa nopeammat sykkeet kuin pojilla,ja jostain syystä meidän molemmilla tytyillä myös rytmihäiriöitä sydänäänissä,pojilla taas ei mitään vastaavaa.(vaikka tämä tuskin liittyy mitenkään sukupuoleen.)
kyllähän näitä mieleen tulee eroavaisuuksia vaikka kuinka,tiedä sitten onko sattumaa vai ei..
-nasuli
Vaikka raskaudet ovat toki olleet kaikki erilaisia, mutta jokaisen kohdalla ovat ulkopuolisten arvailut menneet pääosin pieleen ja itsellä ei ole ollut mitään " tunteita" .
Esim. pahoinvoinnista väitetään, että tyttöraskauksissa on enemmän pahoinvointia - no, minulla pahoinvointi on vähentynyt raskaus raskaudelta ja kaksi ensimmäistä ovat poikia ja viimeinen tyttö, eli juuri päinvastoin kuin " pitäisi" .
Tämä viimeisin, eli tyttö on myöskin ollut se vilkkain potkija toisin kuin jotkut väittävät - on kyllä itsepäisin, vilkkain ja voimakastahtoisin lapsista ollut syntymän jälkeenkin!
Kaikki lapset ovat kohdussa olleet samoin päin, eli selkä vasemmalla ja potkut oikealle ylävatsalle - tosin viimeisin, eli tyttö oli tosi pitkään perätilassa ja käänsin hänet sitten itse ;) Se ei kuitenkaan johdu sukupuolesta, vaan siitä, että mitä enemmän raskauksia on ollut, niin sitä enemmän kohtu on venyttynyt ja sitä enemmän on tilaa olla väärinpäin. Esikoiset siis harvoin ovat perätilassa, mutta seuraavat herkemmin.
Oma vointi on tasaisesti heikentynyt sen mukaan kuinka monta raskautta on takana. Tämänkin pistäisin kyllä iän lisääntymisen, kotona hoidettavien lasten lukumäärän ja työn piikkiin pikemminkin kuin vauvan sukupuolen. Viimeisen kohdalla jouduin olemaan sairaslomalla ennen äitiyslomaa ja se kyllä johtui vain siitä, että töissä oli ihan mahdoton tilanne silloin (työtunteja n. 80 viikossa ja tosi rankkaa). Sen sijaan esikoisen kohdalla jäin äitiyslomalle vain viikko ennen synnytystä ilman ongelmia (kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa, mutta käynnistettiin aikaisemmin) ja kakkosenkin kohdalla vain pari viikkoa ennen.
Minulla vain kokemusta yhdestä tytöstä.
Heti alkuun olin varma että tyttöhän se siellä masussa myllertää. Tosiaan ei potkinut kovasti mennä mykelsi möyrimällä.
Ja maha oli tuosta päältä aivan litteä, poikaa odottavilla massuhan on aivan suippo :-D Uskokoon ken tahtoo, itse olen aina veikannut sukupuolen tuon perusteella oikein tuttavieni kohdallakin. Tämä siis ihan loppuvaiheessa raskautta.
Likalla OLI koko ajan hikka, vähintään 4 kertaa vuorokaudessa. Oli myös selkä oikealla puolella, potkut vasemmalle.
Närästys oli seurana ihan ensiviikoista lähtien, pahoinvointia ei niinkään, etovaa oloa vain. Niinhän ne sanoo että jos äitiä närästää paljon, vauvalla on paljon tukkaa! Ja näin oli :)
Syke oli aika matala eli siinä 130-140.
Raskaudet erosivat toisistaan aika lailla, vaikka olivatkin omalla tavallaan helppoja molemmat. Pojalla oli alhaisempi syke kuin tytöllä ja pahoinvointia oli poikaa odottaessani enemmän. Poikaa odottaessani minulla oli linea negra napaan asti ja tytöstä navasta ylöspäin ainoastaan. Molemmissa raskauksissa fiilis sukupuolesta oli vahva ja oikeaan osuin kummassakin tapauksessa ;o).
Kirjoitinkin tuossa edellä, että minulla ei oireista voinut mitään päätellä, mutta näistä en vielä maininnut.
Mahan muoto minulla oli kaikissa raskauksissa sama. Muodon perusteella kaikki veikkasivat kahdella ensimmäisellä kerralla tyttöä ja sitten kun ne olivat molemmat poikia, niin kolmannen kohdalla alistuivat ja veikkasivat sitten kolmatta poikaa - tyttö tuli ;)
Hikkoja oli eniten esikoisella, joka oli poika. Kaksi muuta (poika ja tyttö) eivät juurikaan hikotelleet.
Närästys oli pahaa toisessa raskaudessa (poika). Ensimmäisessä ja kolmannessa raskaudessa ei närästänyt (poika ja tyttö).
Linea negraa minulle ei ole tullut koskaan mihinkään.
Pojasta mulla oli paljon helpompi raskaus.
Mulla ainut selkeä ero oli sykkeissä,tytöllä korkea ja pojalla matala.
Tyttöä odottaessa söin älyttömästi karkkia,poikaa odottaessa ei tehnyt yhtään mieli makeaa.
Ja poikaa odottaessa oli järkyttävä pahoinvointi ekat 14vko. jatkuvaa etomista.
tytön odotus oli paljon vaikeampi. Alussa kamalaa pahoinvointia, koko raskausaika yhtä mieliala myllerrystä, lihosin 26 kiloa. teki mieli makeaa. Olin varma että odotan poikaa mutta synnytys salissa huomasin että tyttö sieltä sitten tulikin. Raskaustesti näytti alussa heti selvät kaksi punaista viivaa. Maha oli edessä pallomaisesti mutta ei läheskään niin selvä poika maha kuin pojasta oli.
Pojan odotuksessa alussa oli myös pahoinvointia mutta se pysyi aika hyvin hallinnassa. Ei suurempia mieliala vaihteluita. Teki mieli kamalasti grilli makkaraa ja muita suolaisia juttuja. Lihosin 17 kiloa jotka lähti hyvin äkkiä pois synnytyksen jälkeen. Ei ollut mitään erikoista fiilistä että kumpi tulee mutta aavistelin varovasti poikaa koska oli niin helpompi olo. Raskaustestit yht 3 kpl ei näyttänyt mikään selvää viivaa. vain haamuja. Maha oli edessä ja sellainen söpö pallo.
oireet riippuvat enemmänkin siitä odottajasta, kuin itse vauvasta ja sen sukupuolesta :)
Itselläni ei ole kuin poika, joten enpä pääse kyllä vertailemaankaan.
Mutta vaisto sukupuolesta oli kyllä vahva! Poikaa odotin ihan 99% varmuudella (vain yksi ihminen veikkasi myös poikaa, loput oli varmoja tytöstä), ja poikahan sieltä tulla tupsahti! :)