Meille iski RS-virus. Vinkkejä selviämiseen?
Voihan vee, minä jo luulin että se oli mennyt menojaan koko epidemia, mutta viime yönä meidän 4-vuotiaan yskä alkoi kuulostaa tosi pahalta ja tänään päivällä se on mennyt kovaa vauhtia alaspäin. Soitin terveyskeskukseen ja kuvailin oireita, niin sieltä sanottiin että on selvä rs-tapaus ja että sen takia ei kannata päivystykseen tulla niin kauan kuin lapsi vain pystyy kotona olemaan.
Vähältä piti että ei jo lähdetty, aamupäivällä poika hätääntyi jostakin ja alkoi itkeä ja sitten hän ei saanut henkeä kunnolla... Nyt kuitenkin kun rauhoittui niin jälleen pystyy ihan hyvin olemaan kunhan ei rasita itseään liikaa. Kuumetta on rapiat 38.
Eniten mua pelottaa meidän 1v3kk melkein-vielä-vauva, jolla on sama yskä mutta ei yhtä pahana... Noin pienelle kun ei pysty rationalisoimaan että istu nyt paikallasi ja hengität ihan rauhassa, yrität olla itkemättä ja huutamatta niin olo on parempi. Tiedättehän, niinkuin 4-vuotiaalle jo voi sanoa ja hän pystyy tekemään ohjeiden mukaan. Jos pienemmällä olisi ollut vastaava hengitysvaikeus-kohtaus kuin tolla isommalla oli, niin oltaisiin jo sairaalassa koska se ei varmasti olisi mennyt ohi.
Apua apua, olen ihan neuvoton, mitä tässä voi tehdä? Tämä sama yskä (hakkaava, kuiva yskä joka sattuu keuhkoihin) on myös mulla ja miehelläni, ja nyt kyllä pelottaa että entäs jos me kaikki makaamme kohta täällä henkeä haukkoen. Mitäs sitten.
Te joilla on ollut vastaavaa: Miten olette helpottaneet lasten oloa? Missä vaiheessa olette lähteneet sinne päivystykseen? Kun kerran mitään lääkettä tähän ei ole eli sairaalassa hoidetaan sitten vaan niitä tosi pahoja tapauksia, niin mistähän sen tietää että on tosi paha ja pitää lähteä?
Kommentit (12)
korkealla useamman päivän. Meillä kaksi vuotias on myös flunssassa, kuumetta on kolmatta päivää, jos ei huomiseen laske niin vien lääkäriin. Yskii kovasti, mutta meillä on astmalääkkeet ( infektioastman vuoksi ) ja niiden annosta suurentamalla ollaan pärjätty. höyryä hengitellään usein ja kuumetta alentavaa olen antanut, kun lapsi on kovin vetämätön. Suun kautta lääkkeen anto ei onnistu, koska oksentaa, mutta suppona menevät. Lämmintä ruokaa ei ole syönyt pariin päivään, mutta maitoa,mehua ja vettä juotan jatkuvasti, samoin jäätelö, jogurtti ja hedelmät maistuvat. Pissin määrää olen tarkkaillut.
En oikein osaa antaa vinkkejä rs-virukseen, kun ei ole kokemusta siitä. Herkästi vaan päivystykseen , jos lapsen olo äkkiä huononee. Höyryhengitys ja viileät juomat, lämmin saattaa vaan pahentaa yskää.
Että jos henkeä ahdistaa, vaikea hengittää niin lääkäriin. On sitten ikää mitä tahansa.
hengitystä eli ahdistaako se lasta?Onko miten räkäinen ja tukkoinen sillä sairaalassahan tätä räkää imetään katetreilla pois.Sekä sairaalassa annetaan spiralla lääkettä helpottamaan hengenahdistusta mitä yleensä ilmaantuu pienillä lapsilla RS-viruksen yhteydessä.
Jos saat lapsien sängyn pääpuolta nostettua koholle niin nosta.Seuraa tarkkaan vaan vointi,tuskin välttämättä 4-vuotiaasi joutuu sairaalaan mutta kannattaahan se hänenkin vointia seurata tarkasti.
oikea RS-virus aiheuttaa pienille todella korkean kuumeen, hengitysvaikeuksia jne. Yleensa siita joutuu sairaalahoitoon, eika siita edes kaikki selvia. Tyypillisesti kuulemma hengitys muuttuu nopeaksi ja pinnalliseksi, ja siksi hapen saanto vaaraantuu. Meilla ainakin lapsen hengitysta piti sairaalasta paastyakin viela tarkkailla ja jos hengitystahti ylitti muistaakseni 50 kertaa minuuutissa, niin piti soittaa ambulanssi. Lisaksi kuulemma viruksen sairastaneet saavat bonuksena herkitymisen muillekin keuhkoinfektioille.
Tama vaan on tata hysteriaa. Jokainen flunssa on aitien ja isien mielesta Suomessa jo muutenkin influenssa ja nyt tiedotusvalineiden ansioista viela pahempi RS-virus.
Jos oikeasti epailet RSV:ta niin vie lapsesi laakariin. Siella se voidaan diagnosoida (siihen naas loytyy ihan testikin).
hui tuo astima-juttu oli tosi pelottava. Siis kääk, tosi hurjaa.
Meillä ollaan aina oltu suht terveinä, kumpikaan lapsi ei ole ollut edes lääkekuurilla ikinä, joten olen täysi amatööri näissä sairastamis-asioissa. Saa kirjoittaa vielä lisää neuvoja!
Tällä hetkellä pikkuinen nukkuu ulkona vaunuissa (sillä ei ole kuumetta, yskää vain) ja 4-vuotias katsoo videota iskän kanssa. Tilanne vaikuttaa rauhalliselta juuri nyt - *kop kop*.
ap
En ole aiemmin huomannut moista piirrettä itsessäni, mutta voihan se olla että olenkin turhaan hysteerinen kun meillä tosiaan ei ole sairastettu juurikaan.
Viestisi luettua kyllä tekee mieli lähteä ihan varmuuden vuoksi käymään terveyskeskuksessa. Sieltä ne sanoivat kun oireita luettelin, että kyse olisi tästä RS-viruksesta, itse en ole kykeneväinen diagnosoimaan.
Vierailija:
oikea RS-virus aiheuttaa pienille todella korkean kuumeen, hengitysvaikeuksia jne. Yleensa siita joutuu sairaalahoitoon, eika siita edes kaikki selvia. Tyypillisesti kuulemma hengitys muuttuu nopeaksi ja pinnalliseksi, ja siksi hapen saanto vaaraantuu. Meilla ainakin lapsen hengitysta piti sairaalasta paastyakin viela tarkkailla ja jos hengitystahti ylitti muistaakseni 50 kertaa minuuutissa, niin piti soittaa ambulanssi. Lisaksi kuulemma viruksen sairastaneet saavat bonuksena herkitymisen muillekin keuhkoinfektioille.Tama vaan on tata hysteriaa. Jokainen flunssa on aitien ja isien mielesta Suomessa jo muutenkin influenssa ja nyt tiedotusvalineiden ansioista viela pahempi RS-virus.
Jos oikeasti epailet RSV:ta niin vie lapsesi laakariin. Siella se voidaan diagnosoida (siihen naas loytyy ihan testikin).
Vaan totista totta.Sairaalat ovat aivan ylikuormittuneet näistä RS-virus potilaista.Kannattaa ottaa vaan varoitukset tosissaan ettei välttämättä kannattisi liikkua aivan pienten kanssa isoissa väkijoukoissa. ja ei tuo RS-virus välttämättä kaikilla pikkuisilla johda useimmilla.
oikea RS-virus pitaa ottaa vakavasti, totta kai. Jotenkin vaan tuntuu, etta nyt jokainen flunssainen kakara on aitien mukaan RS-viruksen kourissa, mutteivat kuitenkaan vie rakaista lastaan laakarille.
Se on kai jotenkin komeemapaa hiekkalaatikolla, kun voi paivitella ja saada sympatiaa.
Vierailija:
oikea RS-virus pitaa ottaa vakavasti, totta kai. Jotenkin vaan tuntuu, etta nyt jokainen flunssainen kakara on aitien mukaan RS-viruksen kourissa, mutteivat kuitenkaan vie rakaista lastaan laakarille.
Ne sanoivat että älä tuo vielä.
Älä viitsi, mulle tulee tosi paha mieli kun kysyn hädissäni neuvoa ja sinä alat haukkua minua hysteeriseksi ja lapsiani kakaroiksi =(
Kävimme eilen päivystyksessä ja lääkäri sanoi taudin olevan sitä. Kertoi, että lääkettä tautiin ei ole, ainoastaan vaikeimmat tapaukset hoidetaan sairaalassa astmalääkeillä ja lisähapella.
On kuulemma edelleen sairaalat tupaten täynnä pikku potilaista, joten tautia on ympäri Suomen tosi paljon.
Tytöllämme kuumetta jo neljättä päivää ja yskä on ihan karmea. Lisäksi valittaa, että kurkku on tosi kipeä. Yöt ovat olleet pahimpia, silloin heräilee vähän väliä yskään. Meillä onneksi kotona Ventolinea, jota olen antanut ihan säännöllisesti ja lisäksi Pronaksenia kuumetta alentamaan. Tyttö ei ole syönyt juuri mitään, ainoastaan pillimehut menee jotenkuten alas.
Koskaan ei lapseni ole ollut näin sairas, vaikka paljon onkin sairastellut. Tauti on tosi kova ja toivon, että kohta helpottaisi. Lääkäri sanoi taudin kestävän viikon, ja kuumettakin voi olla viikon verran!
jolla alkoi olla pihisevä hengitys ja vietiin lääkäriin viime yönä.Lääkäri määräsi ventolinea.Jos lapsi alkaa käyttää ns. apulihaksia hengittämiseen,tarvitsee spiraa,happea....
minulla on se, ja ihan tavan flunssa tämä aikuiselle on, ja niin kai noin isoille lapsille kuin teillä on.
ei mitään hätää, vaarallista vaan ihan pienille, eli vauvoille.