Clomifen ja Primolut Nor
Olen aika ihmeissään vieläkin. Gynekologi määräsi Clomifenia ja 15-24 päivä Primolut Noria. Nyt nämä menkat käynnissä Primolut Norilla, mutta reseptiin oli moneksi kuukaudeksi Primolut Noreja, joten tarkoitti varmaan Clomifenin kanssa käytettäväksi.
Tuntuu, että kaikille muille suositellaan Terolutia tai Lugesteronia, mutta mulle Primolut Noria. Ja näitähän ei saisi syödä jos on epäilys raskaudesta, tietty sitä ei heti raskaana olisikaan, mutta jos tärppää niin...outoa
Kommentit (2)
Kyllä se gynekologi yhtäaikaa nuo tarkoitti. Itse pyysin tujumpia lääkkeitä, kun Terolutit olen jo kokeillut, ne toimi sen aikaa kun niitä söin, mutta kierrot taas meni pitkiksi. Juuri menkat alkoi ja huomasin kyllä enemmän menkkaoireita, mutta turvotusta ei ole.:D Tästä kierrosta alkaa sitten Clomifenin syöminen. Mikähän hormonihirviö minusta tuleekaan, Primolutit aiheutti lisääntyviä haluja ja rintoihin ikävää vihlontaa. Kohtahan sen näkee mitä Clomit aiheuttaa. ;)
jota myöskään ei saisi käyttää silloin, jos on raskaana. Lääkärin mukaan tämä ei kuitenkaan päde vielä siinä vaiheessa, kun on luteaalivaihe menossa. Samoin olen nyt hoitotauolla käyttänyt pelkästään primolut noria, ja kun marraskuussa sain niiden yhteydessä alkuraskauden keskenmenon, kyselin kovasti oliko primoilla vaikutusta. Lääkärin mukaan primolutit eivät estä mutta eivät toisaalta edistäkään raskautta. Siis vaikuttavat vain siten, että saavat aikaan vuodon.
Sinänsähän pelkät clomit voisivat riittää, jos niillä tosiaan saadaan aikaan ovulaatio. Silloinhan menkat tulevat kyllä luteaalivaiheen jälkeen. Mutta jos on ongelmia kierrossa, niin kuin esim. minulla, eli ei ole ovulaatiota eikä menkkoja, luulisin että clomit + primoluteilla pyritään herättämään omaa hormonitoimintaa, eli kun kropalle " kerrotaan" , että ennen kp 15 pitäisi kehittää munasolu ja irrottaa se ja että keltarauhasen pitäisi toimia kp 15-24, se saattaa jossain vaiheessa ymmärtää toimia näin ihan itsestään... näin minä olen tuon yhteiskäytön ymmärtänyt.
No, miksi sitten sinulla on primolut, niin luultavasti siksi, että se on teroluteja tujumpi lääke. Mulla esim. ei teroluteilla ole mitään tehoa. Lääkäri on ilmeisesti nähnyt, että tarvitset suuremman annostuksen kuin mitä terot voivat tarjota.
Ihan rauhassa voit siis syödä primoluteja, kunhan vain et syö niitä etkä clomeja positiivisen raskaustestin jälkeen. Jos sinulla on epäilys, määräsikö lääkäri molemmat käytettäväksi yhtäaikaa, kannattaa tarkistaa asia häneltä.
Tsemppiä!