Kokemuksia TOIMINIMESTÄ?
Olen harkinnut toiminimen perustamista. Te joilla on siitä kokemusta; miten paljon tarvitsee tehdä sen " varsinaisen" työn ohella esim. paperihommia jne? En halua työn valloittavan koko elämääni kuitenkaan... Minkälaisia kustannuksia toiminimen perustamisesta tulee? Mitä muuta hyödyllistä voisitte kertoa, olen kiitollinen kaikista neuvoista ja vinkeistä! =)
Kommentit (15)
Minulla on ollut toiminimi nyt reilu 3 vuotta. Työn jälkeen isoin homma on tietysti laskujen maksu, kirjanpito. En itse tee varsinaista kirjanpitoa, vaan kirjanpitotoimisto sen hoitaa. Mutta samalla lailla niin Tmi, Ky, Oy, kuitit mapitetaan aikajärjestykseen, toimitetaan kirjanpitäjälle, hoidetaan alvin maksu, mahd. työntekijästä aiheutuvat muut paperihommat. Sitä enemmän säästät kirjanpitokuluissa, mitä valmiimmaksi jaksat paperit laittaa. Tmi ja Ky:n paperihommissa ei ole mitään eroa.
Kirjanpitäjän jälkeen kannattaa kuitenkin käydä paperit itsekkin läpi, tarkistaekseen esim. alvit. Olen itse ainakin huomannut että välillä on vähennykset kirjattu jotenkin hullusti, tai jäänyt vähentämättä alveja. Samalla oppii kirjanpidon perusteet :)
Järjestelmällisyyttä paperihommissa, niin ne sujuu mutkattomasti ja suht vaivattomasti.
mitä sisältyy hintaan?
toinen kiinnostunut :)
Jos tekee vain sellaista pientä bisnestä että tuloa on korkeintaan nettona jotain 100-200 euroa?
Onkos siitä ilmoitettava minnekä kaikkialle sitten?
Ajattelin että pitäisi ruveta jotain tekemään, mut en halua vieraan palkkalistoille.
Sellainen homma olis hyvä mitä voisin kotoa käsin tehdä, niin voisin olla samalla kotona muksujen kanssa ilman kohtuuttoman kovia hoitomaksuja.
Lisäosaan saattavat vaikuttaa jos alat siis tienata huikeita summia.
Vierailija:
Lisäosaan saattavat vaikuttaa jos alat siis tienata huikeita summia.
Kiitoksia, tuon minä halusinkin tietää :)
Maksaako muuten se toiminimen rekisteröinti jotain?
kannattaa siis kilpailuttaa tilitoimisto, ennenkuin antaa kirjanpidon.
Mulla on toiminimi ollu vajaan vuoden ja oma kirjanpitäjä on myös. Paperitöitä ei ole kovin paljon, mutta olen niissä itse sen verran tumpelo, että koin helpommaksi jättää ne kirjanpitäjälle.
Olen myös kotihoidontuella, teen töitä vajaat 10h/vko eli käytännössä yhden päivän viikossa. Tuloni ovat n.1000¿/kk, mikä vaikuttaa vaan kotihoidontuen hoitolisään. Luulisin, että jollain 100-200¿:lla ei juuri ole vaikutusta mihinkään tukiin, Kelan ilmoitusraja on muistaakseni 130¿/kk suuntaan tai toiseen.
Mitä hommaa te sitten teette toiminimellä, jos sen verran saa udella? Tai jos ainakin kerrotte sinne päin? :)
ap
riippuu alasta! Jos esim. myyt palveluitasi, niin kuitit vaan talteen työsuorituksista. Tietysti jos hakee verovähennystä kustannuksista, niin sitten niistä selvitys. Muuten vaan veroilmoitus. Ei mulla ainakaan sen kummempaa kirjanpitoa ole kuin kuittivihko, jossa lukee millaista keikkaa olen tehnyt. Siitä sitten merkitsen tiedot verotukseen. Arvolisäveroa mun ei tartte maksaa, kun liikevaihto on niin vähäistä.
Mun yrityksen lv on jotain 350 000 Euroa ja paperitöihin menee ehkä 2-3 tuntia/vko. Mapitusta lähinnä ja kassakladien laskeminen kerran kuussa. kirjanpitäjä tekee loput.
350 tEuroa kuulostaa isolta, mutta itselle jää käteen vaan jotain 1500-2000.:( Raskasta on. Voisin lopettaa, kun stressi on kova.
mulla kirjanpitäjä ottaa 50¿/kk,joten ei mikään kova hinta siitä, että ei tarvi itse tuskailla niitten paprujen kanssa.
Pienempi työ on usein tehdä sopimukset, laskutus ja kirjanpito ja hoitaa alvit, ensin rekisteröityä. Loppu on sitten itse sitä työtä.