Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

apua...onks tää rintatulehdus????

03.01.2006 |

vasenta rintaa alkoi yöllä pakottamaan ja on nyt tosi arka. ei kai vaan oo tulehtunut? miten voisin yrittää hoitaa? tyttö vasta 2kk1vko2pv.

kiitos kaikille vastanneille etukäteen!

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintatulehdukseen liittyy yleensä myös kuume ja yleinen sairauden tunne. Lisäksi rinta on kaiketi juuri punoittava, kuumottava ja kova. Rintatulehdus itsessään hoidetaan antibiooteilla, jos siis ehtii tulehdukseen saakka. Mutta ehkäisy on parasta hoitoa eli koetat pitää rinnat mahdollisimman tyhjinä (ei tiheä syöttö tahti, niin i pääse maito pakkautumaan) ja lämpiminä, etenkin viima on pahasta, joten kannattaa topata rinnat hyvin esim. ulos lähtiessä. Itse oon käyttäny etenkin alkuaikana ulkona ollessa rinnanlämmittimiä.

Olen kyllä aina ollut siin uskossa, että kun maidontulio ensiviikkojen jälkeen yleensä tasaantuu, niin rintatulehdusriskikin vähenee, koska pakkaantunutta maitoa ei enää pahemmin ole. Rinnathan saattavat muutenkin välillä olla arat ja kovat ja yleensä syynä on se, että maitoa on kasautunut rintoihin.

mmaly

Vierailija
2/6 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli voisiko olla, että olet pari viimeistä syöttöä antanut vain oikeasta rinnasta, jolloin vasen rinta ei ole päässyt tyhjentymään. Tosiaan kun joskus olen antanut pullosta enkä imettänyt, niin rinnat ovat todellakin aristavat, kovat, kuumottavat sekä pingottuneet ja oireet aina kadonneet imetyksen myötä. Joten kokeile imettää kipeästä rinnasta, jos vaikka auttaisi. Tai jos et voi imettää niin lypsä rinta tyhjemmäksi.

maaly

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, heräsin yöllä kun oikea rinta oli kipeä ja kiristi. Laitoin siihen lämmintä kaurapussia ja hieroin, sekä imetin useasti. Kuitenkin aamulla oli pää kipeänä ja iltapäivällä nousi kuume. Yritin saada tukosta aukeamaan hieromalla ja lämmöllä, sekä imettämällä(koitin kaikenlaisia asentoja mitä mieleen tuli) ja pumppaamalla loput mitä irti lähti. Rinnan arkuuteen auttoi minulla kaalinlehti jonka pinnan hajoitin haarukalla. Kuume laski, mutta punotus jäi. Näytin sitä neuvolassa ja sain siihen varmuudeksi vielä lääkkeet. Nyt näyttäis kaikki olevan taas kunnossa. Viima on tosiaan pahasta!!

Vierailija
4/6 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menepä lämpöiseen suihkuun ja suihkuttele rintoja kuumalla vedellä. Aukaisee tiehyeet kuten myös rinnan hieronta syöttäessä. Nämä toimivat minulla. Mulla ei oo ollu rintatulehdusta mutta välillä pakottaneet kovasti ja olleet kovin pakkautuneet. Koitapa näitä!

Vierailija
5/6 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten ei johtunut viimasta vaan pelkästään tukoksesta, jonka sain itse hoidolla onneksi pois. Eli yöllä kans heräsin, et nyt on kuumetta ja paljon ku oli peittoja kaks kappaletta ja heinäkuun helteet just menossa =)

Toinen rinta oli tulessa ja niin pirun kipee. Otin heti burana capsia (sitä saa syödä kun imettää) apteekissa kertoivat että siinä on tulehduskipulääkettä ja voi tepsiä rintatulehdukseenkin. Eli sitä ja hillitöntä imetystä joka asennossa ja sit luin imetystuki-sivuilta et pitäis yrittää imettää lapsen nenä kohti kipukohtaa (muistaakseni). Sillon tyhjentää just sitä tukosta. Nämä tepsi mulla ja meni nopeasti ohi. Yritti tulla viel muutaman viikon kuluttua uudelleen mut taas buranaa ja imetystä ni ei tullut pahaksi.

Vierailija
6/6 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole kokemusta varsinaisesta rintatulehduksesta, mutta rinnat tuppavat pakkautumaan ja tekemään niitä tukosmöykkyjä ajoittain. Ovat kyllä tosi kipeitä. :P Ihan tiheillä syötöillä ja oudoilla syöttöasennoilla ja levolla olen toistaiseksi niistä pässyt. Sen verran korjaisin callunan selvitystä, että kannattaa syöttää vauvan LEUKA tukokseen päin, koska imu on siitä suunnasta tehokkain. :)

Niin ja meillä on täynnä 3 ja puoli kk pian, joten eipä tämä ihan pelkästään alkuaikojen lystiä ole. :P