Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haittaako kaksoiskohtu tärppäämistä?

02.01.2006 |

Ollan yritetty puoli vuotta taaperoa eikä yrityksistä ja tempuista huolimatta tunnu vielä tärppäävän. On yritetty melkein mitä tahansa.. Mulla on kaksoiskohtu ja olen kuullut huhuja, että se vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Onko muita, jolla on sellainen, mutta on saanut lapsen/lapsia?

Tein tänään taas negan ja hermot alkaa mennä. Menkoista ei oo tietoakaan, yleensä kun on alavatsassa tuntemuksia jo vähän ennen niiden alkua. Kierto on 35 eikä mulla ennen oo näin pitkä ollu, vaik aika epäsäännölliset onki ollu pillereiden lopettamisen jälkeen.

En oo kertonu meijän yrittämisestä oikein kenellekään, kun en oikein jaksa kuunnella muiden kyselyjä etenemisestä, kun se alkaa rassaamaan itseäni ja miestänikin. Vaikka tosin vihjailuja on tullut jo " tulevilta (toivottavasti) isovanhemmilta" , et kui kiva ois saada lapsenlapsi. En sillä, ymmärrän heitä, mutta ei tunnu oikeen hyvältä vaan hymyillä " hehheh" hymyä, kun yritys on kova ja tuntuu pahalta sisimmässä...

Toivottavasti en masentanut tai muuta, se ei ollut tarkoitus!

Onnistumisen kasvattamiseksi, vihjeitä ja neuvoja saa lähettää. Kaikki on kullan arvoista tällä hetkellä!

Hyvää uutta vuotta kaikille!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän lähipiiristä tapauksen jossa kaksoiskohtu ei estänyt raskautumista mutta raskauden keston kylläkin, keskenmenoja useita (vaikkei lääkärit tunnustaneetkaan selkeää syy-yhteyttä).

Väliseinä poistettiin ja a vot, se oli siinä.

Vierailija
2/15 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljen vaimokkeella (siis kälyllä) on kaksi-osainen kohtu..

Heillä kaksi aivan ihanaa poikaa 7 ja 5 v.

Uskoisin ettei vaikuta yhtään tärppäämiseen :)

T:Kotihaukka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli ihana kuula..

Vierailija
4/15 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittivätkö veljesi ja kälysi kauan? Pitää varmaan tosiaan kysyä toiseltakin gyneltä..

Vierailija
5/15 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka lähti heti kun jätti pillerit ja toinen salaa,kun imetti ja luotti sen ehkäisyyn :)

Nyt on kolmatta toivoneet jo aika kauan,mutta vaikka tärppi on käynyt,niin km on tullut..Tutkittu,muttei syytä ole.Ettei ainakaan kaksi-osaisesti kohdusta ole johtunut!

Tsemppiä ja plussasäteitä lähettelee,

kotihaukka.

Vierailija
6/15 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko tuplakohdulla kaksiosaista kohtua (yhtä kohtua jossa väliseinä), vai kahta erillistä kohtua? Mulla on kaksi kohtua, eli väliseinää ei voi leikata kun se on niin paksu ja siinä on lihaskudostakin. Myös kaksi kohdunsuuta löytyy ja emättimessäkin oli väliseinä mutta se leikattiin, se nimittäin aiheutti kroonisen virtsatulehduksen.

Me ollaan yritetty lasta nyt 3,5 vuotta. Pari kemiallista raskautta on takana. Eli alkio irronnut ennenkuin on ehtinyt kunnolla kiinnittyä, plussaa silti kerkesin testata. Mutta, mulla voi olla lapsettomuuteen muitakin syitä, on endoepäilystä eikä munatorvet ole täysin auki.

Toisilla tuplakohtu ei tuota mitään ongelmia, toisilla taas paljonkin ongelmia. Piti oikein kaivaa esille tiedot mitä olen joskus kaivanut netistä ja tallentanut... Lääkärin tekstiä:

- kaksisarvinen kohtu on kohdun rakennevioista yleisin, tuplakohtu taas aika harvinainen

- voidaan usein leikata, mutta kyseessä iso leikkaus jossa avataan vatsa ja otetaan kohtujen välistä myös lihaskudosta, tällaista leikkausta voidaan suositella jos tulee toistuvia keskenmenoja

- suuri riski (43 %) siihen, että vauva ei käänny raivotarjontaan raskauden lopussa vaan on perätilassa, koska siinä asennossa vauvalla enemmän tilaa -> tähän vaikuttaa kohdun muoto, vauvan koko ym.

- jotkut lääkärit suosittelevat keisarileikkausta viikolla 37 tai joitain viikkoja ennen täyttä aikaa

- 25-38 % raskauksista menee kesken

- 15-47 % syntyy ennenaikasesti

- 10 % pienikasvuisuutta tilanpuutoksen vuoksi...??

- 82 % syntyy keisarinleikkauksella

Eli tuo keskenmenoprosentti 25-38 kertoo siitä että raskautuminen voi olla vaikeampaa. Luulisin että tuohon prosenttiin lasketaan myös ihan alkuraskauden keskenmenot, mitä itse olen kokenut.

Toivottavasti en masentanut, mutta itsellä olo parani kun sain enemmän tietoa asiasta. Muista, että puoli vuotta ei ole vielä pitkä aika, vaikka toki kaipuu on kova. Ihan normaalin kohdun ja täyden terveyden omaavat parit odottaa helposti vuodenkin ennenku tulee raskaaksi. Sen jälkeen sitten tutkimuksiin.

Onnea ja positiivisuutta matkaan! :)

vilpittömästi toivottaa Mol-la

Vierailija
7/15 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kohtu on kaksiosainen, " hertanmuotoinen" . Meillä on tyttö 09/04 ja lisää lapsia toivotaan. Ensimmäinen sai alkunsa noin vuoden ehkäisyttömän jakson jälkeen, ei siis varsinaisesti yritetty, laskettu päiviä tms. Toinen lapsi on ollut tervetullut heti esikoisen täytettyä puoli vuotta (lääkärin suosituksesta puolen vuoden palautumisaika sektiosta), tosin lopetin esikoisen imetyksen vasta lokakuussa. Vielä ei ole tärpännyt uudestaan. :)

Käsittääkseni väliseinä voi aiheuttaa ongelmia raskaaksi tulemisessa / raskauden jatkumisessa, koska alkion pitäisi kiinnittyä kohdun tavalliseen seinämään, ei väliseinään. Väliseinä ei siis ole hyvä " kasvualusta" . Sitten tietysti tilanpuute kohdussa saattaa aiheuttaa ongelmia. Kun minun väliseinä sattumalta huomattiin rakenneultrassa rv 22, alkoivat käynnit äitipolilla, eli raskaus luokiteltiin riskiraskaudeksi, kuten esim. kaksosrausdetkin. Meillä vauva oli perätilassa kohdun toisessa osassa, ei mahtunut kääntymään ja sektiota rv 38 suunniteltiin.

Tyttö syntyi kuitenkin jo rv 34+5. Synnytys käynnistyi lapsiveden menolla, supistuksia en tuntenut ollenkaan. Perätilan takia piti mennä ambulanssilla sairaalaan ja muutaman tunnin päästä leikattiin, kiireellinen sektio spinaalipuudutuksessa, mies sai tulla mukaan. Ilmeisesti aikaisuus johtui väliseinästä, muuta syytä ei ainakaan löytynyt, eli tyttö ei vaan enää mahtunut olemaan (3200g, 48cm).

Olen kuullut tapauksista, joissa väliseinä on huomattu vasta tyyliin kolmannen lapsen syntyessä tms. Toisaalta joskus väliseinä on syynä toistuviin varhaisiin keskenmenoihin. Eli ilmeisesti on hyvin yksilöllistä kuinka paljon se vaikuttaa.

Kaksiosainen kohtu on kehityshäiriö, kohtu kun muodostuu kahdesta puoliskosta, meillä toisilla vaan puoliskot ei ole ihan kokonaan yhdistyneet. Ilmeisesti kohdun muoto voi olla hyvinkin erilainen, riippuen siis kehityshäiriön " vakavuudesta" . Yleensä väliseinää ei operoida, ellei naisella ole toistuvia keskenmenoja (muistaakseni tarkoittaa väh. kolme).

Näin siis olen nämä asiat käsittänyt, voi olla asiavirheitä. Suosittelenkin lekurilla käyntiä, jotta Sinun tilanne saadaan selvitettyä. :)

Kertomasi muuten vaikutti tutulta, mekään ei aikanaan kerrottu vauvatoiveista, kun ei heti alkuun tärpännytkään. Tuntui ikävältä kun tutut kertoi vauvauutisia ja meiltä kyseltiin " jokos tekin kohta TEETTE vauvan?" Minulla oli myös pitkiä kiertoja yritysaikana, mutta vain yhden kerran olen testannut plussan, tosi vahvan sellaisen ja tuollahan tuo nyt tuhiseen pikku punkassaan. :)

Onnea teille vauvanhankintaan! :) Pidän peukkuja!

Vierailija
8/15 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta! On todella hyvä kuulla, että se ei ole este vaan hidaste. Olo on ollut niin epävarmaa, kun kukaan ei ole aikaisemmin osannut sanoa oikein mitään tuosta asiasta. Lekurilla olis varmaan parhainta käydä hyvinkin pian, mutta " todelliset" kertomukset ovat aina kannustavampia!

Kiitos ja pidetään peukkuja toiseen tärppiin.. =)

-Enkelikello-

Vierailija
9/15 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi! Minulle on puhuttu kaksoiskohdusta, jossa minulla on kaksi kohdunsuuta. Häiritsee välillä myös yritys puuhia.. Et masentanut, on ihan hyvä kuulla myös faktaa, jotta osaisi asennoitua paremmin. Kiitos kun näit vaivaa ja jaksoit kaivaa jutut esille... Helpotti oloa huomattavasti. Lekuri pitäisi tilata mahdollisimman pian vissiinki, ni sais enemmän tietoa.

Toivotan onnea myös sinne teille ja jaksamista!

-Enkelikello-

Vierailija
10/15 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Voi olla aika kaukaa haettu mutta oletkohan se jonka kanssa kirjoiteltiin täällä joskus vajaa kolme vuotta sitten? Nimeä en viitsi tässä sanoa. Mutta meillä oli yhteisiä tuttuja jne.

Kaksiosainen kohtusi ja yritysaika vain toi mieleen sinut (tai sen henkilön).

Olisi kiva kuulla kuulumisia! Meille tuli reilun vuoden yrityksen jälkeen poika ja sitten hänen ollessa neljän kuukauden ikäinen, sai tyttövauvamme yllättäen alkunsa. Hän on nyt kymmenen kuukauden ikäinen.

:) K

Vierailija
11/15 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kuulla etta teilla on jo kaksi pikkuista! :) Mulla tuo vauvakuume on vahan taka-alalla, nostaa aina valilla paataan. Opiskelutkin aloitin. Jumalaan luotetaan edelleen ja han tietaa parhaat ajankohdat kaikelle! :) Hyvaa jatkoa sulle!

Enkelikellolle viela: Meidan tapaus eli kaksi kohtua joilla omat kohdunsuut on kaikis positiivisin kohdun rakennevika, koska sikion verensaanti on hyva! Todennakoisesti sultakaan ei pystyta sita valiseinamaa leikkaamaan, mutta vaikka sikio sille seinamalle kiinnittyykin, verensaannin pitaisi olla ok. Peukkuja!

Vierailija
12/15 |
10.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös kaksiosainen kohtu paksulla väliseinällä ja kaksi kohdunsuuta (sekä emättimestä leikattu väliseinä). Yritystä ehti olla 9kk ennen tärppiä ja alkuraskauden olin tosi peloissani keskenmenoriskin takia, mutta niin vain lähemmäs rv 30 kaikki meni hyvin, kunnes ”syyttömän” verenvuodon takia 4 päiväksi sairaalaan seurantaan ja sieltä kotiin sairaslomalle ja liikkumiskieltoon. Rv 38 otin kaikki poppakonstit käyttöön että jotain alkaisi tapahtua, mutta niin meni kahden päivän käynnistyksillä helpohko alakautta synnytys viikoille 42+2.

Ennenaikaisia supistuksia minulla ei ollut kuitenkaan missään vaiheessa raskautta, ei edes verenvuodon yhteydessä. Muutenkin oma olo oli mainio kaikki 42 viikkoa. Lapsivettä oli vähän ja maha olikin tosi pieni loppuun asti. Tyttö oli koko ajan raivotarjonnassa ja kehittyi painoarvioiden mukaan omalla käyrällään tasaisesti pienikokoisena rv 39 asti, sen jälkeen ei enää kasvanut, mutta syntyi lopulta mitoilla 3,3kg & 47,5cm.

Ei välttämättä liity kaksiosaiseen kohtuun mitenkään, mutta minulla istukka (kiinnittyneenä etuseinään, ei väliseinään) ei irronnut itsestään vaan piti leikkaussalissa nukutuksessa irrottaa ja verenhukka oli 2litraa.

Uusi tulokas on ollut koko ajan tervetullut, mutta eipä vielä ole plussaa näkynyt. Tosin imetän vielä kohta vuoden täyttävää tyttöäni.

Toivotan onnea jokaiselle yritykseen :)

Vierailija
13/15 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun kerroit positiivisesta kokemuksestasi! Todella rohkaisevaa kuulla, kun sun kohtutapaus on täysin samanlainen ku mulla.

:)

Toivottavasti saatte sen pikkakakkosenki pian!

Vierailija
14/15 |
11.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierto meni hyvällä, varmalla, luottavaisella mielellä ja iloisella asenteella. Kp oli 44, kun se normaalisti on ollut 32-36, joten odotus oli korkealla... Testejä tein pitkin viime viikkoa ja viimeisen viime maanantaina. Ei vaan näkynyt kahta viivaa, mutta saattaahan testit olla väärässä, toitotti alitajunta korvaani. Tänä aamuna alkoi sitten menkat. Pettymys oli pahin kaikista aiemmista. Olin niin varma, ku toi kp oli 44. Menkkakivut on ollut kovat, ei ennen oo tämmöset ollu. Harmittaa todella paljon...

On kuitenkin hyvä kuulla, että tä tupla-juttu ei oo mikään täydellinen este. Oon kuullut monelta täällä, mutta myös muualta, että on yritetty vuoden ja kaksikin yli ennenkuin on onnistunut. Olet ensimmäinen, jolta kuulen että on noinkin " pían" tullut raskaaksi. Onneksi olkoon siitä!

Toivoa en heitä hukkaan ja voimia haetaan ja kerätään uutta yritystä varten. Kuulostaa kornilta, mutta minkäs teet... ;) Mies oli kaksi viikkoa ulkomailla ja nyt saa kulkea viikon rätti pepussa, niin eiköhän se yrityskin maistu ilman puun makua suussa... Ilkeää sanoa näin, mutta välillä se ikävä kyllä tuntuu suoritukselta...

Kiitos kannustavasta viestistä ja toivottavasti teitäkin onnistaa taas pian! Toivottavasti saa kuulla lisää hyviä uutisia sinulta!

-Enkelikello-

Vierailija
15/15 |
13.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme lasta3v6kk, 1v11kk ja 7kk!ekassa raskaudessa asiaa ei huomattu, yksi lääkäri vain sanoi et kohtu hieman herttamainen!toisessa raskaudessa asia huomattiin rv5, ja sit synnytyksessä ihmeteltiin kun vatsa veti ihan vinkuraks kun supisti!kolmannessa raskaudessa kaksiosainen kohtu huomattiin siitä et rv6 alkoi järjetön verenvuoto, oletin tietty et kesken meni!gynelle kun menin, ekat sanat oli et ei tääl ole mitään raskautta, mut sit huomasi katsovansa kohdun toista puoliskoa, josta vuoto tuli!vuosin verta rv13 asti, kun kohdun toinen puolisko tyhjeni!kaksiosainen kohtu huomattiin ultraäänissä raskauden aikana!rv33 vauva siirtyi perätilaan, siinä sit pyöriskeli loppuun asti!rv37+3 kävin tarjonnan tarkistukses, vauva oli rt:ssä, synntys käynnistyi kahden päivän kuluttua, kätilö huomasi kun aloin ponnistamaan ja puhkaisi kalvot et tuleekin jalat edellä!vauva oli taas kääntynyt, missään vaiheessa en asiaa huomannut!

olenkin miettinyt et onko tuo väliseinä voinut kasvaa raskauksien aikana??kun ekassa ei huomattu ja kolmannessa se oli jo iso!

mua kohdeltiin kuin " normaaliraskauksia" eli mitään ylimääräisiä tutkimuksia ei asian takia tehty!olen synnyttänyt alakautta!ja raskaudet kestäneet täysiajan!eikä ennenaikaisia supistuksia ole ollut!

myöskin raskaudet ovat tärpänneet melko pian, yksi keskenmeno ollut!

haluan vielä yhden lapsen ja toivottavasti sen vielä saan!