Rs-virus jyllää, neuvolassa kehotettiin pysymään kotona
Miten on, oletteko kotona vauvan kanssa? Vauvallani on ikää n. 4kk ja vähän hirvittää jos virus iskee. Pitääkö nyt unohtaa kuukaudeksi vauvauinnit ja kerhot ?
Kommentit (18)
Neiti on ollu rattaissa suojattuna. Mut en kyllä uskaltais vauvauinteihin tai kerhoon lähtee viemään. kerhoissahan yleensä kaikki pöpöt leviää kunnolla. Kuukausi tai kaksi kuluu kuitenki aika rivakasti.
Mies tai minä hoidan kauppahommat ja heti sieltä tullessa pestään kädet kunnolla. Vieraita en jaksa ottaa vastaan, enkä itse jaksa nyt juuri missään käydä! Meillä nimittäin virus ja vauva ollut tosi surkeana. Viruksen meille toi ilmeisesti köhäinen isomummu... ja nyt sekä minun että siskoni tytöt ovat olleet sairaita.
Meillä limaa tulee, kuumetta ollut, yskä on kova, räkää imetty letkulla ja äiti aivan rikki... Todella raskasta valvoa yöt ja kuunnella hengittääkö tuo pieni lapseni enää ollenkaan... Ja jaksaako yskiä. Täällä on itketty ja paljon, sekä minä että yleensä hyväntuulinen vauvamme. Siskoni tyttö (kohta 12kk) oli nenämahaletkussa sairaalassa, joten tässä ei viime päivinä ole paljon naurattanut! Heidän lapsensa oli tosi heikkona, flegmaattiseksi muuttunut, ei hymynhäivää näkynyt niinä pieninä hetkinä, kun tyttö jaksoi hereillä sairaalassa olla. :(
Pysykää hyvät ihmiset poissa suurimmista ryysiksistä... Ja välttäkää räkäisiä ystäviänne!
Laurukka ja pikku-E (ylihuomenna 4kk)
hyppäs.. Siis meillä pöpö paholainen jo on. Kerran eksyin shoppailee itikseen ja lopputulos on tämä. Poika kuumeilee neljättä päivää ja on TOSI limainen.. Muuten kyllä nukkuu ihan hyvin ja syökin normaalisti. Olen kyllä sitä mieltä, että ainostaan kotona pysymällä ja pakoilemalla muita ihmisiä voi tältäkin taudilta välttyä. Eiköhön ne tartu ihan liian helposti melkein mistä vaan. Tää on elämää eikä sen kummempaa. Onhan se riipaisevaa katsella näitä pieniä kun niin vähän voit toista auttaa, mutta kyllä se taas helpottaa. Ei auta menettää malttia/toivoa sillä lapsesi sen kyllä vaistoaa ja voi vieläkin huonommin. Räkäinen yö taas tulossa mutta ei tämä kestä kauaa...kyllä sen kestää!!
Voimia teille kaikille ja pikaista paranemista pienille! Kotiin ei kannata höperöitymään jäädä mutta ei just sinne ryysikseenkään kannata mennä mihin itse erehdyin..
Kyllä sitä aika normaalisti eletään, tosin käsiä pestään tuiki tiheään : itse olin keuhkokuumeessa vauvan syntyessä ja tässä oltu jokainen meistä sairaana enemmän tai vähemmän, joten mites sitä voisi välttää ! Meillä siis 5 lasta.
Edellisen kanssa tein kaikki " oikein" ja vältettiin viimeiseen asti ruuhkat jne. ja niin sai tyttö 2 viikkosena RS-viruksen, josta myöhemmin tuli astma. 10 kk:n iässä sai astmalääkkeet ja niin vain sitä rumbaa kesti ja kotona sai olla sairaan lapsen kanssa riittämiin.
Tämä typy on 7 viikkoa ja mitään oiretta ei ole vaikka muu perhe onkin sairastellut ja ihan pullolapsi on. *kopkop, koputtaa puuta. Että tiedä mistä ne kaikki pöpöt hyppii sitten !
Ai juu, kun tytöllä oli lievä silmätulehdus kieltäydyin menemästä sairaalan päivystyspolille (sinne taatusti räkästen joukkoon) kun omasta terkkakeskuksesta ei saanut aikaa ! =).
Olen jo muutenkin päälakea myöten täynnä tätä sairastelua, joten yhtään en lähde mihinkään ylimääräisiä basiliskoja enää haeskelemaan. Todennäköisesti vauva jo RSV:n sairasti, mutta koeka en ole 100% varma, en halua ottaa pienen ihmisen kustannuksella riskiä.
Käyn kerran viikossa kaupassa ja sen verran olen pyytänyt mummua meille.
Toistaiseksi esikoinen ei myöskään mene eskariin. Eipä hän siellä mutenkaan kovin ahkeraan ole käynyt.
Toivotaan että olemme suojassa täällä puoli korvessa.
onhan niitä sadellut sairaaloista, lääkäreiltä, tv.stä ja lehdistä. Kai se on pakko uskoa että tämä on nyt se neljäs ja pahin vuosi. Tosin emme linnottaudu kotiin ihan täysin, vaan ajotamme pakolliset menot (kaupassa oli viikolla pakko käydä vauvan kanssa sekä Kelassa ) vauvan päiväunien aikaan ja suoja kopan eteen.
Sitä piti vain kirjoitella, että rs-virus kuulemma tarttuu hanakasti uudelleen! Joten kannattaa nostatella taudin jälkeen yleiskuntoa ennenkuin ottaa uuden riskin. Näin siis kuulopuheiden perusteella.
mitään kerhoja tai vauvauintia en nyt edes harkitse ja kauppaankin mennään kaikki kolme jos on ihan pakko :) Miun mielestä kannattaa nyt olla melkeistä ylivarovainen kuin että ottaa riskin.. vaikka sitten mitään rs-virusta ei tulisikaan, mutta yritetään nyt kuitenkin välttää ettei sairastuta.
Parin viikon päästä ollaan kyllä tytön kanssa lähdössä reissuun, joten se tässä vähän jänskättää, että tuleekohan sitten pöpötkin mukana =)
Joten silloin se tarttui myös lapseeni joka oli alle 1-vuotias silloin. Alkoi tavallisen näköisenä flunssana joka sitten paheni. Jouduttiin sairaala hoitoon kun lapsella henki ei kulkenut . Joten kyllä ne muutkit perheen jäsenet sitä kantaa kotiin, eikä pakosta suoraan vauvaan tartu ensimmäisenä.
supamama:
Itse olen kyläillyt normaalisti vauvan kanssa ja myös vauvauinnissa ollaan käyty, mutta kauppaan enkä ostoskeskuksiin mukaan en ole vauvaa ottanut.
Meillä sairastettiin vasta joulukuun alussa flunssa ja sen seurauksena korvatulehdus, joten olen ottanut nämäkin virusvaroitukset todesta (näitähän on nyt liikkeellä kahdenlaisia: vauvoille ja tietokoneille vaarallisia :)). Poika pitäisi viikon kuluttua viedä lääkäriin korvatulehduksen jälkitarkastukseen, mutta suunnittelin vähän jättäväni senkin väliin: mikäs sen parempi paikka saada tauti kuin terveyskeskus... Soitanpa siis neuvolaan ja kysyn, onko tarkastus aivan välttämätön, heppu kun vaikuttaa olevan täysin kunnossa.
muttei estä taudin leviämistä..virus nimittäin leviää ilmassa jolloin on ihan sama pesetkö käsiäs vai et..siis jo niitä pesee vain estääkseen tuon viruksen tarttumisen..ja tosiaan vanhemmat sen voi todennäkösesti myös kantaa kauppareissullaan kotiin..ja kaikkienhan on pakko siel kaupas käydä..maalaisjärkeä ihmiset.
Meillä ei linnoittauduta kotiin koska ainakin meidän on käytävä kaupassa ja asioilla :)
Kävi niin että mies tuli jouluaaton aattona kipeänä töistä kotiin, pari päivää ja flunssa oli tytössä...siitä pari päivää ja minussa. Minussa ja tytössä tuntuu olevan aika sitkeässä, pääasiallinen vaiva molemmilla järjetön nuha. Itselläni tuli jälkitautina ties mitä tulehduksia ja sain lääkekuurin. Eli siis....ihan sama mielestäni olenko ollut lapseni kanssa kotona vai en. Tauti tuli joka tapauksessa.
Meillä käydään kyllä kolmestaan kaupassakin. Jos laitan miehen kauppaan niin sieltä ei tule kun pari purkkia maitoa ja leipää :) Ja muutenkin kiva välillä ukon kanssa suunnitella ruokalistaa. Itse en henk.koht ymmärrä että mitä eroa siinä on jos itse käyn kaupassa yksin tai otan lapseni mukaan. Jos flunssa tarttuu minuun niin melko varmasti myös lapseeni. Ja meillä päin nämä kaupat eivät ole niin suuren suuria :)
Jokainen toki taaplaa tyylillään mutta kyllä myö kyläillään ihan normaalisti ja asioita hoidellaan. Ukko tekee paljon töitä joten jonkun ne asiat on hoidettava ja ruoat tuotava kotiin.
Ymmärrän minäkin mitä on olla pienen kanssa laitoshoidossa, meillä oltiin pari viikkoa tehohoidossa heti syntymästä. Takaisin en sinne halua ja tiedostan kyllä riskit, epidemiat yms. Mutta ajattelen niin että ne tulee jos ovat tullakseen, kotiin en linnottaudu vaan elän normaalisti. Tottakai vältän esim. sairaita ihmisiä, ei menty esim anoppilaan yli viikkoon kun oli kipeä.
Vajaa viikko sitten juuri kysyin erikoislääkäriltä, että voiko aikuisessa oleva paha flunssa tarttua lapseen niin, että lapselle tulee rs-virus. Vastaus oli ei, koska virukset ovat eri sorttia. Tavallinen flunssa on tietenkin eri asia eikä ole mitenkään ihmeellistä, että äiti kantaa kaupasta flunssan, joka tarttuu lapseen. Mutta siis tämän puheen mukaan lasta voi hyvinkin suojella rs-virukselta jättämällä hänet kotiin ja pitämällä pois sairaiden lasten luota.
Itse kyllä vähän pelkään myös terveitä lapsia, koska milloinkaan ei voi tietää, josko virus on heillä itämisvaiheessa. Kun en oikein tiedä, tarttuuko se silloin hanakasti...
Anselmi
Just eilen oltiin lääkärissä lasten kanssa ja puol vuotiaalta otettiin limanäyte ja rs- virus löytyi.
Ei meitä karanteeniin määrätty, mutta tietenkään en kipeitä lapsia ihmisten ilmoille vie, ennen kuin ovat täysin parantuneita. Kauppa- yms turhia reissuja on vältetty muutenkin tässä viime viikkojen aikana, joten toden näköisesti isäntä sen kotiin kantoi, koska oli ensin itse saman tyyppisessä flunssassa kuin lapsetkin nyt.
Käsien pesusta ei todellakaan tämän viruksen kohdalla ole mitään hyötyä, koska leviää ilman kautta yhtä lailla.
Aika paljon tietoa viruksesta löytyy netin kautta kun heittää hakusanaksi rs- virus. Mun mielestä media paisuttelee tätä virusta, koska sairaalapaikat on täynnä.
Sivistin itseäni illalla ja huomasin että jopa 1/4 lasten flunssista on rs- virusta!!! Ei se siis ole NIIIIIN vakavaa välttämättä, muuta kuin imeväis- ikäisille muutaman kuukauden ikäisille, joiden imeminen vaikeutuu kun henki ei kulje.
Mutta siis näyttää se pöpö iskevän vaikka kuinka yrittäis välttää. Liikenteessä saattaa kuitenkin olla niitä, kenellä virus on, mutta ei ole vielä puhjennut ja levittävät sitä siis tietämättään....
ja saimme RSV-infektion koko poppoo (minä, mies, poika 2v9kk ja tyttö 2kk). Kuitenkaan eritäytymisellä tai normaalielämästä luopumisella ei sairastumista olisi välttämättä voinut välttää, koska miehen ainakin on pakko välillä töissäkin kodin ulkopuolella käydä ;)
Silti en edelleenkään tekisi mitään toisin. Enkä aio myöskään tulevaisuudessa RSV-vuosina eristäytyä neljän seinän sisälle.
Tauti oli meillä helppo - meillä vanhemmilla ja esikoisella vain tavallinen flunssa - koska edes 2kk ikäinen pieni tyttäremme ei joutunut sairaalahoitoon vaan pärjäsi ihan hyvin kotosalla. Ääni meni ja yskä oli paha mutta en missään vaiheessa joutunut miettimään että hengittääkö lapsi varmasti tms. Ikävä juttu pöpössä oli jälkitaudit, joita RSV kuulemma useimmissa tapauksissa aiheuttaa. Lapsille tuli korvatulehdukset ja minulle poskiontelotulehdus, jotka kuitenkin antibiooteilla hoituivat nopsaan.
Itse kun kävin lääkärissä niin hän kertoi että tällä hetkellä on yli 200 erilaista virusperäistä tautia liikkeellä. Siis nimenomaan näitä jotka liittyvät hengityselimiin. Ja jos aikuisella on RS virus niin se voi tarttua lapseen. Eri asia onkin sit että onko aikuisella ko virus vai joku muu näistä kahdestasadasta :)
Tässä siis minun kommentti Anselmin kommenttiin :)
Tässä vähän juttua rs-viruksesta. (Hyvät sivut kaiken kaikkiaan.)
http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=583/sprog=4/grp=2/menu=1/
Tänään juuri luin tuon ja tämän mukaan kyllä käsittäisin, että aikuinen voi todellakin tuoda kaupoilta rs-viruksen taloon. Eli joko esitin kysymykseni lääkärille väärin (kts. yllä oleva viestini) tai sitten hänellä oli oma käsityksensä asiasta. Näinhän se on monessa muussakin asiassa, että aina pitäisi kysyä monelta lääkäriltä ja tehdä niistä sitten itse päätelmät.
Anselmi
on käyty shoppaamassa ja töissä ja lapsi päiväkodissa. Ei ole rs-virusta eikä muutakaan flunssaa. Kuuluisa rs-virus ei siis kaikkiin tartu. Kuitenkin olemme pesseet käsiä erittäin ahkerasti. Minusta järki käteen tässäkin asiassa, ilman hysteriaa.
Meillä 6,5 kk poika ja sain neuvon, että näiden virusten aikana pitää välttää marketteja yms. paikkoja, joissa on paljon ihmisiä. Itse olen kyläillyt normaalisti vauvan kanssa ja myös vauvauinnissa ollaan käyty, mutta kauppaan enkä ostoskeskuksiin mukaan en ole vauvaa ottanut.