Onko muita, joiden 10 kk ei liiku kuin ryömien
Eli siis tiedän toki että yksilöllistä tuo liikkuminen ja sen oppiminen.Mutta nyt olen mietiskellyt, että milloinka sitten lähtee liikkeelle (konttaamaan, kävelemään). Onko kellään ollut tälläistä vauvaa, joka lähtenyt hitaammin liikkumaan? Missä iässä on lähtenyt konttaamaan tai noussut pystyyn ja lähtenyt kävelemään? Olisin niin kiitollinen vastauksistanne:).
Meillä ei vielä nousta istumaan itse tai yritetä kontata ja ikää on nyt 10 kk ja viikko. Poika on kyllä muuten vikkelä ja iloinen terve lapsi.
Äiti
Kommentit (5)
Lueskelin juuri itse aiheesta aikaisemmista ketjuista. Hakekaa sanoilla " liikkeelle lähtö" vauvat aihealueelta vaikka vuodenkin ajalta niin löytyy kokemuksia aiheesta. Tuo hidas liikkelle lähtö tuntuu olevan loppujen lopuksi ihan tavallista.
Meillä poika täyttää pian 11kk ja ryömimällä on kulkenut 2kk. Istuu jämäkästi ja nyt on muutaman kerran osannut siitä pyllähtää masulleen ja lähtee liikkeelle. Mutta istumaan ei siis itse pääse.
Konttausta yrittelee, pylly on pystyssä ja kädet asemissa, mutta ei osaa siitä liikkeelle lähteä. Eikä siis kävelemisestä ole tietoakaan ja jos häntä kävelyttää, askel on niin varvastamista, että huh huh!
Muutamilla kavereilla on lapset lähteneet ryömimään 10kk iässä, siitä konttaamaan noin vuoden iässä ja kävelemään ovat oppineet 1v4kk-1v6kk... että tuossa tahdissa taidetaan täällä edetä...
Toisaalta on hyvä, että liikkuminen tulee hitaasti, koska järki ehtii myös mukaan ja eikä sitten ihan seiniä päin kuljeta, mutta välillä kyllä vähän ahdistaa, kun muut saman ikäiset jo kävelevät... Mutta kaikki aikanaan!
Ei se auta kuin odotella rauhassa. Tietenkin sitä odottaa että tapahtuisi nyt jotain, kun kaverini saman ikäinen alkaa jo seisoskella ilman tukea. Meillä mennään varmaan lähemmäs 1,5 vuotta ennen kuin kävellään. Poika on pitkä 80 cm ja olenkin miettinyt et hidastasko se vähän tuota liikkeelle lähtöä. Miten teillä muilla?
9kk kun oppi ryömimään, 10 kk nousi tukea vasten seisomaan ja kaksi viikkoa ennen kuin täytti vuoden, tuli ensiaskeleet ja 1-v. käveli jo ihan hyvin ilman tukea. Konttaamaan opetteli vasta sen jälkeen kun jo käveli. Kaverin tyttö meni mahalleen jo 2kk ikäisenä, mutta kävelemään lähti vasta reilun vuoden ikäisenä.
Eli liikkuminen on hyvin yksilöllistä, toiset lähtee liikkeelle myöhemmin, mutta kehitys voi tapahtua pyrähdyksittäin...
Täällä kohtalotoveri, neidillä ikää viikon päästä 10kk ja liikkuu ryömien ja sekin tapahtuu pakki päällä. Muutoin kyllä on kehittynyt normaalisti, tulee sanoja, pinsettiote yms. kunnossa.
Mutta minuakin kiinnostaa näiden " mattimyöhästen" liikkeellelähtö. Meillä siis ryömitty vain taaksepäin kohta pari kuukautta. Yritystä ylöspäin, esim. istumaan ei ole. Pitäis vain kävellyttää käsistä kiinni pitäen :)