Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gallup: syntymä ja 2-v. tarkastuksen mitat plus muuta

02.01.2006 |

Meillä poika

-syntyessä 46 cm ja 2050 g (syntyi kuukautta liian aikaisin)

-2 v. tarkastuksessa 87 cm ja 11.800 (tarkastus reilut kahta viikkoa ennen synttäreitä)

Todella touhukas poika, motoriikka kehittynyt " täysin" , mm. juoksee, kiipeää, nouseen portaita, tasapainoilee, tanssii jne.. Kaikkeen koskee ja ympäristö kiinnostaa kympillä, harvat lelut kiinnostaa, ei todellakaan ujostele vaan on joukossa kuin kala vedessä.

Puhe " jäljessä" :yksittäisiä sanoja isä, äijä, pappa, mummo, ei oo ja joskus (harvoin) kahta sanaa. Muita sanoja kerran sanonut eikä enää toista kertaa eli sanat ovat kyllä, mutta ei käytä. Ymmärtää kyllä kaiken mitä sanotaan, esim hakee, vie, kohottaa katseen jne..

maitoallergia- ja (soija-allergia?) sekä astma (epäily)

Tukkaa ei vielä joka paikassa, hampaat kaiketi kaikki.

Uhmäikä ja minä itte vaihe ollut jo kuukausia...

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntymämitat 54 cm ja 4550g

2-vuotiaana (nyt 2v2kk) 93 cm ja 17kg

Puhua pälpättää kovasti, yleensä ihan ymmärrettävästikin =) Sanoja on paljon, ts. tietää nimen melkein joka asialle. Puhuu lauseita, n. 3-4 sanaa, äiti ei kato minua, poppa menee ylös pam (tämä viimeinen oli uudenvuoden raketti) =) S-kirjain ei onnistu sanan alussa, menee siis haunaan ja syö hämpylää =) Kisu ja pissa sen sijaan onnistuvat hyvin.

Juoksentelee, kiipeää rappusia (ja kirjahyllyn reunaa), hyppii tasajalkaa ja yhdellä jalalla, osaa laskea ulkona liukurilla ja mennä potkukelkalla. Erittäin vilkas tapaus kaikinpuolin!

Vierailija
2/10 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

94 cm ja n. 15kg. syntyessään kaksi viikkoa yli la:n 50 cm ja 3340g. Eli kasvanut on ja paljon..

Meillä puhui tuon ikäisenä jo aika paljon. sanontoja sun muuta. hyppii, pomppii tanssii sun muuta.

Kaikin puolin iloinen ja aika rauhallinen tapaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö rv 35+3 1620 g ja 41,5 cm; 2-vuotiaana 9,6 kg ja 81 cm.

Motorinen kehitys oli vauvavuonna hiukan hitaanlaista, mutta nyt mikään ei pidättele. Puhua pälpättää jatkuvasti, 10 sanaa saattaa laittaa putkeen ja muistaa loruja ulkoa.

Vierailija
4/10 |
02.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyessään (37+1) oli 3000g ja 47cm.

2-v tarkastuksessa oli 9,9kg ja 81,2cm. Erittäin siro, ns. pieniluinen tyttö. Aina kasvanut hitaasti, mutta tasaisesti ja meidän mielestä on aivan oikean kokoinen vaikka neuvolassa onkin asian vuoksi rampattu normaalia tiuhempaan. Nyt uusi th oli sitä mieltä, että oikein sopusuhtainen tyttö ja kasvukontrollit voi lopettaa.

Puhetta tullut 1v 2kk ikäisestä, 2-v tarkastuksessa heinäkuussa puhui 3-4 sanan lauseita, nyt pidempiäkin. R ei tule vielä, mutta S ja muut äänteet sujuu hyvin. Kova puhumaan ja selittämään asioita ja ääntäkin lähtee ihan kiitettävästi.

Motorinen kehitys ok, ketterä tyttö. Hirmuinen kiipeilijä oli aiemmin, nyt hiukka raujoittunut.

Kaikki ns. vauvajutut on jääneet pois. Tuttipullo unohdettiin tasan 1v iässä, kuivaksi oppi 1v10kk iässä aikalailla kertalaakista, tosin vahinkoja tulee vielä viikottain, kylässä useemminkin. Yöllä harvoin tulee enää pissa housuun. Tutti oli tärkeä, se jätettiin pois vasta marras-joulukuun vaihteessa ja vieläkin satunnaisesti sitä kaipailee.

Hampaat tuli neitokaisen suuhun myöhään, eka 1v 3kk iässä. Nyt niitä on 12. Tukkaa oli syntyessään ihan vähän, nyt on jo melkoinen pörröpää...juu ja ihan blondi ollut ikänsä.

Uhmis on meilläkin näytellyt päätään, mutta kaikintavoin on kyllä helpompi tapaus kuin isoveljensä. Neuvottelemalla ja selittämällä pääsee pitkälle, poika tuossa iässä vaan huusi kurkku suorana lattialla ja siinä oli turha edes yrittää keskustella yhtään mistään.

Lempipuuhaa on saunominen, kirjojen luku ja NALLE PUH, aina ja jokapaikassa. Öisin kömpii aina keskeemme nukkumaan (jos edes sattuu omassa sängyssä illalla uni tulemaan). On melkoinen isin pikku rinsessa, tietää että isiä kun sievästi katsoo niin saattaa saada periksi jotain, mitä äitiltä ei ehkä saakaan :)

2-vuotias on keskimmäinen lapsemme, 6-v isoveli ja 11kk vanha pikkusisko pitävät huolen, ettei meno ja meininki meidän perheestä lopu.

Vierailija
5/10 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiitoista: meitä on niin moneen mittaan...niin kuin aikuisia.

Vierailija
6/10 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- syntyessä 51cm ja 3940g

- 2v. neuvolassa 86,5cm ja 12,700 g (tarkastus päivää vaille 2v.)

Energinen, liikunnallinen ja touhukas poika. Juoksee, kiipeää, nousee ja laskeutuu portaita (asutaan 2-tasossa) itse, tasapainoilee, tanssii, hyppii tuettuna yhdellä jalalla, hyppää itsekseen ilmaan ja " pituutta" , laukkaa, kävelee takaperin ja sivuttain. Kiinnostunut kaikesta. Leluista ykkösiä ovat työkalut, siivousvälineet ja duplolegot sekä junarata. Niin ja sai sukset joulupukilta, joita on jo muutamia kertoja testailtu. Hauskaa on.

Erittäin sosiaalinen, vilkas ja innokas tekemään tuttavuutta. Moikkailee kaikkia ja juttelee kaikille joka vähänkin haluaa kuunnella. Leikkii parhaan kaverinsa kanssa jo " oikeasti" . Tykkää eläimistä, varsinkin koirista kovasti.

Puhetta alkoi tulla syksyllä, tällä hetkellä " keskustelee" , tulee lauseita useitakin sanoja, ainakin 3-4 peräkkäin ja hyvin ymmärtää mitä tarkoittaa. Ymmärtää myös 2-osaisia käskyjä (hae kengät eteisestä ja tuo äidille). Keksii omia sanoja, jos ei muuten onnistu. Osaa " laskea" viiteen asti ja näyttää sormilla numerot kaksi ja viisi. Kiinnostunut kirjaimista ja " luettelee" aina nähdessään kirjaimia vokaaleja jostain syystä =)

Hiukset on kasvaneet jo puoliselkään ja hampaita oli viime tarkastuksessa 16 eli 4 viimeistä puuttuu. Uhmaa ja tahtoikää riittää. Harjoittelee itse pukemista ja riisumista, osa onnistuu jo jotenkuten. Riisuminen huomattavasti paremmin.

Tutti jätettiin pois ennen joulua (tuttipullo jo 1v1kk), mutta pottailusta meillä ei tule vielä yhtään mitään.

Vierailija
7/10 |
03.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymämitat 4635g ja 53,5cm

2v. mitat 16kg ja 93,5cm

On puhunut jo pitkään kunnolla, siis ihan yhtä pitkiä lauseita kuin aikuiset. Toki jotkut sanat lausuu hassusti, omalla tavallaan, mutta osaa esim. taivuttaa sanoja lähes oikein (minä menen, äiti menee, mummo ja ukki meni jne. ). Nyt on työn alla r-kirjain, eli yrittää harjoitella sen lausumista oikein (rrrrr-raha, rrrrr-reikä).

Tykkää laulaa ja osaa monta laulua ulkoa. Niin ja tykkää opetella erilaisia loruja ja runoja ulkoa ja niitä sitten esittää tai pyytää, että " äiti lausutaanko xxx-runo" .

Motoriikka pelaa myös, oppi vähän turhankin aikaisin kävelemään (tai juoksemaan...) ja kiipeilemään ja nyt on siis jo vanha tekijä.

Isossa porukassa ujostelee aluksi, mutta kunhan tottuu niin tykkää leikkiä toisten lasten kanssa ja menee rohkeasti mukaan.

Uhmaa on ja nyt parhaillaan pukemisen haluaisi tehdä itse alusta loppuun... Nytkin on tuolla nukkumassa pyjama väärin päin, kun äiti ei saanut auttaa yhtään, minä ite laitan, minä kyllä osaan, anna minä yritän...

Tietää tasan tarkkaan mitä tahtoo ja siitä tahdosta pitää kynsin ja hampain kiinni. Jäähypenkki onkin tullut tutuksi, kun se oma tahto ei aina ihan natsaa äidin tahdon kanssa ;)

Mutta sellainen 2v. meillä :)

Vierailija
8/10 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö syntyessään 49cm ja 3550g

2- vuotis neuvolassa 86 cm ja 11kg

Tyttö puhuu useamman sanan lauseita, r- kirjain on vielä hakusessa. On aika rauhallinen tapaus, ei kauheesti kiipeile, hyppii ja pelaa kyllä palloa. Käy potalla, hiljaa hyvä tulee ( äiti on ollut hieman laiska ;-)

Tykkää erityisesti kirjoista ja palapeleistä. Tekee 104 palan palapelejä pienellä harjoituksella, 15-20 palaiset nuppikset menivät jo alle vuoden vanhana. Piirtää innokkaasti. Osaa laskea kymmeneen ja osaa aakkoset. Tykkää kuvista ja kuvioista.

Pukee ja riisuu jonkin verran itse. Välillä menee hermo siihen ja äiti auttaa.

Vierailija
9/10 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyessään oli 3710g ja 51cm ( 9pv yli)

2v 13.5kg ja 89,5cm

Oppi 9kk kävelemään ja 1v osasi kiivetäpinnarista pois ja kiipeää moneen paikkaan. Alle 2v kiipesi puistossa kiipeilyverkossakin.

Sanoja alkoi tulemaan 2v iässä ja nyt 2v7kk puhuu ku välillä liikaakin :-)

ja kokoaa 30 palan palapelejä.

2v luovuttiin vaipasta ja tuttipullosta 11kk (itse ei enää halunnut) ja tutista 1v1kk

Vierailija
10/10 |
04.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyessään oli 3.5kg ja 51cm

2v neuvolassa 81cm ja melk. 10kg

Pieni mutta pippurinen, pitää isommat sisarukset kurissa ;o)

Puhuu pitkiä lauseita, laulaa muskarilauluja. Juoksee, pomppii, kiipeilee minkä kerkiää, äitiä kauhistuttaa katsella keikkumisia.

Omaa tahtoa on paljon, eikä asioista neuvotella, hirveitä raivareita kun ei saa tahtoaan läpi.

Leikki nukeilla ja tykkää ti-ti-nallesta, legoilla rakentelee jos malttaa hetken pysyä paikoillaan. Tykkää olla ulkona ja laskea mäkeä. Vaatteita riisuu ja pukee, vaihtaa vaatteita monta kertaa päivässä.

Itse tahtoo syödä, ei saisi auttaa, kaikkiruokainen.

Nukkuu päiväunet 2-3 tuntia ulkona rattaissa. Potalla käy ahkeraan, ei tarvitse päivällä vaippa muuten kuin unilla ja ulkona.

Ihana pieni prinsessa!