Hedelmäsoseista kysymys?
Heippa!
Mitä hedelmäsosetta olette ensimmäiseksi antaneet vauvalle? Meillä neiti reilut 4kk vanha ja perunaa ollaan maisteltu kohta viikko. Iltapäivään olemme ajatelleet antaa hedelmäsosetta, mutta millähän olisi hyvä aloittaa?
Kiitos ja hyvää uutta vuotta =)
Kommentit (7)
Vauva muuten tottuu makeaan jo rintamaitoa syödessään, joten ei välttämättä makeilla soseilla aloittaminen tarkoita sitä että muut ei sitten enää kelpaisi. Mun vauvan herkkuakin on Piltti italianpata, eikä ne makeat soseet.
maissia, perunaa ja luumua kun vatsa meni kovaksi perunasta vaikka varovasti olin antavinani. tänään tein porkkana sosetta pakkaseen valmiiksi, ajattelin antaa sitä seuraavaksi sekoittaa maissin tai perunan joukkoon. en ole vielä ajatellut antaa pelkkää hedelmäsosetta, ettei totu liiaksi makeaan. ensin näitä kasviksia, kuten kukkakaali, parsakaali jne. ja sit vasta hedelmää, persikkaa, omenaa, banaania... mut kukin tekee tyylillään.
kokeile persikkaa?
Meillä eka hedelmäsose oli mango, sit persikka ja sit muistaakseni päärynä. Kuulin neuvolasta ja ystäviltäni että mango ja persikka ovat turvallisia aloittaa.
ruusunmarjasosetta aloitussoseeksi. Ruusunmarja on suht miedon makuinen ja auttaa vatsantoimintaan (luumu on paljon ärhäkämpi ja saattaa aiheuttaa vatsanväänteitä). Hyvin on meillä toiminut.
Kiitos, meilläkin on kyllä tarkotus aloitella " kunnolla" perunalla jne... olen kans kuullu, että makeaan tottuu ja sit ei välttämättä syö muuta...neuvolassa vaan sano, et ota iltapäivään joku hedelmäsose, mutta ei siis kiirettä =)
pienenä tarkennuksena, että toki perunalla kannattaa soseitten maistelu aloittaa, mutta HEDELMÄsoseet sitten ruusunmarjalla. =)
Annan neidille perunaa päivällä, ja jälkiruuaksi vähän hedelmää, ja illemmalla vielä uudestaan. Ruusunmarjaa, luumua, persikkaa, aprikoosia, banaania ja omenaa on jo kokeiltu, ja hyvin sopii.
Nyt menee siis n. 1 dl kasvissosetta kerrallaan, ja n. ½ dl hedelmää jälkkäriks. Iltapuuron päälle laitan myös jonkun hedelmä" hillosilmän" . Maistuu paremmin, ja hyvin tuo neiti niitä syö.
-mindi & Viivi 4,5 kk