Onko täällä yhtään yksinäistä naista, joka olisi harkinnut tai lähdössä hakemaan lapsettomuushoitoa?
Haluaisin vielä lapsen, mutta aviomieheni kuoli vuosi sitten - enkä kykene ja halua enää toista miestä elämääni.
Painiskelen tosin asian moraalisen puolen kanssa. Minulla on rakkautta ja voimia uudelle lapselle - kahdelle sisarukselle seuraksi...
Ja niin, mistä ja miten ja millä hinnalla aloittaisin prosessin.
Ikääkin alkaa olla jo kohta niin, että hedelmällisyyden viime raja häämöttää.
Kommentit (6)
Käsittääkseni minun hedelmällisyydessäni ei ole mitää vikaa - kaksi lasta syntyi ensi yrityksillä kaksi ja neljä vuotta sitten.
Kyse on nimenomaan vastasolusta - siis luovutussiittiöistä... En tunne näitä termejä, mutta olisiko kyse siis jonkinlaisesta inseminaatiosta.
Onko sellainen mahdollista?
Osanotto miehesi kuoleman johdosta.
Kysymykseesi: kyseessä olisi nimenomaan inseminaatio luovutetuilla siittiöillä, ellei sinulla sitten yllättäen ilmene hedelmällisyysongelmia. Inseminaation hinta yksityisellä puolella on noin 350-400 euroa / kerta sisältäen hoidot, ultrat ja sperman (tarkempia hintatietoja löytyy klinikoiden sivuilta, esim. www.fertinova.fi, www.ava.fi). Julkisella puolella ei hoideta kuin miehen ja naisen muodostamia avio- tai avopareja.
Prosessi ei ole sen monimutkaisempi kuin että soitat klinikalle, varaat ajan psykologin haastatteluun ja alkututkimuksiin (pakollisia) ja sitten prosessi päästään aloittamaan.
Klinikoilla on kuitenkin tällä hetkellä jonoa eivätkä kaikki hoida itsellisiä naisia tulevan lakiehdotuksen pelossa, joten kannattaa lähteä ajoissa liikkeelle.
Tulevaisuudessa asiaan vaikuttaa myös tulossa oleva uusi hedelmöityshoitolaki, jonka seurauksista itsellisten naisten hoidoille ei ole vielä varmuutta ja joka saattaa myös " tyhjentää luovuttajapankin" ainakin joksikin aikaa, kun luovuttajilta ollaan vaatimassa henkilötietoja. Mutta eduskunta aloittaa uuden lain käsittelyn aikaisintaan helmikuussa ja siihen on joka tapauksessa tulossa jonkinmoinen siirtymäaika, joten voisin veikata, että ainakin noin vuoden verran tässä olisi vielä lain puolesta " varmaa aikaa" .
Jos asut pääkaupunkiseudulla tai muualla etelässä kannattaa myös tarkistaa Tallinnan tilanne, siellä ei ole uutta lainsäädäntöä tulossa ja hinnat ovat huomattavasti huokeammat kuin Suomessa.
Toivottavasti tämä vastasi joihinkin kysymyksiisi? Onnea matkaan!
Keinosiemennös eli inseminaatio luovutetuilla siittiöillä (AID) on varmastikin sinun tapauksessasi ensisijainen hoitotoimenpide.
Miehen siittiöiden puutteen vuoksi minulla takana pitkä liuta inseminaatioita lahjasiittiöillä. Inseminaatioista ei meillä kuitenkaan ollut apua, joten olemme siirtyneet muihin hoitoihin.
Psykologin haastattelu ei ole monissakaan paikoissa onneksi pakollinen, mutta todennäköisesti sinulle sellainen tulee eteen koska koet asiassa moraalisia ongelmia.
Kannattaa ottaa yhteyttä (lähimpään) yksityiseen lapsettomuusklinikkaan.
Onnea hoitoihisi!
Hei,
tässä muutamien sellaisten klinikoiden nimiä, jotka ovat ottaneet myös itsellisiä naisia asiakkaikseen: Fertinova (Hki), Väestöliitto, In-Tiimi (Kuopio, Jkl), Ava-klinikka (Tre, aikaisemmin myös Turku).
Kannattaa soitella ekaksi näihin.
Tämän foorumin Sateenkaariperheiden listalla on muuten välillä liikkunut myös näitä yksin lapsen hankkineita. Voisithan huhuilla sielläkin?
Ana
Olipa hyvä, että sait oikeaa tietoa muilta. Meillä yksi luomulapsi ja minulla ilmeisesti kaikki ok, mutta miehen huonon sperman takia koeputkihedelmöityshoito. Noh, siitä tein väärän johtopäätökseni.
Siis luovutettu sperma on tietty ok kunnossa, joten hoidoksi inseminaatio riittää kuten muut osasivat kertoa.
Tsemppiä joka tapauksessa!
Osanottoni miehesi kuolemasta!
En ole kaipaamasi vertaistuki eli yksin lasta hankkimassa, mutta yritän auttaa sen verran kuin osaan.
Hoidoksi tulisi mitä ilmeisemmin koeputkihedelmöitys (IVF) luovutetuilla siittiöillä. Ovatko lapsettomuushoidot termeineen tuttuja, en tiedä.
Itse olen käynyt Helsingissä Felicitas-klinikalla ja voin suositella. Siellä on tarjolla myös keskusteluapua (muitakin kuin lääkäreitä).
Klinikan sivuilta löydät perustietoa hoidoista ja muistaakseni myös hinnat.
Julkinen puoli ei käsittääkseni auta sinua lapsettomuudessa - siksikään, että sinulla on jo kaksi lasta.
Toivottavasti joku samassa tilanteessa olevakin vastaa sinulle.
Onnea matkaan!!