"Riidassa on kaksi osapuolta"- uskotko tähän väittämään?
Esim. parisuhderiidoissa-
onko silloin molemmissa osapuolissa - miehessä ja vaimossa- riitaan syytä?
Kommentit (6)
Esim. anopin ja mun välisissä riidoissa anoppi on aina vikapää, minussa ja käytöksessäni ei ole mitään vikaa. Mutta ilman minua hän ei riitelisi, joten siinä mielessä riidassa on kaksi osapuolta. Enkä minä riitelisi ilman anoppia.
Tai riippuu tietysti miten sen ymmärtää - minusta kenenkään ei ole pakko alistua jos joku tulee huutamaan ja raivoamaan, vaan itseään saa ja pitää puolustaa eikä se tee ketään syylliseksi riitaan. Totta, jos aina antaisi periksi ei riitoja syntyisi, mutta sitä ei voi/saa keneltäkään odottaa.
Tai riippuu tietysti miten sen ymmärtää - minusta kenenkään ei ole pakko alistua jos joku tulee huutamaan ja raivoamaan, vaan itseään saa ja pitää puolustaa eikä se tee ketään syylliseksi riitaan. Totta, jos aina antaisi periksi ei riitoja syntyisi, mutta sitä ei voi/saa keneltäkään odottaa.
jos kaksi ihmistä on yhdessä, molempien ongelmista ym. tulee yhteisiä ongelmia. näin ollen joskus riita saattaa olla parisuhteen toisen osapuolen henkilökohtaisen ongelman käsittelyä riidan muodossa. tällöin riidassa ei ole kahta osapuolta. toki riidan toinen osapuoli voi toimia riidassa rakentavasti tai ei-rakentavasti.
mutta se on saletti että aina molemmat vaikuttavat siihen millaiseksi riita muotoutuu ja miten se sovitaan.