Korivaaran tapauksesta - miten tällaista voi tapahtua?
Kyllä se lestadiolaisten joukkovoima on valtava... Surettaa ne ahdistuneet lapset, joiden kokemukset mitätöitiin täysin...
Uskonnon opetusta ala Korivaara (2004-11-11 11:04:27)
Oppilaat ahdistuivat ja pelkäsivät
Muhoslaisen Korivaaran ala-asteen rehtorin opetusmetodeista tuli oppilaiden painajainen.
- Erityisesti kurinpitotilanteet ovat aiheuttaneet ahdistusta ja pelkoa. Kurinpidon yhteydessä lapsi on esimerkiksi joutunut seisomaan syyttelevien ja huutavien opettajien keskellä, kunnes hän on purskahtanut itkuun, salaiseksi julistetun raportin käsiinsä saanut sanomalehti Kaleva kertoi eilen.
Puolueettoman asiantuntijaraportin mukaan opetusmenetelminä on käytetty muun muassa pelkotestejä pimeässä kellarissa. Uskonnonopetuksen yhteydessä naispappeus, avioero ja homoseksuaalisuus on leimattu synneiksi.
Koulunkäynti painajaismaista
Viime maaliskuussa viisi Korivaaran ala-asteen oppilaan äitiä teki Oulun lääninhallitukseen kantelun rehtori Ilkka Pöyryn uskonnonopetuksesta ja opetusmenetelmistä. Muhoksen kunta pestasi ulkopuolisen asiantuntijaryhmän selvittämään tilannetta.
Asiantuntijaraportin mukaan koulunkäynti Korivaaran koulussa on ollut ollut ainakin osalle lapsista painajaismaista.
Lähes kaikki selvityksessä mukana olleet neljätoista lasta kärsivät koulukokemuksiin liittyvistä traumaperäisistä stressioireista.
Asiantuntijaryhmää johti psykologi Soili Poijula, joka on osallistunut muun muassa Estonian tragedian sekä Myyrmannin räjähdyksen uhrien ja omaisten jälkihoitoon.
- Olemme lapsiasiantuntijoina haastatelleet lapsia ja arvioineet kokemusten vaikutusta heihin. Raporttimme kuvaa lasten kokemuksia puolueettomasti ja se kestää tarkastelun.
Lapset käyvät terapiassa
Yksi kantelun tehneistä äideistä on muhoslainen Raija Näppä. Hän havahtui lastensa kertomuksiin, joiden mukaan koulussa oli pelottavia tehtäviä ja siellä kuultiin pelottavia kertomuksia. Seurauksena Näpän perheessä oli muun muassa pakonomaista rukoilua.
- Tytär rukoili ja rukoili, kun opettaja oli kertonut, että Jeesus kuoli meidän syntiemme tähden. Lapsi kertoi, että häntä pelotti mennä taivaaseen, kun kadotus oli siinä vieressä ja sieltä kuuluu jatkuva tuska ja valitus, kertoi Näppä eilen STT:lle.
Näpän mukaan opetusmenetelmistä huolestuneet vanhemmat ottivat ensin yhteyttä opettajaan ja kouluun. He halusivat tietää, saako lapsille opettaa uskontoa rehtorin malliin.
- Rehtori toteaa vastineessaan, että olemme hedonisteja ja naiiveja ja että lapsemme ovat pumpulissa kasvatettuja kullanmuruja, Näppä kertoo.
Kantelun tehneet vanhemmat ovat joutuneet asian takia myös uhkailun kohteeksi.
- Jotkut ihmiset eivät hyväksy tätä asiaa ollenkaan ja heidän mielestään me olemme rikollisia. Olemme saaneet suoria uhkauksia ja viestejä, joissa annetaan ymmärtää, että näin ja näin voi tapahtua.
- Myös lapsiamme on uhkailtu tämän asian vuoksi. Heitä on kiusattu koulussa ja he käyvät terapiassa tämän takia, yksi kantelun tehneistä äideistä Eeva Pirttikoski kertoo.
" Kysymys ei ole uskonnonopetuksesta"
Korivaaran koulun rehtorin Ilkka Pöyryn mukaan koko juttu on naurettava.
- Asiantuntijaraportti on puolueellinen nollatutkimus. Tämä on lähtenyt mitättömistä asioista liikkeelle ja paisunut lumipallon lailla. Koko hommassa ei ole mitään järkeä.
19 vuotta Korivaaran koulussa rehtorina toiminut Pöyry kertoo toimineensa täysin opetussuunnitelmien mukaisesti.
- Olen pärjännyt lasten kanssa aina hyvin. Tässä jupakassa ei ole kysymys uskonnonopetuksesta, vaan kyseessä on kosto vanhoista asioista.
Pöyryn mukaan raportin esimerkit on irrotettu asiayhteydestään ja ovat siksi kärjistettyjä. Myös pelottaville kertomuksille häneltä löytyy selitys.
- Minä olen hyvä tarinankertoja. Yökoulussa olen kertonut tarinoita nuotion ääressä ja lapset ovat tykänneet niistä valtavasti.
MARI HAAVISTO
mari.haavisto@iltalehti.fi
ILTALEHTI
/Iltalehti
Lisää aiheesta:
http://www.laaninhallitus.fi/lh/oulu/bulletin.nsf/bydate/DF60F6C937904B…
http://www.mummila.net/marginaali/?p=1006
Kommentit (20)
Luepa nyt ensin ennen kuin kommentoit. Vanhoillinen se Pöyry on, vaikkei ihan joka piirun mukaan vanhoillislestadiolainen.
Aikuiset vaan ratkoo asioita lapsia ajattelematta!
mitä ihmeen lestadiolaisten joukkovoimaa tuossa on?? Kyseinen opettaja ei ole lestadiolainen. Onhan Luther-säätiönkin papit esim aika ehdottomia, eikä Luhter-säätiöön kuulu lestadiolaisia. Omituista ajattelua ap:lta.
Kyllähän jotain kertoo se, että rehtorin mitätöi asiantuntijalausunnon " nollatutkimuksena" . Lapset kärsivät ja " arvostettu yhteisön jäsen" saa jatkaa kidutusta. Hyi saatana.
Takerrun nyt tuohon, koska minua ottaa päähän se, että tälläkin palstalla otetaan vuorotellen haukuttavaksi milloin mikäkin joukko - teiniäidit, ulkomaalaiset, äitiyslomalla vanhemmat lapsensa hoitoon vievät äidit, lestadiolaiset.. Osoita minulle todistettavasti, missä tuossa on lestadiolaisten joukkovoimaa? Sinällään minusta tuo juttu on tosi ikävä ja hyvä, että vanhemmat ovat siihen puuttuneet ja hyvä, että lapset ovat asiasta kotona puhuneet - en nyt vähättele sitä juttua. Mutta kummeksun ap:n erittäin voimakasta asenteellisuutta: juttu Muhokselta, joka on pohjoissuomalainen kunta => paljon lestadiolaisia => kaikki ikävä mikä siellä tapahtuu johtuu lestadiolaisista. Heh. Omituista logiikkaa :)
Satun tietämään (ja googlettamallakin selviää), että kunnan virkamiehiä tiettyyn päätökseen painostaneet henkilöt ovat olleet lestadiolaisia tai lestadiolaismielisiä. Samoin koulun oppilaista iso osa on lestadiolaisia. Kyse ei ole mistään lestadiolaisvihasta vaan ihan faktoista. Näin he ovat toimineet.
yhtä pidetään ja omia puolustetaan, vaikka kieltämällä tapahtunut, valehtelemalla ja lasten parhaan vastaisesti. Tärkeintä on joukolla rynnätä silottamaan ulkokuorta, sisällä saa sit tapahtua mitä hyvänsä...
olenko minä semmonen kun tykkään lestoista enkä näe heissä mitään pahaa vain uskonsa takia? mukavia ihmisiä!
Pelottavaahan tuo on, on sitten kyseessä lestadiolaiset tai mikä tahansa muu joukko tai yksittäinen ihminen joka on niin yhden-asian-puolesta, ettei muita mielipiteitä hyväksytä. Varsinkin, kun mielipiteillään pääsee vaikuttamaan pieniin lapsiin esim. opettajana jota kuitenkin pienet koululaiset kunnioittaa ja uskoo. Mielestäni esim. uskonnon opetus pitäisi olla aika neutraalia, tietoa antavaa, ei jotain tiettyä uskontoa julistavaa. Omalle lapselle siirrän omaa uskoani, mutta toivon hänen koulussa oppivan muiden uskontojen pääasiat ja opit, jotta hän oppisi ymmärtämään muiden ihmisten vakaumusta ja kasvaisi suvaisevaiseksi, järkeväksi ihmiseksi.
Tietysti koulussa pitää kuri olla, mutta sen pitää muodostua arvostuksesta. Jos opettaja käyttäytyy niin, että lasten on helppo kunnioittaa häntä, ei suuria kurinpidollisia ongelmia luulisi tulevan. Pelolla ei saa aikaan mitään hyvää. Tietysti kunnioitus muita ihmisiä kohtaan pitää syntyä jo ennen kouluikää kotona. Jos lasta kohtelee ajattelevana, tuntevana olentona, jolla on alusta lähtien itsemääräämisoikeus tietyissä asioissa joka lapsen vanhetessa ja " viisastuessa" laajenee, hän oppii kunnioittamaan myös muiden ajatuksia, tunteita ja itsemääräämisoikeutta.
Sori, että alun perin ees otin esille, ois pitänyt vaan todeta uskovaiseksi tai jotain.
Puhutaan mieluummin itse asiasta.
t. AP
sekä 20:ltä että ap:lta kommentissa nro 21. Eli itsessään asiana minustakin tosi ikävä juttu, ja hyvä että asiaa on viety eteenpäin. Mutta minua korvensi se että ap aloitit viittaamalla lestadiolaisiin. Mutta noin on, niinkuin 20 totesit. Tiukka ehdottomuus ilman asioitten pohdintaa on pahasta asiassa kuin asiassa - onpa sitten kyseessä kestovaippojen käyttö, täysimetys, uskontoon liittyvät asiat tai politiikka. Joiltakin se pohdiskelu onnistuu, toisilta ei - riippumatta siitä onko täysimettäjä, syvästi uskonnollinen tai politiikkaan vihkiytynyt. Mukavaa päivänjatkoa kaikille!
Satun tuntemaan Ilkka Pöyrynkin. Vaikka kuinka olemme olleet perhetuttuja, niin ajattelen kuitenkin tätä asiaa ensisijaisesti lasten kannalta ja siksi minusta on surullista, että homma saa jatkua... Eikä Ilkka edes myönnä tehneensä mitään virhettä. jos ei myönnä / tiedosta, voiko mitään muuttaa??
Minä kävin peruskoulua maaseudulla (Itä-Suomessa, jossa ei ollut lestadiolaisia) 80-luvulla, ja ala-asteen opettaja pelotteli 7-10-vuotiaita lapsia ihan samalla tavalla. Pakonomainen rukoilu oli arkipäivää, ja painajaiset kamalia (piru haki omansa). Kadotuksesta puhuttiin koulussa ihan niinkuin se olisi fakta, ja sinne joutui mm. jos kiroili.
Osittain tämän opetuksen ansiosta erosin kirkosta heti kun pystyin, vaikka seurakunnan tarjoama henkinen johdatus oli kyllä merkittävästi löperömpää kamaa kuin koulun.
Olen kokenut todella helpottavana sen, että muutettuamme " ei-lestadiolaiselle" paikkakunnalle minuunkin suhtaudutaan ihmisenä, eivätkä ihmiset täällä kuvittele tietävänsä mielipiteitäni ja ajatuksiani ja suhtautumistani asioihin sen perusteella että olen " niitä" .
t. lestadiolainen (olinkohan no 25)
Timoteuksen luterilainen seurakunta on yksi Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan jumalanpalvelusseurakunnista.
Luther-säätiön pappi nykyään.
Uudella uralla kirjoitti:
Timoteuksen luterilainen seurakunta on yksi Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan jumalanpalvelusseurakunnista.
Luther-säätiön pappi nykyään.
Miksi nostit tämän yli 12v vanhan ketjun?
Vierailija kirjoitti:
Takerrun nyt tuohon, koska minua ottaa päähän se, että tälläkin palstalla otetaan vuorotellen haukuttavaksi milloin mikäkin joukko - teiniäidit, ulkomaalaiset, äitiyslomalla vanhemmat lapsensa hoitoon vievät äidit, lestadiolaiset.. Osoita minulle todistettavasti, missä tuossa on lestadiolaisten joukkovoimaa? Sinällään minusta tuo juttu on tosi ikävä ja hyvä, että vanhemmat ovat siihen puuttuneet ja hyvä, että lapset ovat asiasta kotona puhuneet - en nyt vähättele sitä juttua. Mutta kummeksun ap:n erittäin voimakasta asenteellisuutta: juttu Muhokselta, joka on pohjoissuomalainen kunta => paljon lestadiolaisia => kaikki ikävä mikä siellä tapahtuu johtuu lestadiolaisista. Heh. Omituista logiikkaa :)
Helppo epäillä: syyllisiä tuskin ovat ateistit tai tapakristityt.
Mitenköhän tuo rehtori suhtautuu jos joku haluaa opiskella elämänkatsomustietoa?
- Tytär rukoili ja rukoili, kun opettaja oli kertonut, että Jeesus kuoli meidän syntiemme tähden. Lapsi kertoi, että häntä pelotti mennä taivaaseen, kun kadotus oli siinä vieressä ja sieltä kuuluu jatkuva tuska ja valitus, kertoi Näppä eilen STT:lle.
***Jeesus on kuollut meidän syntien tähden ja taivaan vieressä on tietenkin helvetti.
En ole vl.