Tuttipullojen keittäminen
Meillä on 2 1/2 kuukauden ikäinen poitsu ja nyt on ollut pakko antaa Nannia lisäksi, rinnoista kun ei vaan riitä. Kysymys kuuluukin, että keitättekö pullot ja tutit joka käyttökerran jälkeen vai kerran päivässä? Olen keitellyt joka kerran jälkeen.
Kommentit (14)
Minä keitän nuo pullot vielä (poika 7 vkoa) joka syöntikerran jälkeen (meillä ollaan täysin korvikkeella ja pulloja käytössä vain 5 kpl) paitsi jos tunnin, kahden sisällä tankkaa vielä uudestaan. Sitten vaan virutan ensin haalealla ja sitten kuumalla vedellä sekä pullon että tutin.
Välillä (kerran viikossa) pesen pullot tiskiaineella ja sen perään vielä keitän. Korvikkeesta ainakin jää sellanen rasvapinta varsinkin tuttiin ja pulloon sisälle. Sitä ei saa pois muutakuin tiskiaineella.
Pikkuhiljaa ajattelin kyllä luopua tuosta keittämisestä ja siirtyä ihan siihen että virautan pullot ja pesen vaan tiskiaineella tarpeeks tiheään.
Näin meillä
Misuli ja Roope
pullot ja tutit vain käyttöönotettaessa. Joka käyttökerran jälkeen pesin ne hyvin harjalla ja astianpesuaineella/koneessa.
Iltateetä kun keittelin niin kaadoin vettä silloin tällöin pulloihin.
Keität pullot päivittäin, mutta vain kerran viikossa peset ne tiskiaineella???
Tiedän olevani ehkä turhankin " tarkka" , mutta minä pesen ensin pullot tiskiaineella, ja sitten vielä keitän ne JOKA käyttökerran jälkeen, jaq tätä tein siihen asti kun lapsi oli melkein vuosikas, ja senkin jälkeen keitin vähintään kerran viikossa. Pullojen tutit vaihdoin uusiin vähintään kerran kuukaudessa. Ja tiedän että keittämisen kanssa tein turhaa työtä, kun siis keitin vielä vuosikkaalle. neuvolassa kuitenkin suositeltiin keittämään joka käyttökerran jälkeen siihen asti, kun lapsi alkaa syömään kiinteitä.
bellina kera keitettyjen pullojen
Keittämisestä...
Minä keitän nuo pullot vielä (poika 7 vkoa) joka syöntikerran jälkeen (meillä ollaan täysin korvikkeella ja pulloja käytössä vain 5 kpl) paitsi jos tunnin, kahden sisällä tankkaa vielä uudestaan. Sitten vaan virutan ensin haalealla ja sitten kuumalla vedellä sekä pullon että tutin.
Välillä (kerran viikossa) pesen pullot tiskiaineella ja sen perään vielä keitän. Korvikkeesta ainakin jää sellanen rasvapinta varsinkin tuttiin ja pulloon sisälle. Sitä ei saa pois muutakuin tiskiaineella.
Pikkuhiljaa ajattelin kyllä luopua tuosta keittämisestä ja siirtyä ihan siihen että virautan pullot ja pesen vaan tiskiaineella tarpeeks tiheään.
Näin meillä
Misuli ja Roope
ellei hanasta tule kaivovettä.
Itse huuhdon ensin kuumalla ja lopuksi kylmällä vedellä käytön jälkeen. Kerran päivässä sitten pesuainepesu.
Viikon parin välein olen keittänyt ihan vain hajun vuoksi, jota pesusta huolimatta ilmaantuu.
Jo sairaalassa sanoivat ettei pulloja tarvitse alituiseen keitellä.
Kotona kaksi tervettä lasta
Hei!
Nykytiedon valossa Suomessa on niin puhdas vesijohtovesi ettei pulloja todellakaan tarvitse keittää kuin käyttöönotettaessa, jos silloinkaan. Astianpesukonepesu riittää aivan hyvin, tai kunnollinen pulloharja-astianpesuainepesu.
Ja kun rupeaa antamaan kiinteitä ei pulloja ainakaan enää tarvitse keittää.
Mutta huuhdelkaa hyvät ihmiset viimeiseksi KYLMÄLLÄ eikä kuumalla vedellä! Kuumavesiputkistossa ne pöpöt pesivät, eivät kylmässä vedessä!
Joo, kaikki näköjään omalla tavallaan:)
Minäkin keitin vain ensimmäisen elinkuukauden ajan päivittäin ja sitten kerran viikossa seuraavan kuukauden jonka jälkeen luotin pelkkään tiskikonepesuun.
Meillä poika kohta 4vk ja pelkällä rintamaidolla mennään myös pullomaidossa. Keitän pullot jokaisen käytön jälkeen, koska meillä pullotellaan pääasiassa vain iltaisin eli väliä tulee noin vuorokausi. Siinä ajassa ehtii jo bakteerit kasvaa jos pesu on tehty huonosti. Vesijohtoveden puhtautta en epäile yhtään, varmasti on tarpeeksi steriiliä. Jo laitoksella kätilöt huuhtaisivat huvitutinkin suoraan raanavedellä ja suosittivat että jos kerran päivässä keittäisi niin hyvä oisi. Sen sijaan rintamaito on oiva kasvualusta bakteereille. Mutta täytyy myöntää, että harvoin meilläkään tiskiaineella hinkataan, ehkä kerran pari viikossa eli sitten kun pullojen pinnassa on selkeä rasvakerros. Muuten vaan virautan hanan alla ja laitan kattilaan oottelemaan tarpeeksi isoa satsia että keittää viittii.
Aina silloin tällöin vesijohtoveteen pääsee epäpuhtauksia (esimerkiksi e.coli). Lisäksi kunnolla pesemätön pullo (siis vain huuhdottu) on oiva kasvatusalusta bakteereille - ja kasvu tapahtuu eksponentiaalisesti. Mielestäni ainoa turvallinen tapa on seuraava (joka kerran jälkeen):
a) huuhdo pullo jääkylmällä vedellä
b) pese kunnolla tiskiaineella ja harjalla
c) keitä
d) säilytä esimerkiksi kaapissa (ei esim keittiön työpöydällä)
En kokenut tätä yhtään vaivalloiseksi, varsinkin kun pulloja oli parikymmentä, niin tiskiä ei ollut edes joka päivä. Nyttemmin siirryimme kertakäyttöisiin tuttipulloihin joten tiskin määrä pieneni edelleen.
...jatkan vielä.
Mitä järkeä on keittää pesemättömiä tuttipulloja? Maidon rasva on edelleen pulloissa kiinni, ja keittämällä se vain levitetään tasaiseksi kerrokseksi kattilaan ja pulloihin?
saa poika sekä tissistä ja päälle pullosta ja aika pieni on niin keitän ne käytön jälkeen tai kerään että on 3-4 keitettävää,pulloja kun on vain 5 kpl.
Keitän niitä varmaan kunnes saa lisäruokaa,niin tein ainakin viimeksi esikoisen kanssa joka kylläkin sai vain pullosta maitoa.
Keitän rintakumin kerran päivässä ja tutteja välillä.
esikoisesta keitin tutteja vähän väliä,oon nyt rauhoittunut vähän toisen kanssa heh=)
äitiliini ja poju 3vkoa1pv
muistelen tässä vaan ravintolakoulun oppeja. 30 asteinen vesi oli mielestäni paras lämpötila, kuumemmassa vedessä proteiini palaa astiaan kiinni....korjatkaa jos olen väärässä, päätäni en laita pantiksi.
te ketkä haluatte keitellä, hankkikaa vaikka käytettynä sterilointilaite, se vasta näppärä on!
Tosiaankaan jos on suomalainen kunnallinen vesijohtovesi, niin vauvan tarvikkeita ei tarvitse keitellä. Sen sijaan ne TOTTAKAI tarvitsee PESTÄ astianpesuaineella (ainut, joka irrottaa rasvan) joka käytön jälkeen ja sitten KUIVATTAA. Puhtaan ja kuivan muovipullon tai silikonitutin pinnassa ei taatusti elä mikään pöpö!
Sen sijaan jos rasvaiset pullot vain keittää, niin se rasva vain hajoaa keitettäessä ja jää edelleen kerrokseksi pullon pinnalle, kuten joku muukin jo aiemmin kertoi. Ja rasva sisältää energiaa kuten tiedämme ja siinä ne pöpöt sitten viihtyvätkin (vaikka kuolisivatkin keitettäessä, niin käsiteltäessä ja ihan pelkästä huoneilmasta ne kyllä löytävät tiensä pullon pinnalle).
Sinänsä tavalliset kotipöpöt sopivassa määrin ovat lapselle vain hyödyksi, mutta jos pöpöt pääsevät riittävästi lisääntymään hyvässä elatusaineessa (kuten maidossa tai rasvassa), niin sitten niistä voi olla harmiakin.
Ihan käsittämätöntä, että jotkut kauhistelevat sitä, että toiset eivät keitä pulloja jos itse eivät viitsi edes pestä!
lintu75:
muistelen tässä vaan ravintolakoulun oppeja. 30 asteinen vesi oli mielestäni paras lämpötila, kuumemmassa vedessä proteiini palaa astiaan kiinni....korjatkaa jos olen väärässä, päätäni en laita pantiksi.te ketkä haluatte keitellä, hankkikaa vaikka käytettynä sterilointilaite, se vasta näppärä on!
Näin se jotenkin on joo,oon samaa mieltä!
Eli minä ainakin eka virutan haalealla maidot pois ja sitten kuumaa vettä ja tiskiainetta ja niin kuumalla virutus kun sormet kestää,lähtee varmasti rasvat pois sen aineen kera ja lopuksi kylmällä ja kuivuun...
jyri on ollut lähes alusta asti pullo lapsi ja keitin varmaan pullot 2,5kk joka paivä päivän päätteeksi(en siis joka välissä vaan päivällä tiskiaineella vaan)
nyt en enää keitä kuin uutena ja hyyyvin harvoin (hyi mua !)
Maria ja Jyri 6kk
ku sillon tällön..Vauva on syönyt pulloa kerran päivässä sairaalasta asti, ja minä en kyllä oo jaksanu keittää niitä pulloja. Oon vaan tiskannu hyvin joka kerran jälkeen, mutta keittäny sitte vähän harvemmin. Eikä oo kyllä mitää ongelmia siitä tullu vaikken ookkaa keittäny!