Milloin pitäisi lähteä viimeistään liikkeelle????
Eli siinä se kysymys onkin. Meidän neiti on 6,5kk ja kääntyilee vielä vaan kyljeltä kyljelle ja enimmäkseen polskuttelee selällään. Milloin pitäisi huolestua liikkeellelähdöstä??
Kommentit (6)
Meillä esikoinen suostui kääntymään vatsalleen vasta lähes vuoden ikäisenä, mutta kehitys oli muuten normaalia. Liikkeellekin lähti vasta yli 11-kuisena eikä neuvolassa sanottu mitään, koska koko ajan muuten kaikki oli OK. Lapset ovat yksilöitä! Jos lapsi ei ollenkaan ennen vuoden ikää osoita merkkejä liikkeelle lähtemisestä tai muuten tuntuu motoriikassa olevan hämminkiä eli myöskään kädet eivät tartu, niin sitten on syytä tutkimuksiin.
Meidän tyttö ei ole todellakaan mikään sporttipimu. Kääntyi vatsalleen tosin jo 3 kuisena mutta kehitys liikkumisessa on edelleen sama mikä oli 5kk iässä. Eli pyörii kun häkkyrä lattialla ja nyt on viikon verran peruuttanut ryömimällä. On siis kuin mittarimato pakki päällä. Mutta ennen tuota siis vai pyöri lattialla, ei ryömi saatikka konttaa.
Ikää meillä tuli 8. päivä 9 kuukautta. Neuvolassa sanoivat että kaikki on kun istuukin tuetta.
Tuo liikkeellelähtö on todella yksilöllistä! Itse olin myös todella huolissani lapsemme kehityksestä. Nyt olen nähnyt ja kuullut erilaisia kehitysjuttuja. Joku kävelee 9 kuisena ja toiset vasta ryömii 11-12 kuisena.
Meillä 8kk neuvolassa lääkäri kyseli liikkeistä ja sanoin että ei ryömi. Kysyi että kääntyykö ja kannatteleeko itsekään käsien varassa masullaan ollessa. Eli tuossa iässä ne olivat ilmeisesti aika tärkeitä????!!!
kiinnostusta ryömimiseen tms. Lähti sitten ryömimään vajaa 11-kuisena ja konttaamaan 12-kuisena. Käveli tuetta 16-kuisena ja lääkärin mukaan kaikki oli ihan normaalia. Poika nyt 2v4kk ja oikeen " fyysinen" . Meidän kuopus, 8kk, liikkuu kierimällä, potkimalla jne eli ei ryömi. En ole laisinkaan huolestunut, liikkuu tavallaan. Puolivuotiaat konttaajat ovat tosi aikasia!
ok...eli siis kaikki ok kun istuu tuetta :)
Kiva muuten lukea näitä kehitystarinoita tältäkin kantilta. Kun esim. tuolla maaliskuiden pinossa järestään kaikki muut maalisvaavelit konttaa ja nousee seisomaan paitsi meidän noora :/
Vielä kun sukulaiset ja varsinkin ystävät ihmettelevät asiaa suureen ääneen. Ystäväni sanoi tuossa pari päivää sitten että heidän tyttö on kiivennyt portaita ylöspäin jo puolivuotiaana. Kylläpä lohduttaa!
Mutta olen vihdoin oppinut ajatuksen että meidän neiti ei ole mitenkään poikkeava vaan kehittyy omalla ajallaan :)
Juu toukojenkin pinossa tosi moni on liikkeelle lähtenyt. Nyt voin olla huolehtimatta kun kuulin muitakin kokemuksia. KIITOS! Ja ihanaa joulua kaikille!!!! =)
on juttua kyseisestä aiheesta ja sieltä kopioituna: " Jos lapsi makoilee vielä puolen vuoden iässä selällään eikä osoita kiinnostusta vatsalleen kääntymiseen, neuvolassa yleensä kehotetaan käymään fysioterapeutin juttusilla."
En tiedä oliko vastauksestani hyötyä...