Taapero ja vauva samassa sängyssä - miten onnistuu?
Taaperolle ja vauvalle tulee ikäeroa kaksi vuotta. Ainakin nyt taapero kipuaa usein viereen nukkumaan omasta sängystään, mikä on ihan OK. Sänky on samassa huoneessa minun sänkyni kanssa. Mutta miten mahtaa elo samassa sängyssä onnistua kun vauva syntyy - häntä aion joka tapauksessa nukuttaa vieressä koska näin ainakin esikoisen kanssa koin yöimetyksen helpoimmaksi.
Lähinnä siis pelkään että " tallaako" esikoinen pikkusisarustaan kun rintaa on kuitenkin aina välillä vaihdettava eikä vauva voi olla seinän puolella koko yötä. Meillä isä nukkuu nyt eri huoneessa, sillä hän ei kerta kaikkiaan saa nukuttua esikoisen kanssa samassa huoneessa saati samassa sängyssä. Isän ollessa isyyslomalla on tarkoitus, että hän nukkuu esikon kanssa yhdessä ja minä vauvan kanssa, mutta kun työt häntä taas kutsuvat, ei tämä järjestely varmaan toimi koska työssäkäyvänä hänen on saatava nukkua...
Onko muilla kokemusta tällaisesta?
Kommentit (2)
Ikäeroa tytöillä 2 v 2 kk. Isompi on ollut perhepedissä pienestä pitäen eikä raatsittu pistää omaan petiin vauvan tieltä, muutenkin niin iso muutos mustasukkaisuuksineen oli edessä.
Meillä on jättipeti, 2 x 120 cm:n sängyt, joten koko poppoo mahtuu mukavasti. Esikoinen nukkuu enimmäkseen isin kainalossa, mutta mönkii silloin tällöin äidinkin kainaloon. Ja kun mies on matkoilla, mamma on kuin nakkisämpylässä nakki kahden lapsen välissä.
Aluksi meillä vauva on ollut toisella puolella, seinän ja äidin välissä mutta nyt kolmikuisena myös toisella puolella äidin käsivarren suojissa, lähinnä kuitenkin silloin kun isompi nukkuu enempi isän vieressä. Sängyssä saa varoa, ettei isompi hereillä pompi ja kaadu päälle tai kolhi kirjalla tms. Vauva ei ole juuri herättänyt öisin - kuten varmaan ekan kanssa huomasitkin, äiti herää tuhinaan tms. jo hyvissä ajoin eikä vauva itke öisin ainakaan nälkäänsä.
Meillä ei ole syntynyt mustasukkaisuutta vielä oikeastaan ollenkaan, lähinnä vauvan tulo näkyi esikolla uhmakausissa ja kokeilemisena.
Tosi suloista on ollut, kun nukkumaan mennessä sisko on silitellyt vaavia ja ensimmäisenä herätessään tullut ihmettelemään tätä. Sängyssä on mukava viettää rauhassa läheisiä ja hellyyttäviä hetkiä, jutella ja ihmetellä vaavia, kehua isompaa hyvästä hoidosta. Ja vauva jokellukset on suomennettu mukaviksi viesteiksi isosiskolle.
Äidin unet vähän kärsivät ekstrasti siitä, jos esikoinen on yöllä levoton. Myös nukkumisasento voi olla vähän kehno, kun molemmat möngeltävät niin kiinni kuin voivat. Myös vaavi on tehnyt tätä ihan pienestä - hamunnut, hamunnut ja noukkaissut päällä eteenpäin äitiä kohti kuin pieni haukka, kunnes nököttää kiinni kainalokuopassa.
Yöimetys onnistuu myös yhdellä puolella, kun kääntyy puolimahalleen toista rintaa imettäessään. Ja vaikka vauva on ollut öisin aika lailla toisella kyljellään, ei tuosta mitenkään toispuolesta ole tullut. Päivisin olen sitten yrittänyt makuuttaa enempi toisella kyljellä.
Sairaalasta tullessa menin vauvan ja taaperon kanssa sänkyyn (mies tuli myös) aina illalla samaan aikaan ja siellä oltiin mahdollisimman hissun kissun ja opetettiin vaaville unirytmiä. Vaipat ja peppuliinat otettiin mkukaan, yöllä ei kupsettu ylhäällä ehtään enempää kuin oli pakko. Hämärä yövalo on muuten hyvä hankinta!
Onnea matkaan - toivottavasti tästä oli jotain hyötyä!
miksi vauva ei voisi nukkua koko yötä seinän puolella? Voisitko siirtää hänet aina syötön jälkeen takaisin omalle paikalleen, niin ettei tule ongelmaa taaperon kanssa?
Vai olisiko parempi pikkuhiljaa alkaa opettaa taaperoa nukkumaan omassa sängyssä? Jos teillä on toinen mh, niin siellä isän kanssa, eri sängyissä?
Itse olen myös saanut paremmin levättyä, kun ipana nukkuu vieressä, ei tartte aina nousta sängystä katsomaan mikä on hätänä. Nykyään tosin nukkuu jo osan yöstä omassa jatkettavassa sängyssään, mutta kovi mielelläni yölllä otan pojan viereeni ;)