Mikä tutille korvikkeeksi?
Meillä on n. 2kk ikäinen pikku neiti, jolle ei tutti kelpaa. Imemisen tarve on kova ja saa siitä myöskin lohtua. Tissiä tykkää lutkuttaa ja pitääkin sitä etenkin iltaisin/yö aikaan tuttina, mutta kun sitäkään ei jaksa pitemmän päälle.
Eräässä vauva opas-kirjassa oli, että keinotekoisen rauhoittimen (tutin) sijasta voi tarjota omaa (äidin/isän) pikku rilliä imettäväksi. Testasin tuota tapaa eräänä yönä, kun nukkuminen oli yhtä kitinää ja se tehosi. En kuitenkaan tahtoisi tehdä pikku rillin antamisesta tapaa enkä olekaan sitä enää tuon yhden yön jälkeen tarjonnut. Kirjassa myös KEHOITETAAN lasta opettamaan sormiensa imemistä! En ole asiasta samaa mieltä, koska siitähän on hankala päästä eroon. Ihmettelen kyllä tuota...
Harsoa olen pitänyt tytön vieressä/sylissä paljon jos kiintyisi siihen, mutta ei kai vielä tämän ikäiseltä voi siihen kiintymistä odottaa..
Kysymys kuuluu: Mikä voisi olla tutin sijasta lohdukkeena? Mitä kikkoja olette kokeilleet?
-Pepca-
Kommentit (3)
Meidän neidille (ikää 4kk) ei ole tutti kelvannut, muttta imeskelee kyllä kaikkea muuta... Omia nyrkkejään ja sormiaan, mutta nykyään myös harsoa. Yöaikaan hänellä on myös vieressä nalle, josta kovasti pitää. Tämä nalle on sellainen pestävä ja mukavan tuntoinen (ei karvainen) ja aika usein nallen jalka tai korva on vauvan suussa. Eipä siitä taida mitään haittaakaan olla, kun sillä kuitenkin itseään rauhoittaa.
Päivisin olen antanut myös puruleluja, jotka maistuvat myös. Nyt ne alkavat pysyä jo vauvalla kädessäkin.
Meillä kuopus on nyt 1v7kk ja on imenyt peukaloaan muutaman viikon ikäisestä eikä loppua näy. Mikään tuttimalli ei meilläkään kelvannut eikä materiaalin vaihtokaan tuonut tulosta. Unirättikin kuuluu kuvioihin, sen pitää olla pehmeä trikoovaate, yleensä neidin oma jo käytössä ollut pyjama tai body. Ensimmäisen ikävuoden ajan tutin korvikkeena toimi allekirjoittanut, ei siis kokoaikaisesti, mutta tiheäruokailuinen kun oli niin imuttelut tuli siinä samassa. Toiset on kokeilleet jotain omaa vaatettaan, jossa vauvalle on tuttu vanhemman haju.
Poika 2kk ja 3vkoa ja on niin tykästynyt harsoonsa, pitää nunnusta itse jo kiinni ja sitä työntää suuhunsa :). Mutta edelleen nyrkki paremmalta maistuu, eli koko nyrkki menee suuhun helposti. Ei kyllä enää kovin pitkään saisi nyrkkiä syödä, vaarantaa tulevien hampaiden kehityksen, eli tulee virheasentoja, jolloin myöhemmin oikomishoidon tarvetta.
Tosin tänään ostin luonnonkumisen tutin, ja yllättäen se maistuukin paljon paremmin, nukahti jopa autossa tutti suussa :). Silikonituttia ei huoli, sylkäsee samantien pois jos ylipäänsä saa sen suuhun asti laitettua. Ja silikonituteistakin olin jo kokeillut sekä anatomiset että rengastutit, ei mainittavaa eroa, rengastutti vähän paremmin kelpasi kun ei ole niin pitkä se imuosa.
Mutta kokeilepa vaan sitä harsoa vielä, mä alotin sillä että aina meidän Mikaelin suuta sillä pyyhin syömisen jälkeen ja nykysin sais muutenkin pyyhkiä, aina saa vähintään hymyn jos ei naurua kun pyyhkii suuta harsolla :).