Nyt kaikki keinot ja vinkit, millä saa rintamaidon tuotannon lisääntymään !!!
Mua surettaa, kun oma maito ei riitä. Jotkus sanoo, että pilsneristä olisi apua ? Tyhmä kysymys, mutta eikös siinä ole prosentteja, vähän kuitenkin ?
Kommentit (13)
vielä niistä prosenteista pilsnerissä, en osaa kommentoida niitä ihmeemmin, kyllä jotkut juovat lasillisen viiniä silloin tällöin.
itse join ykköskaljaa, neuvolasta neuvoi, riittää jos parina päivänä juo pullon päivässä niin auttaa jos auttaa eli saa maidon herumaan jos saa. sit muutenkin juoda paljon, syödä hyvin, lepoa ja stressitöntä oloa... lämmintä suihkua rinnoille, hieromista, kaurapussia, hartioiden hieromista, kuulin jopa et banaani auttaisi???, olla vauvan lähellä kenguruhoitoa ja ajatella positiivisia asioita itsestä ja vauvasta ja imettää tiuhaan ja pumpata...
näitä kaikkia + homeopaattisia lääkkeitä kokeilin mut eipä vaan maitoa herunut... en halua luoda negatiivistä tunnelmaa enkä pilata iltaasi.
toivottavasti maitoa tulee edes vähän, ole tyytyväinen jokaisesta pienestä tipasta, näin olen itsekin " pakottanut" itseni ajattelemaan kun täysimetys ei onnistunut. Tsempppiä!
Itse sain 3kk jälkeen imetyksen onnistumaan ystäväni neuvoilla: Vauva rinnalle aina, kun osoittaa vähänkin kiinnostuksen merkkejä. Varsinkin yösyötöt tehostavat maidon tuotantoa. Ja jos vauva ei koko aikaa tykkää olla tissillä, pumppaile. Mulla on Avent Isiksen pumppu, suosittelen sitä, sillä on helppo lypsää yhdellä kädelläkin jos haluaa vaikka samaan aikaan olla koneella. Pumppaaminenkin menee huomaamatta, kun tekee jotain muuta samalla. Ja tietysti riittävästi ruokaa, juotavaa, lepoa ja raitista ilmaa. Lisäksi kannattaa pitää vauvaa ihokontaktissa mahd. paljon- riisu vauva vaippasilleen, ota oma paitasi pois ja ei kun peiton alle pesimään! Tsemppiä sinulle, onnistut varmasti, kun jaksat vaan yrittää!
Juon itse 1-2 alkoholitonta olutta per paivan, ja maitoa tulee nyt hyvin, myos fenkolin syominen nostattaa maitoa !!
Paljon vetta tietty myos !!!
Lepo, ja muutenkin nukkuminen auttaa maidonnousuun, ja tietty mita enemman imetatn sita enemman tulee !!
Mulla toka vauva oli laiska imemään ja maidontulo uhkasi vähän väliä ehtyä. Toinen syy oli valtava väsymys, kun vauva ei koskaan antanut nukkua ja arjesta vain oli selvittävä. Olin päättänyt yhden lapsen imettäneenä, että maitoni riittää, oli mikä oli. Mulla suklaa (ja vesi) auttoi niin, että sihinä kävi rinnoissa. Luonnollisesti lepo vauva kainalossa (ja tällä tissi suussa kaiken mahdollisen ajan) auttaa. Ota muutama päivä rauhallisesti ja keskity vain imettämään. Päätä, että omat eväät riittävät. Voi olla, että on hankalaa, mutta varmasti helpottaa jo loppuviikosta. Se ottaa muutaman päivän, että maitomäärä kasvaa. Anna vauvan tehdä siis tilausta imettämällä ja imettämällä.
Tsemppiä rutkasti!
Minulla syöminen on tosi tärkeetä. Eli jos ei syö kunnolla, niin maitoa tulee selvästi huonommin. Myös jouminen on tärkeää. Ja lepo. Pilsneri auttaa ainakin minulla; maitoa tuntuu nousevan enemmän rintoihin.
joku tais jo mainitakkin, mutta yösyöttö pitää yllä ja lisää maidontuotantoa parhaiten.
Meillä tiheänimunkausi alkoi 1vk ennen 3kk synttäreitä ja jatkui kaksi viikkoa. Tuskailin itsekin, ettei maito riitä. Vauva halusi syödä kahden tunnin (tai useamminkin) välein ymräri vuorokauden, rinnat tuntuivat tyhjiltä ja vauva imutteli normaalia paljon pidempään. nyt kahden viikon kuluttua olen ilokseni huomannut, että maito on lisääntynyt ja nyt menee yöllä neljäkin tuntia syöttöjen välillä. Eli kärsivällisyyttä vain, maito ei välttämättä heti lisäänny!
Auttoi suklaan syöminen, mutta olen ollut aina hyvin vähäruokainen ja syönyt pääasiassa kerran päivässä. Aloin syömään sitten suklaata " lounaaksi" ja " välipalaksi" kun muu ei maistunut, kun ei ollut nälkä. Auttoi itselläni, omasta mielestäni.
Ja toki nuo kaikki lepo, stressitön olo, runsas juominen ja tarpeeksi kaloreita ja tärkein tissitys aina kun mahdollista. Ja kannattaa kokeilla mammateetä, pilsneriä jne.
Itseltäni loppui maito kuin seinään yhden vk:lopun stressin takia, eikä se sitten enää palautunut. Josten omasta kokemusksesta voin sanoa, että kyllä se maito voi todellakin loppua. Vauvan olessa 2kk muuttui suihkutissit kuin seinään, pelkästään jotenkin osittaisimetykseen maidon antajiksi.
Mutta tsemppiä ja hyvin vauva pärjää pullomaidollakin jos niin käy.
Minulla auttaa edelleen parhaiten lenkillä (juoksu/hiihto) käynti tai muu " hikiliikunta" . Jos siis olet liikunnanharrastaja, tätä kannattaa kokeilla. Lenkin jälkeen päälle lämmin suihku ja hups: rinnat ovat täynnä maitoa. Pelkkä lämmin suihku ei minulla auta. Voisikohan muuten olla niin, että kaikki, mikä kiihdyttää aineenvaihduntaa, lisää myös maidon tuloa ? Eikös tuo olutkin pistä mukavasti pissittämään, ainakin minulle käy olutta nautiskellessa usein niin :)
Etkös sä ada vähän synnyttänytkin homeopatian tuella? Hae pulsatillaa - mun kotihoito-opuksen mukaan se toimii hyvin maidon säätelyssä eli auttaa myös lisäämään maitomäärää tarvittaessa.
hyviä vinkkejä olet saanut kanssasisarilta!Kyllä se niin on, että kaikki, mikä tuottaa oksitosiinia ja endorfiinejä =mielihyvähormoneita, lisää maidontuotantoa. Tähän varmaan perustuu esim. suklaa,liikunta,olut,vauvan lähelläpitäminen, positiiviset asiat ja stressittömyys..
Itselläni vauva nyt vajaa 4kk,välillä imetetty hiki hatussa yötäpäivää ja nyt taas väljempi kausi meneillään.Vauvan kasvu on se tärkein mittari siitä, riittääkö maito vai ei.
Tsemppiä,
Sandy
ja imetä. Maidon tuotannossa pätee (yleensä) kysynnän ja tarjonnan laki, mitä enemmän vauva imee rintaa, sitä enemmän maitoa tulee. Juo vettä paljon, syö monipuolisesti, koita rentoutua ja yritä olla stressaamatta, kyllä se maito riittää, Tsemppiä! Jos kuitenkin annat pullsta, niin imetä ensin ja koita antaa pullosta sen verran, että pahin nälkä menee ohi ja koita imettää sitten. Pilsneristä en tiedä, kai se on sama, mitä nestettä juo.