Sosionomilastentarhanopettajat!!
Kuulin, että Espoossa jatkossa vakinaistetaan vaan kasvatustieteiden kandit lastentarhanopettajiksi, eli sosionomit eivät enää voisi saada vakituista paikkaa. Tietääkö kukaan tästä mitään? Itse olen hoitovapaalla, enkä ole kuullut aikaisemmin asiasta, nyt kuulin eräältä lastehoitajalta. Onkohan kyse vain Espoosta vai koskeeko koko maata?
Kommentit (19)
Tietenkin paikkoihin palkataan sosionomeja, jos palkkaa voi maksaa vähemmän.
Mitähän Tepa mahtanee tarkoittaa tällä edellämainitulla? Eikös se palkka tule kuitenkin työtehtävän mukaan (lastentarhanopettajalle on määrätty palkka, toimipa siinä sitten pätevä lto tai sosionomi) plus sitten tietenkin jos on mahd. ikälisät ym kyseessä.
-emmilee-
...ja olen koulutukseltani sosionomi. Täällä Pirkanmaalla vakinaistetaan sosionomeja lastentarhanopettajantehtäviin ihan samalla lailla kuin lastentarhanopettajiakin. Vaaditaan vaan esiopetuspätevyys, jonka minäkin olen vielä saanut.(Nykyään en oikein tiedä, pystyvätkö sosionomit enää saamaan tuota pätevyyttä.) Mutta onpa paljon lastentarhanopettajiakin,joilla ei ole esiopetusopintoja suoritettuna. Palkka on ihan sama kummankin koulutuksen edustajilla.
Mielestäni päiväkodeissa tänä päivänä nimenomaan moniammatillisuus on avainsana. Lastentarhanopettajilla saattaa olla vankempi pedagoginen pätevyys, mutta sosionomeilla enemmän koulutusta liittyen perheiden kanssa tehtävään yhteistyöhön ja erityiskasvatukseen. Mutta loppujenlopuksi se, kuinka ammattitaitoinen olet, riippuu paljon siitä, kuinka ajantasolla pidät itsesi. Tänä päivänä työelämässä vaaditaan jatkuvaa kouluttautumista ja vaikka kuinka olisit lastentarhanopettaja, etkä kouluta itseäsi valmistumisesi jälkeen, putoat hyvin äkkiä kelkasta. Eli mielestäni pohjakoulutuksella ei ole niin paljon merkitystä vaan sillä, että pidät itsesi ajantasolla jatkossa.
Itse olen myös ymmärtänyt, että nykyään monet lto:t jatkavat opintojaan eteenpäin ja näin ollen päiväkodeissa on entistä enemmän sosionomin koulutuksen saaneita henkilöitä. Sosionomien on vaikeampi jatkaa opintoja eteenpäin, kun joutuu tavallaan aloittamaan alusta. Itse olen suoritellut joitakin perusopinto-kokonaisuuksia yliopistossa valmistumiseni jälkeen. Pakko on kyllä sanoa, että tämän päivän päiväkodit on ryhmäkooltaan niin suuria, että en tiedä voiko enää puhua laadukkaasta päivähoidosta missään muodossa. Henkilökunta palaa loppuun tällaisessa rytinässä eikä kukaan kohta halua tehdä tätä työtä työn jatkuvien vaatimusten kasvaessa. Välillä tuntuu, onko hyvällä pedagogisella kasvatuksella ja opetuksella enää mitään asemaa päiväkodeissa, kun kaikki aika menee pelkkään perustyöhön ja päivästä toiseen selviämiseen.
Ihmetyttää kuitenkin, miksi sosionomeja on alettua suosia?
ei kumpaakaan suosita. Molemmilla (sosionomit ja lto) on omat vahvuudet, joita tarvitaan yhtä paljon päiväkodissa. Ja unohtamatta tietenkään lastenhoitajienkaan merkittävyyttä.
Kaikki varmaan on kuitenkin samaa mieltä, ettei ne päiväkodit ole sitä varten että eri ammattien edustajat pääsevät näyttämään kuka on paras.
Näin joulun alla on hyvä heittää ilmoille pyyntö, että kaikki lasten parissa työskentelevät, muistuttaisivat itseään siitä, miksi sitä työtä oikeastaan tehdään..
Eli... Minä oon sosionomi (amk), valmistunut vuonna 2001. Varhaiskasvatuksen opintoja se 60 ov ja ylikin. Olen täysin pätevä lastentarhanope, jos Espoo ei minua palkkaisi näihin syihin vedoten, se rikkoisi lakia. En kuitenkaan saisi opettaa eskareita ellei minulla olisi myös esiopetuksen 15 ov suoritettuna.
Sosionomit saavat hyvin sijaisuuksia mutta ainakin täällä Oulussa heikommin vakipaikkoja (tosin ei niitä ole kandeillekaan). Lastenhoitajiksi taas olemme useimpien pk:n johtajien mielestä ylikoulutettuja joten mielestäni olen vähän väliinputoaja näitä vakipaikkoja jaettaessa.
Siksipä meninkin ja aloitin varhaiskasvatuksen koulutuksen yliopistossa. Vielä en ole kandikaan, mutta sen verran tiedän, että ihan turha koulutus tämä minulle on ollut. Mitään uutta en kyllä ole oppinut. Mielestäni Sosionomi (amk) ja tuo esiopetus On ihan yhtä hyvä. Lisänä tietenkin lastensuojelu, perhetyö, erityiskasvatus ei ehkä kuitenkaan sosionomilla riitä. Tai riippuu varmaan koulutuksessa tehneistä valinnoista. Lopettaisin nämä opinnot jos ne ei jo olisi melkein valmiit. maisteriksi tuskin luen, ainakaan vielä. Opettajan pätevyyttä ei enää voi saada varhaiskasvatuksen maisterikaan, jos on aloittanut tänä syksynä opintonsa tai vasta myöhemmin. Se etu niiltä poistettiin tutkintouudistuksen myötä.
palkattiin juuri (Helsinkiin) lastentarhanopettajaksi. Hän erikoistui opinnoissaan lapsiin ja nuoriin. Hänellä on myös monen vuoden työkokemus lastenhoidosta ennen opintojaan.
Varmaankin täytyy ottaa huomioon kokonaisuus (hakijan työkokemus + koulutus).
Eli nämä lakisääteiset ehdot. Itsekin mietin, voiko kunta toimia/päättää että toimii eri tavalla kuin laki määrittää. Itselläni on käynyt tuuri, että minulla on jo toinen vakituinen lastentarhanopettajan toimi Espoossa menossa ja tunnen muitakin vakkarisosionomeja täällä. En koe, että minun olisi ollut vaikeampi saada työpaikkaa kuin lastentarhanopettajankaan. Vaikka samassa haastattelussa oli myös lastentarhanopettajia, työnantaja päätti itse valita toisin. Toivottavasti jatkossakin " paras" eli työpaikkaan sopivin henkilö saa paikan (jolla siis siihen lain mukainen pätevyys).
Sosionomit eivät ole lastentarhanopettajia.
Ja on aika vähän ammatteja, joissa koulutusnimike suoraan kertoo ammattisi. Onko esim. lähihoitaja mielestäsi epäpätevä lastenhoitajaksi, koska hänen nimikkeensä ei ole lastenhoitaja? Tai tradenomi pankkivirkailijaksi jne.?
... rinnastetaan lastentarhanopettajaksi. Esiopetuspätevyys onkin eri asia, mutta senkin viimestään vuonna 2002 valmistuneet sosionomit ovat voineet hankkia muutamalla täydentävällä kurssilla yliopistosta. Turha urputtaa, sillä näin se menee! Nim. kokemusta asiasta löytyy.
Siskoni on sosionomi ja ainakin hän on sanonut, että heille opiskeluaikoina sanottiin, että on todennäköistä etteivät tule saamaan lastentarhanopettajan virkoja. Heidän edeltäjänsä eli sosiaalikasvattajat sen sijaan voivat noita virkoja saada.
Ei kai se ole mahdollista kun jokaiseen ammattiin on pätevyysvaatimukset. Sosionomit ( amk ) voivat toimia lastentarhanopettajan viroissa, kun heidän opinnoissaan on 60 op varhaiskasvatuksen opintoja. Jos sosionomi on jo lto:n tehtävissä, ei häntä nyt sitten siitä pois ajeta.
Jos Espoo suunnittelee moista, ammattijärjestöt kyllä jyrähtävät asiasta! Kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä talentiaan jos espoon juttu pitää paikkansa. Vastahan ne ammattijärjestöt pääsivät pitkän kädenväännön jälkeen sopuun tuosta pätevyysasiasta. Itse olen kyllä moniammatillisuuden puolestapuhuja, eli kumpiakin siellä päiväkodissa tarvitaan.
Hei!
Meidän erityispedagogiikan opettaja, joka toimii erityisopettajana Oulussa (todella pätevä ja ajantasalla) kertoi, että on sääli, että lastentarhanopettajilta " poistuu" korkeakoulupätevyys (yliopiston), koska tällöin katkeaa tai huononee ammattitaitoinen yhteys päiväkodin ja koulun välillä.
Asian kuulin vain osittain, enkä tiedä, mihin asia tarkalleen liittyi, mutta tajusin, että sosionomit ovat tulossa lastentarhanopettajien tilalle. Mihinhän ne lastentarhanopettajat sitten menevät? Ilmeisesti alkuopetukseen eli taas säästöjä...
Takana on ilmeisesti kuntien säästölinja eli mahdollisuus maksaa huonompaa palkkaa, koska kouluts alhaisempi.
T
Itse olen lastentarhanopettaja (tosin opiskelemassa toista alaa tällä hetkellä), enkä ole kuullut mitään tuollaiseen viittaavaakaan. Miksi ihmeessä tuollainen muutos olisi tulossa, kun kasvatustieteen kandin tutkinnosta (lastentarhaopettajien koulutusohjelmasta) voi nykyään lähes joka yliopistossa jatkaa myös varhaiskasvatuksen maisteriksi? Mihin tuo maisterin koulutus sitten häviäisi?
elokuun alusta ja tosiaan, lastentarhanopena vakituisemmin saa työskennellä KK (tai KM) ja sosionomi " erityisehdoin" . Sosionomilta vaaditaan ne 60 op varhaiskasvatuksen jne. opintoja. Max. vuodeksi tehtävään voidaan valita myös epäpätevä henkilö kuten sosionomi ilman ko. opintoja.
Itse olen kandina ja pian maisterina tosi tyytyväinen näihinkin vaatimuksiin. KK on todella erikoistunut pienten lasten kasvatukseen ja esiopetukseen koko opintojensa ajan. Sosionomilta löytyy luonnollisesti paljon sellaista osaamista, jota tarvitaan myös päiväkodissa. Kuitenkin mun mielestä lto:n tehtävät vaatii todella paneutumista juuri pienten lasten kehitykseen ym.
Hei!
Kangan viestissä oli asian ydin. Eli sosionomeja, joilla on vaadittavat erikoistumisoppinnot, voidaan palkata lastentarhanopettajien hommiin. Noista viroista en tiedä, mutta täällä Torniossa usea lastentarhanopettaja ja myös sosionomi/" lastenhoitaja" on pätkätyöläinen eli kesäksi pois ja syksyllä taas jatketaan.
Tietenkin paikkoihin palkataan sosionomeja, jos palkkaa voi maksaa vähemmän. Lastentarhanopettajat siirtyvät sitten 1 lk opettajiksi kai ja taas tarvii maksaa vähemmän palkkaa. Kuulostaan kyllä päteviä syrjivältä...
Erkka-ope oli sitä mieltä, että sosionomien koulutus ei vastaa lastentarhanopettajien koulutusta kaikilta osin vaikka olisi erikoistumista, joten päiväkodin ja koulun välinen siirtymävaiheen tukitoimi ja asiantuntemus heikkenee. Ja just tämä nivelvaihe on tosi tärkeä erityisoppilaan kohdalla ja tietenkin myös muiden.
Tepa
että aika moni kasvatustieteen kandi (lastentarhanopettajan koulutusohjelmassa) kuitenkin jatkaa opintojaa maisteriksi asti ja siirtyy päiväkodista pois jossain vaiheessa. Näin mm. minä itse jatkan tällä hetkellä opintoja ja olen siirtymässä koulun puolelle. Enpä usko, että sosionomeilla siis kovin suuri hätä. Sääli sinänsä, että lto:t jotka tosiaan ovat opiskelleet 3 vuotta erikoistuen vain alle kouluikäisiin siirtyvät huonojen työolosuhteiden ja huonon palkkauksen takia muihin hommiin.
Ja se on se mitä pieni lapsi kaipaa. Sosionomit voivat minun tietääkseni toimia lastentarhanopettajan sijaisina, mutta heitä ei enää vakinaisteta.