Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppiiko lapsi ikinä syömään itse... =/

13.12.2005 |

Meidän neiti, 1 v on justiinsa alkanut harjoittelemaan syödä itse.

Mulla menee herrrrmot jotkut päivät kun on niin sotkuista aina kun syödään. Yritän olla kärsivällinen eikä hermostua pikku-asioista.

Meillä tehdään sillä viisillä että äidillä on oma lautanen ja lusikka sekä tyttäreellä omat. Minä yritän saada mahdollisimman paljon ruokaa hänen suuhunsa ja hän taas sotkee siitä omasta annoksesta pöydälle, namaan, hiuksille, mihin nyt vaan onnistuu saamaan sen... =(

Onko vinkkejä miten pääsis helpomalla. Tuntuu että tämä meidän syömisprosessi menee turhaan vaikeaksi.

Apuvaaaaa!!!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme sotkee edelleen vaikka on jo 1,5v, mutta vähemmän tai sitten siihen on jo totuttu. Ruokalappu on parempi mitä isompi ja tuolin allekin kannattaa laittaa joku suojasysteemi. Puuro kannattaa putsata syöttötuolista mahd.pian ruokailun jälkeen ja lopuksi lapsi pesulle. Kyllä se siitä :)

Vierailija
2/9 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Tuli sellainen asia mieleen, että: Oletko mietinyt, että onko lapsesi kiinnostunut itse syömisestä vielä? Nimittäin jos ei ole niin se kyllä hankaloittaa juttua melko tavalla, koska ei edes ole kiinnostunut tekemään asiaa niinkuin neuvot. Yleensä joka vaiheessa on jokseenkin sama nyrkkisääntö, mitä kiinnostuneempi lapsi itse jutusta on sitä nopeammin hän oppii sen (ns herkkyyskaudet)

On toki järkevää alkaa harjoitella syömistä hyvissä ajoin ja jotkut oppivatkin sen jo melko pieninä, mutta jos tuntuu että ohjastuksestasi huolimatta, suuhun ei mene juuri mitään, jättäin asian suosiolla muhimaan hetkeksi ju yrittäisin uudelleen, ehkä kiinnostus näin herää.

Itse olen laiskuuttani alkanut antaa poikani syödä itse vasta 1v3kk iässä, koska en yksinkertaisesti ole ollut innostunut mainitsemastasi sotkusta ja koska poikani ei ennen sitä osoittanut mitään mielenkiintoa asiaa kohtaan. Kun alkoi osoittaa annoin hänelle oman lusikan jolla kauhoo ruokaa lautaselta melko hienosti ja minä sitten siinä sivussa omalla lusikallani vähän autan, meillä on vain yksi lautanen. yleensä on mennyt ihan hienosti, mutta muutamia kertoja on poika meinannut innostua viskomaan ruokaa ympäriinsä. Tällöin olen heti puuttunut, kieltänyt, selittänyt miksi ei tehdä niin (tulee sotkua yms) ja kehoittanut syömään nätisti ja heti kun pistää ruokaa taas suuhun kehun kovasti miten hienosti hän osaakaan syödä. Näin on selvitty melko hyvin, vaikka poikani onkin melko itseppäistä sorttia. Joitakin poikkeuksiakin on ollut, jolloin ruoka ei ole ollut niin mieluisan makuista ja innostus syömiseen näinollen melko alhainen. Kun olen muutaman kerran kieltänyt jne varoitan ensin ja lopulta olen ottanut oman lusikan pois. Homma ei ole mennyt täysin ongelmitta koska yleensä siinäkohtaa alkaa huuto ja venkoilu ja ruuasta kieltäytyminen, mutta olen sitten jotenkuten onnistunut ohjaamaan mielenkiinnon muualle antamalla käteen esim lääkeruiskun, pullasudin tms jota voi ihmetellä hetken ja yritän sitten lusikoida ruokaa samalla. Silloin kun poikamme oli kipeänä ja ruokailut yhtä taistelua, sorruimme siihen että annoimme hänen selailla mainoksia kun syötimme häntä. Tämä oli ainoa keino saada hänet syömään mitään. Tiedän ettei se ole todellakaan suositeltavaa, mutta poikkeus vahvisti säännön tilanteessamme. Nälkäisenä ja sairaana lapsi oli nimittäin ihan mahdottoman huonotuulinen ja huonovointinen.

No niin tulipas tarinoitua pitkästi, mutta ehkä sait jotain mitä edes pureksia mielessäsi tai sitten jopa kokeilla omasi kohdalla. Nämä vinkithän toki ovat niin yksilöllisiä, mikä toimii yhdellä ei välttämättä toisella.

Oikein lämpöistä joulun odottelua!

Adelein ja wompatti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

annoin meidän hurja-hemmon aloittaa itse " syömisen" jo 8 kk ikäisenä, nyt 1vkohta3kk ja syö sekä lusikalla että haarukalla.Mutta edelleenkään ei päästä ilman sottaa ja joskus on parempi että äiti syöttää, kun huomaa et menee homma pelleilyksi...Enää ei tarvitse poistua ruokapöydästä suihkun kautta niinkuin alkuaikoina!Kärsivällisyyttä!

Vierailija
4/9 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäpäs jos antasit lapsen syödä vain itse? kuulostaa siltä että lapsi ei ehkä ymmärrä mitä hänen täytyisi tehdä lusikalla kun äiti syöttää.

kokeileppa antaa lapselle jotain helppoa syötävää (lihapulla paloja, kalapuikkoja, vihanneksia, oikeaa ruokaa), millä ei niin pystykkään sotkea ja anna lapsen itse yrittää. silloin lapsi myös huomaa että jos ei lusikkaa vie suuhun, hänelle jää nalkä ja oppii syömään " siististi" .

meillä tosin vielä 1,5 vuotias sotkee, mutta 2,5 vuotias osaa syödä jo todella siististi! hän jopa osaa pyyhkiä sotkut paperiin ;).

tsemppiä

Vierailija
5/9 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen takia, etten kerta kaikkiaan jaksanut sitä sotkua. Mieluummin syötin itse. Esikoinen alkoi syödä itse 1v10kk iässä, ja syöminen oli heti alusta lähtien tosi siistiä, koska oli jo noin " vanha" . Ei oltu kauheasti harjoiteltu syömistä siihen mennessä, olin vain aina silloin tällöin kokeillut, joko sotkeminen alkaisi olla ohi. Sitten yhtenä päivänä tyttö ilmoitti, että haluaa itse syödä (osasi silloin jo puhua hyvin).

Kuopusta 1v3kk syötän edelleen. Pari kertaa olen antanut kuopuksen syödä itse, mutta se menee niin kauheaksi sottaamiseksi, etten todellakaan anna hänen vielä syödä itse :) Katsotaan sitten 1,5 vuoden kieppeillä, mikä on tilanne silloin. Pidän 1v10kk takarajana kuopuksella: jos ei ole siihen mennessä oppinut syömään itse, annan hänen harjoitella itse syömistä joka aterialla sotkusta piittaamatta. Tämä siksi, että hän on menossa 2-vuotiaana hoitoon ja haluan hänen oppivan syömään itse ennen sitä. Uskon kuitenkin, että hän oppii syömään hienosti jo reilusti alle 2-vuotiaana ja minun hermot säästyvät ;)

Vierailija
6/9 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran poika on lusikan ottanut käteen ja pari lusikallista saanut suuhun asti. Tuskin se kuitenkaan kouluun lähtee niin ettei osaisi itse syödä.

Esikoinen meillä taas oli itse niin halukas syömään, että 8kk söi itse ja aika vähällä siivoamisella aina pääsin.

Eroja siis on, mutta mielestäni ei kannata väkisin käskee itse syödä.

Vierailija
7/9 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä poika harjoitteli kovasti juuri 1v tienoilla. kiinnostus asiaa kohtaan ei kestänyt kauaa :)

nyt on 1v8kk ja syö itse päivittäin välipalan, kiisseliä/hedelmäsosetta/hedelmään/näkkäriä tms.

ruoka ja puuro ei mene omalla kädellä suuhun. ei ole vain yksin kertaisesti kiinnostunut moisesta touhusta.

kylässä useimmiten kyllä haluaa oikein syödä itse ilmeisesti näyttääkseen kuinka iso poika on :)

en ole oikeesti kovin huolissani, lapsi on kuitenkin vielä 1v8kk niin pieni. kyllä lapsi kuitenkin oppii syömään itse jossain vaiheessa, no tietty toivottavasti ennen koulu ikää :D

Vierailija
8/9 |
15.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen antanut/on ollut pakko antaa lasten syödä vuoden ikäisestä itse, kun eivät ole suostuneet enää syötettäviksi. Hyvä puoli siitä on että mitään leluja tai houkuttimia ei ole tarvinnut lapsille kantaa että ruoka maistuu. Olen myös antanut lopettaa ruokailun siihen että sanovat kiitos (omalla kielellään), jolloin nostan pois pöydästä. Näin lapsi voi itse määrätä tarvitsemansa ruuan määrän eikä koskaan ole tullut mitään taistelua ruokailutilanteista. 1.5v lähtien ei ole yhtään enää tarvinnut auttaa syömisessä.

Sitten siihen siisteyspuoleen. Siihen olen vaan asennoitunut että sotkua tulee ja vaatteita vaihdetaan ja keittötä siivotaan. Mutta se kyllä on tosi rasittavaa! Mutta onneksi ohimenevää! Ihan pienestä pitäen olen kyllä ohjannut myös siisteyteen isoimmissa asioissa, esim. että lautasta ei viskota lattialle, lusikkaa ei heilutella eikä kumota ruokakuppia pöydälle. Usein riittää kun ehtii huomaamaan että kohta tapahtuu, ja kieltää että ei saa ja ottaa ruuan hetkeksi pois.

Tsemppiä vaan ja hermoja sotkun sietämiseen!

Vierailija
9/9 |
15.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyppäs ostamassa H&M sellainen muovinen essu, jossa on pitkät hihat! Se on meillä pelastanut äidin hermot monta kertaa, ei mene joka kerta vaatteet vaihtoon kun syödään. Eikä maksa paljon n. 5e!!Ja tyttö rakastaa omaa prinsessa-essua:)