Miten kuuluu reagoida vauvan vierastamiseen??
Minulla on 4.5kk vauva, joka on alkanut vierastamaan todella kovaa. Jos joku vieras haluaa ottaa syliin, tai edes näyttää naamaansa vauva huutaa. Miten tähän kuuluu reagoida? Antaa vieraiden ottaa, jotta vauva tottuu? Vai suojella vauvaaa vierailta ja antaa olla tilanteissa vain ja ainoastaan äidin turvassa? En tiennyt että vierastaminen alkaa jo noin nuorena koska esikoisella sitä ei koskaan ollutkaan.
Kommentit (7)
Vauvan pitää saada vierastaa vierastamisensa, pelon tunne on aito. Ei vierastavassa vauvassa ole vikaa, vaan päinvastoin. Koita kestää muiden ehkä tylytkin kommentit. Sylistä katseleminen ja rauhassa tilanteisiin meneminen ja oma rauhallisuus avainjuttuja.
Neuvolassa sanottiin hyvin, että ei kannata ajatella, että vauva olisi jotenkin huonompi, kun vierastaa aikaisin, vaan päinvastoin. Silloinhan vauva erottaa, ketkä ovat " omia" aikuisia, ketkä vieraita.
Itse annoin tytön olla sylissä, vaikka eräs yrittikin pitää väkisin huutavaa lasta sylissä ja hoki vain, että " onhan sinun totuttava olemaan..." Ja paskat! :)
Kyllä se siitä sitten ohi menee ajallaan, meillä enää ujosteltiin n. 9kk:n iästä alkaen.
turvallista tunnelmaa. Voit sanoa vieraille, etteivät ihan lähelle tunkisi naamaansa ja antaisivat vauvan rauhassa tottua. Vierastaminen ei mene väkisin totuttamalla ohi, se enemminkin aiheuttaa lisää pelkoa ja ahdistusta. Vierastaminen menee itsestään ohi aikanaan.
Ja vaikka ihmiset sanoisivat mitä, se, että vauva vierastaa EI ole merkki siitä, että olisit paaponut sitä liikaa, ollut liikaa vauvan kanssa kotona tms.
Ei tartte tehdä numeroa. Pidät sylissä ja annat katsella siitä maailmaa.
itse kadun sitä että annoin voimakastahtoisen anoppini napata väkisin vauvan sylistäni aina heti kun hän astui ovesta sisään ja kun lapsi alkoi huutamaan, anoppi siihen: " Ei mennä äidin luokse, me mennäänkin tänne. Onhan sinun opittava mummon kanssa tutuksi." ja käveli pikaisesti toiseen huoneeseen ja laittoi oven kiinni. Minä seisoin hölmistyneenä.
Itsekin olen joutunut nyt tilanteisiin, jossa vieraat lähes väkisin ottavat vauvan, ja kysyneet mitä teen sille kun ei halua vieraita..ohhoijaa.
Vierastava vauva pelkää, joten on julmaa antaa vieraan ottaa peloissaan oleva vauva syliin