Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskausmyrkytyksestä edelleen kyselyä...

11.12.2005 |

Itselläni kaksi raskautta joissa ekassa lievä raskausmyrkytys ja toinen raskaus päättyi sektioon rv 29+6.

Kyselisin nyt teiltä kenellä on ollut useampi raskausmyrkytys, että onko teillä perhetilanne muuttunut, eli onko lapsien isä sama joka kerralla.

Olen itse törmännyt aina lääkärissä käydessäni siihen, että kun selviää että toinen lapsi on keskonen ja syynä raskausmyrkytys, niin lääkäri ensimmäisenä kysyy " onko sama isä?" . Onhan se.

Koko raskausmyrkytyshän tuntuu olevan aikamoinen mysteeri ja mietinkin että johtuuko tuo kysely siitä, että usein on sanottu sen olevan ensimmäisen raskauden ongelma. Eli tulkitsen niin, että kun kumppani vaihtuu, niin tavallaan olisi verrattavissa ekaan raskauteen??

Meillähän tuo ei pidä ollenkaan paikkansa, eikä monella muullakaan kenen kanssa olen henk.koht. asiasta jutellut. Kysyn nyt vielä täältä, miten teillä kanssasisaret on ollut. Onko väite ihan puutaheinää, mikä tuntuma teillä on asiaan?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalapsi syntyi rv 31 paha ja nopee raskausmyrkytys, (sairaalaan 29+1)

toinen syntyi 1 vuosi 5 kuukautta ja 1 päivä edellisestä rv 38+3

Kakkosesta sairaalan jouduin n. 35 viikolla paineet ym alko temppuilla rv 31 tässä toisessa raskaudessa söin disperiiniä viikoista 12 alkaen niin ja lapsilla on sama isä.

Tämä toinen myrkytys oli hidastempoisempi ja lievempi kuin eka.

kolmatta kertaa en aatellut kokeilla..

K-B ja penskat

Vierailija
2/10 |
31.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain raskausmyrkytyksen viikolla 35,oli päänsärkyä ja paino nousi nopeasti.Jouduin laitokselle viikolla 37 ja päädyttiin lopulta sektioon 38+5 tyttö painoi 2285g ja 45cm.Toisessa raskaudessa ei ollut mitään ongelmaa,mutta seurattiin myös tarkemmin.Poika syntyi viikolla 39 painoa 4070g ja 51cm.Sama isä on molemmilla.Lapsilla 3v.2vkoa eroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kanssa sairaalassa sanottiin että jos seuraavalla lapsella on eri isä niin raskausmyrkytyksen uusimisriski on suurempi. Ja kuulemani mukaan ei kannattaisi olla turhan pitkä väli raskauksilla. Mutta ainakin omalla kohdallani jää pakostakin pidempi väli kun ei omat valkuaisarvot palaudu eikä siksi uusi raskaus vielä mahdollinen.

Vierailija
4/10 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on v.2000 syntyneet kaksospojat joiden aikana minullakin todettiin paha raskausmyrkytys.Se alkoi viikolla 23 ja olin sen jälkeen sairaalassa sisäsällä siihen asti että tehtiin sektio rv.30+6.Pojat painoivat 1300g ja 1400g.Minulla valkuaista oli pahimmillaan 28g vuorokaudessa.Silloin meille sanottiin että ei pitäis uusua ensikerralla näin pahana jos lapsilla on sama isä.Höpö höpö.Seuraava raskaus meni kesken ja viime toukokuussa meille syntyi poika rv.30+1 ja oireet myrkytyksestä alkoivat jo heti ekalla neuvola kerralla.Taas olin sairaalassa sisällä tällä kertaa vain 5 viikkoa.Pahimmillaan valkuaista oli vuorokaudessa 20g ja söin 2 eri verenpaine lääkettä.Ekalla kerralla sevisin vain yhellä verenpaine lääkkeellä.Päänsärkyä oli ihan hiukan tällä vikalla kerralla mut ekalla ei mitään.Tällä hetkellä minulla on edelleen valkuaista virtsassa ja olin munuais biopsiassa ja minulla todettiin hiukan kovettumaa munuaisen pinnalla.Tällä hetkellä pysyy aisoissa niin verenpaine kuin valkuainenkin verenpaine lääkkeellä.Eli kaikki on mahdollista.Mukavaa joulua kaikille.

Vierailija
5/10 |
11.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi meille sanottiin, että jos on lyhyt väli lasten välillä, niin se on tavallaan " eka raskaus" . Ja jos taas on liian pitkä väli raskauksien välillä, niin taas elimistö kokee sen " ekana raskautena" .

Ja tietty jokainen lääkäri vastasi vähän eri tavalla...

Vierailija
6/10 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä tutkimuksessa todettiin, että isän vaihtumisen merkitys on tilastoharha, enemmän vaikuttaa se, miten pitkä aika raskauksien välillä on. Eli tapauksissa, joissa isä on vaihtunut, raskauksien väli on usein ollut pidempi ja sen vuoksi raskausmyrkytyksen uusiutuminen on ollut yleisempää. Ja koska miehen perimä voi myös olla syynä raskausmyrkytykseen, on niitäkin, joilla raskausmyrkytys tulee vasta ensimmäisen kerran miehen vaihtumisen myötä.

Toisaalta on myös tutkimustuloksia, että toksemia uusii silloin todennäköisemmin, jos ensimmäinen raskaus on päättynyt ennen täysiä viikkoja, eli " suoja" tulisi pitkistä raskauksista paremmin. Tai voisi kai myös sanoa niin, että jos raskausmyrkytys tulee heti ekalla kerralla varhaisilla viikoilla, tulee se helposti toisenkin kerran.

Kovin vähän noista raskausmyrkytyksen perimmäisistä syistä edelleen tiedetään ja siksipä ei hoitoakaan vielä ole.

Vierailija
7/10 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo isän perimähän vaikuttaa tietysti sikiön perimän kautta eli voihan tietysti olla niin, että sisaruksista vaikkapa ensimmäisen perimä ei ole niin altis " tuottamaan" raskausmyrkytystä kuin vaikkapa seuraavan. Tilastoissa esiintyy esim. sellainen seikka, että jos henkilö on itse syntynyt raskaudesta, jossa äidillään oli raskausmyrkytys, hänellä on sisaruksiaan suurempi riski sairastua siihen myöhemmin itse (tyttö)tai " siirtää" kumppanilleen (poika).

Vierailija
8/10 |
12.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä homma meni niin, että lasten väli on melko lyhyt 1v 2 kk:tta, isä sama. Viivi syntyi vkoilal 29+6 ja verenpaineet nousussa jo vkolta 16 alkaen, vkolla 20+ kummitteli ekan kerran valkuaiset virtsassa, hävisivät välillä ja vkolla 28+ sairaalaan lepoon täysin yllättäen kun proteiinit 3+ neuvolassa ja paineet 160/110. Lisäksi myrkytykseen liittyi hyponatremia ja hyperkalemia ja mielenkiintoiset päänsäryt.

Siirin kanssa taas mitään ongelmia ei tullut ja tuo syntyikin sitten vkolla 41+3. Tarkat kontrollit oli ja joka kerta eri lääkäreiltä tuli sama kommentti, onko sama isä? Synnärillä silloin Viivin jälkeen synnytyslääkäri totesi tulevista raskauksista, että ennustaminen uudelle myrkytykselle vaikeaa se tulee tai sitten ei. Ymmärsin hänen puheestaan niin, että jos raskauksilla lyhyt väli elimistö ikään kuin tottunut raskaana olemiseen ja myrkytyksen riski pienenee...mutta eihän se kaikilla ihan niin mene.

-Henna

Vierailija
9/10 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyi esikoinen täysiaikaisena ilman myrkytysoireita. Toinen raskaus päättyi kiireellisesti sektioon 32+5 raskausmyrkytyksen vuoksi. Ikäeroa on tasan neljä vuotta eli olikohan se niin iso ero että olin taas " ensisynnyttäjä" ?! Myös minulta kysyttiin jo lasten teholla että onko isä sama. Ja onhan se. Mitään raskausmyrkytyksen riskitekijöitä minulla ei ollut (perussairauksia, ylipainoa, tupakointia, ikää jne). Sen kun tietäisi että mistä johtuu!

Vierailija
10/10 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole henk.koht. kokemusta raskausmyrkytyksestä, mutta olen kuullut ja lukenut, että naisilla, joilla on ollut yhdyntöjä useiden miesten kanssa, on _keskimääräistä_ pienempi riski saada raskausmyrkytys. Teoria tämän taustalla ei käsittääkseni ole lääkäreillekään ihan selvä, mutta ilmeisesti erilaiset spermat jotenkin siedättävät naisen elimistöä? Eli jos mies vaihtuisi välillä, riski voisi olla pienempi.