Korvien putkitukseen lähete?
Meidän 8 kuukauden ikäisellä on nyt ollut kahdeksan viikon aikana neljä lääkekuuria korvatulehdukseen. Viimeisin aloitettiin eilen. Ensimmäinen tulehdus parani kontrolliin mennessä. Sitten ei ole parantunutkaan. Yritin jo viimeksi puhua lääkärille putkituksesta mutta asia jäi vähän kesken kun samalla olin käyttämässä esikosta lääkärissä.
Millä perusteella lapsi laitetaan korvien putkitukseen? Voiko terveyskeskuslääkäri laittaa lähetteen, vai pitääkö se olla joku erikoislääkäri?
Vastauksista kiitollinen äiti
Kommentit (4)
tai jos on vakuutus menisin suoraan oikealle korvalääkärille. Terveyskeskuslääkäreiden kyky arvioida korva-asioita on yllättävän heikko tai ainakaan muita ratkaisuja heiltä ei saa kuin lääkekuurin toisen perään. Oikea korvalääkäri osaa arvioida onko teidän tilanteessa putkituksesta hyötyä.
Meidän kunnassa asia toimi näin. Saimme neuvolalääkäriltä lähetteen/maksusitoumuksen yksityiselle korvalääkärille joka sitten kirjoitti lähetteen putkitukseen. Tämän lähetteen kanssa menimme omaa terveyskeskukseen ja saimme maksusitoumuksen putkitukseen yksityissairaalassa. Näin siis nuorimman kanssa jolla ei ole vakuutusta.
Kun on vakuutus kannattaa marssia suoraan yksityiselle lääkärille joka tarvittaessa kirjoittaa lähetteen suoraan yksityissairaalaan toimenpiteeseen. Tällöin kannattaa pyytää vakuutusyhtiöltä maksusitoumus etukäteen jolloin ei joudu toimenpidettä itse ekaksi maksamaan vaan sairaala ja vakuutusyhtiö hoitovat maksuasiat suoraan keskenään. Omavastuuosuudet hoituvat yleensä jo noilla lääkärikäynneillä.
Sorry jos on kirjoitusvirheitä. Alkaa pikkuhiljaa valvottu yö vaikuttamaan.
alle 2 viikossa mutta jos joutuu julkiselle puolelle voi olla edessä 2-4kk odotus. En tiedä tuo julkisen puolen jonoista tarkemmin kun meidän kunta käyttää yksityisten palveluja mutta noista 2-4kk jonoista olen kuullut.
Mutta jos tulehduksia on jatkuvasti, kierre ei katkea ja korvassa on eritettä..tärykalvo ei liiku, on paksu tmv.. niin lähete pitää laittaa ja se miten nopeesti pääsee putkitukseen riippuu siitä millaisen kiireellisyysluokan lääkäri on lähetteeseen laittanut eli jos tulehdus ei katkea kuurista huolimatta (tai useammista kuureista siis) niin putkitukseen voisi olla pakko päästä joa päivystystapauksena..jos siis korvassa eritettä ja jopa liimakorva.
Meillä painiskellaan ihan saman asian kanssa ja nyt saatiin korvalääkäriltä lähete, pikimmiten pitää päästä!
Kehoittaisin sinua menemään ihan oikealle korvalääkärille lapsen kanssa..maksaahan se jos vakuutusta ei ole mutta jos saat sillä kertakäynnillä huomattavasti asiantuntevampaa hoitoa ja sen lähetteen niin kyllä kannattaa! Eikä se loppuin lopuks niin älytön hinta ole, kelan korvaustakin siitä hiukan saa.. Meillä jäänyt maksettavaa 50-65¿ kun on käyty. Ja sen olen oppinut että itse pitää reilusti ja rohkeesti asioista puhua ja oma mielipidekin sanoa!
Kauanko kestää yleensä kun lähete laitetaan eteenpäin että pääsee itse putkitukseen?