1,5-vuotiaan jatkuva yöheräily, mistä kiikastaa???
Olisiko antaa neuvoja tai vinkkejä, miten saamme loppumaan poikamme yöheräämiset???? Poika huutaa (kiljuu, itkee, huutaa äitiä) ensimmäisen kerran yleensä 24 aikaan, juuri kun olen itse syvimmässä unessa. Siitä se sitten lähtee ja heräämisiä kertyy yleensä kolmesta viiteen. Ylös poika haluaa sitten jo kuuden jälkeen.
Mikä tässä eniten ahistaa on mun unettomuus. Siis noiden heräämisten välillä. En saa enää unta, kun alan odottaa jo seuraavaa itkua. aamuisin olenkin sitten ihan kuollut, nyt varsinkin, kun odotan toista lasta.
Pojalla ei pitäisi olla mitään hätää: vaippa ei ole tullut läpi, iltapalat syöty, huone sopivan lämpöinen jne.
Mistä hemmetistä kiikastaa?? Mitä pitäisi tehdä? Emme ole viitsineen huudattaa poikaa, kun naapurit herää....
Vinkkejä, pliis! Viime yö meni multa jo ihan itkemiseksi, kun niin väsynyt ja ahdistunut olin...
Kommentit (20)
meitähän on paljon... meillä poika 1v 4kk ja alkanut myös heräileen öisin. Nousee seisomaan ja huutaa kovaa. me pidettiin unikoulu vuoden vanhana ja oppi nukkumaan koko yön. Mutta nyt heräilyt alkaneet taas. Huoneeseen pitää mennä silitteleen mutta heti kun lähtee huoneesta nousee tikkana ylös ja alkaa kova itku. Viime yö oli aivan kamala , herätyksiä oli 4-5 kpl kun yleensä ollut 1-2. Olenkin tosi väsynyt:(
Ehdotin miehelle toista unikoulua mutta ei halua huudattaa poikaa kun nyt ei ole selvää syytä huutoihin, unikoulu pidettiin siiis sen takia kun söi tissiä tavan vuoksi yöllä.
Yöherätyksiä jatkunut jo jonkin aikaa, toivon tosiaan että ikään liittyvää ja menisi pian ohi, kaikki neuvot otetaan tosiaan vastaan. En usko että poika kipeäkään ja hampaitakin on jo 14kpl ett ei kai niitäkään koko ajan voi tulla lisää????
Ei voi olla totta! Oli pakko laittaa nopea vastaus, kun avasin juuri koneen kirjoittaakseni - suurin piirtein sanasta sanaan - aivan saman viestin, minkä olit kirjoittanut, sitruska!! Nauroimme äsken mieheni kanssa, koska meillä on siis pilkulleen sama tilanne, naapurit, uusi vauva mahassa, viimeöiset itkut (ja siis homma on jatkunut nyt noin kuukauden, vaikka sitä ennen poika nukkui melkein puoli vuotta yönsä putkeen), kaikki.
Joten emme tosiaan ole yksin. Seuraavaksi luen sinun saamat vastaukset, jos löytyisi jotain vinkkiä...
Tsemppiä vaan ihan sairaasti - pakko luottaa siihen, että tilanne muuttuu pian!
T. Mammaroosa
P.S. Jos haluat vaikka jutella enemmän, s-postini on mrosa@welho.com.
ja samaa pohdiskellut,että johtuuko hampaista vai ikävaiheesta... halusin vaan ilmottaa,että ette ole yksin! Pahimmillaan heräili 10 kertaa yössä...
Muttei mitään apua! Paitsi....esim.:viime yönä poika nukkui 20-8, tosin 5.30-> meidän välissä (= minä olohuoneen sohvalla torkuin, kun en saa unta poikien kanssa)....
Sellasen jutun teimme, että poistimme pojan huoneesta kaikki vähänkin pelottavat jutut..ollaan nimittäin huomattu nyt lähiaikoina, että poika pelkää kaikkea mahdollista! Ensin otimme pois joulupukkikalenterin, joka roikkui ikkunan vieressä. Sitten lähti Nalle Puh seinältä (sellainen iso kuva) ja sitten pari isoa pehmolelua kaapin päältä.
Luin, että tässä vaiheessa mielikuvitus alkaa laukata ja lapsilla saattaa esiintyä juuri näitä pelkotiloja einäisistä asioista. Kuuluu siis ikään.
meidän poika nimittäin pelkää esim. sädetikkuja (raketeista puhumattakaan), kattoon laitettavia hohtavia tähtiä, joulupukkia!!, kauko-ohjattavaa autoa.....=)
katsellaan nyt, josko tää tästä rauhottuisi...
sitruska
Meillä ainakin 1,5-vuotiaana otti hampaiden tulo lujille. No sitten alkoivat kyllä perään korvatulehdukset ja taas sama uudestaan ja lisää hampaita ja ja ja ... Oli kyllä töissä käynti hankalaa, kun ei oikein koko talvena saanut nukuttua. Vähän päälle 2-vuotiaana otti yläkulmahampaiden tulo todella lujille ja lapsi nukkui kolmisen viikkoa tosi huonosti. En edes tajunnut mistä kiikasti ennen kuin sattumalta käytiin hammaslääkärissä tuohon aikaan.
Otan osaa. Se on kyllä todella raskasta, kun ei saa nukkua. Olen myös omakohtaisesti kokenut tuon, kun on itse niin väsynyt, ettei saa nukuttua edes silloin kun saisi, kun pelkää jo etukäteen seuraavaa herätystä. Siinä en valitettavasti osaa neuvoa, kun kärsin vaivasta ajoittain edelleen itsekin. Valerianasta olen saanut vähän apua, mutta sitä ei varmaan raskausaikana voi käyttää.
Jotta itse saisit nukutuksi, niin suosittelen kyllä, että tilapäisesti nukkuisit lapsen kanssa samassa huoneessa. Meillä on edelleen patja lapsen huoneessa ja sinne sitten minä tai mies siirrytään nukkumaan, mikäli lapsella on joku vaiva yöllä.
Mutta siis kysymys kuuluu, kauanko tuota on jatkunut? Jos muutama päivä tai vaikka parikin viikkoa, niin syy voi olla joku vaiva. Jos kuukausikaupalla, niin kyse voi olla jostain muusta tai vaikka niistä paljon puhutuista allergioista. Meillä huonoon nukkumiseen on aina kuitenkin ollut joku syy, vaikka siis usein on nukuttu todella huonosti. Syy voi olla nälkä, ilmavaivat, hampaiden tulo tai alkava flunssa. Yksittäisiä yöheräilyjä aiheuttaa pissahätä, kylmä, nalle tai tutti hukassa jne.
Noita pikkuisen vaivoja vain on vaikea joskus ymmärtää, kun ei lapsi osaa niitä itse vielä niin selkeästi kertoa. Monen monta kertaa olen itsekin kirjoillut huonosti nukuttuja öitä ja ihmetellyt, mikä ihme sitä oikein vaivaa, mutta lopulta joku syy on aina löytynyt. Muutaman päivän päästä sitten huomaa esimerkiksi, että ai, sillä oli varmaan kurkku kipeänä, kun nyt on nuha.
Vaikka kun on itse väsynyt ja niitä huonounisuuden syitä on vaikea ymmärtää, niin kannattaa kuitenkin yrittää. Esim. sormien työntäminen suuhun indikoi usein hampaiden tuloa.
luin tuota viestiketjua..itsekin olen kirjoitellut tänne uniongelmista " väsynyt äiti" -otsikolla.
Meillä siis 2v poika ei ole KOSKAAN nukkunut öitään unikouluista huolimatta.
Nyt saimme vihdoin lähetteen lasten erikoislääkärille jonne menemme muutaman viikon kuluttua.Allergiatesteihin ja aivokäyrään,verikokeisiin ja tuhansiin muihin kokeisiin myös.
Väläyttivät mahdollisuuksia adhd-oireyhtymästä(ylivilkas lapsi)tai aivokasvaimesta.kaikkea maan ja taivaan välillä.
arvatkaapas olenko aivan paniikissa...
Meillä on 1v1kk vanha poika ja heräilee myös ja aika usein myös ensimmäisen kerran juuri puolen yön aikoihin, ellei sitten aiemmin jo. Tätä on jatkunut nyt pari kolme kuukautta. Aiemmin nukkui pidempiä pätkiä.
Olen ajatellut, että tämä on vaan tähän ikään liittyvää, kun tulee kaikkea uutta opittavaa. Ja näin neuvolassakin sanoivat. Meillä kampeaa itsensä ylös, heti kun silmänsä aukaisee. Meillä myös alkaisi hurja huuto, mutta olen antanut yön aikana pullollisen maitoa, siitä sitten tissuttelee yön aikana. Tämähän ei kaikkien mielestä ole suotavaa, kun hampaat kärsii yösyönnistä ja tapahan se vain onkin. Mutta teen niinkuin parhaaksi näen. Isosisko heräisi aivan varmasti, jos pojan antaisi kauan huutaa. Välillä on tepsinyt myös pelkkä vesipullo.
Meillä nukutaan edelleen kahdet päiväunet tai vastaavasti yhdet pidemmät. Ja minä herään aika usein pojan kanssa jo viiden aikaan.. näin aamuvirkkuja meillä ollaan.
Koita jaksaa, kyllä se siitä ajan kanssa helpottaa.
En oikein osaa sinua neuvoa. Mutta vertaistukea täältä: meillä poika 1,5v ja heräilee vielä öisin. Onneksi kuitenkin tutin laitto suuhun ja pieni silitys auttaa nukahtamaan uudestaan, ettei ns.jää hereille sitten kukkumaan/huutamaan. Onkos teillä tutti käytössä? meillä vain uniaikaan, mutta olen ajatellut, että jos kohta vierottaisin pojan tutista, ja se saisi sitten yöt ehkä ja toivottavasti paremmiksi. Tiedän hyvin tuon tunteen, kun ei uskalla enää uudestaan nukahtaa, kun odottaa, että kohta on taas noustava lohduttamaan poikaa..
Jaksamisia teille!! :)
Tutin perään poika aina huutaa eikä nukahda ilman sitä. Ennen pelkkä tutin lykkääminen suuhun auttoi, mutta nyt ei enää. Tutti pitää toki saada suuhun, mutta huuto jatkuu silti! Vrsinkin siinä vaiheessa, kun poistun huoneesta...
Joskus mekin sorrutaan vellin antoon aamuyöstä, kun muuten ei saisi nukkua yhtään. tuntuu vaan niin hullulta, kun luultiin tän kaiken olevan jo takanapäin...
kiitos vertaistuesta!
sitruska
Unikouluja on montaa sorttia. Suosittelen kirjaa Vauvan uni, itse lainasin kirjastosta. Siinä esitellään erilaisia tapoja pitää unikoulu. Tärkeintä on mielestäni tehdä päätös unikoulun pitämisestä, miettiä sopiva tapa ja - tehdä se! Päätös auttaa jo paljon, koska unikoulu vaatii jaksamista (jälleen kerran!) ja sinnikkyyttä.
Meillä poika (nyt 1v9kk) oli yöheräilijä, koska oli tottunut siihen, että kävin hänen luonaan, jottei esikoinen olisi herännyt.
Nyt kun kolmas lapsemme syntyy tammikuussa, meille tuli loppusyksystä kiire pitää hänelle unikoulu. Poika sai mekastaa ekana yönä 15 min, jonka jälkeen nukahti, toisena yönä venytin 20 minuuttiin. Tätä ennen olin yrittänyt joitakin öitä lyhyemmällä " huudattamisella" (kävin parin minuutin välein laittamasa takaisin peiton alle ja sanoin hyvää yötä), mutta se ei auttanut vaan yöheräilyt jatkuivat. Ja aamut alkoivat kuin herätyskellon avulla 6-6.30. Nyt poika nukkuu yönsä hyvin. Nykyään hän herää toisinaan itkemään, mutta nukahtaa samantien uudelleen. Meillä myös myöhennettiin nukkumaan menoa lähes tunnilla, joten aamut alkavat nykyään n. tuntia myöhemmin lähes samaan aikaan kuin isoveljelläkin.
Tuntemukseni olivat aivan samat kuin sinulla: mieletön väsymys heräilystä ja raskaudesta. Siksi suosittelen lämpimästi unikoulua! ;-))
Jotta et kohta joudu heräilemään kahden takia!
Isäkin voi hyvin pitää unikoulun, meillä hän hoiti muutamat yöt varsinaisen unikoulun jälkeen, kerran riitti pelkkä isän makkarista kuultu tokaisu " nyt nukutaan" ja poikahan nukkui!
Toivotaan, että lapsesi alkaa pian nukkua yönsä!
Onko perheessänne isompia lapsia, jotka ovat voineet tuoda kihomatoja kotiin? Meillä myös 1½ v heräili öisin suorastaan hysteerisenä huutamaan muutaman kerran yössä vaikka oli aiemmin jo oppinut nukkumaan yönsä hyvin. Ei auttanut rauhoittelu tai vierellä olo vaan lapsi vain jatkui ulvomistaan. Sorruttiin sitten antamaan maitoa tai velliä ja siten lapsi nukahti uudelleen. Sitten jonkin ajan päästä huomattiin isommalla lapsellamme olevan kihomatoja ja ohjeiden mukaan söimme kaikki perheenjäsenet kihomatolääkkeet (vaikkei oireita ollutkaan) ja kuinkas ollakkaan, silloin jo 1v7kk lapsemme alkoi jälleen nukkumaan yönsä heräämättä. Ei noin pieni lapsi osaa vielä hangata pyllyänsä jos kutisee vaan itkee. Kihomatojen oireet tulee juuri esille iltaisin ja öisin voimakkaalla kutinalla pyllynreiässä. Kukaan, ei kukaan osannut meille edes neuvoa tälläistä mahdollisuutta, koska isompi lapselle ei ole päivähoidossa, mutta käy kerhossa muutaman kerran viikossa, josta ilmeisesti oli kihomadot kotiimme tuoneet.
Meillä kohta 1v4kk tyttö heräilee yöllä. Illalla laitetaan nukkumaan n.klo 21 ja hän jää itse sänkyyn nukahtamaan. Mutta yöllä herää itkemään n. klo 3 -5, menen hänen luo ja yritän laittaa takaisin nukkumaan, huuto vain yltyy ja hän nousee sängyssä seisomaan. Jos otan syliin tai viereen niin heti rauhoittuu, muttei heti nukahda uudelleen. Mielellään en ottaisi viereen, koska pelkään että hän tottuu siihen ja toiseksi emme osaa itse nukkua tyttö välissämme. Saamme nyrkistä ja jaloista koko ajan iskuja... ;)
Mitäköhän pitäisi tehdä?
Neuvoja vaan lisää...
Meillä poika on esikoinen ja kotihoidossa, joten vaikea uskoa, että kyse olisi kihomadoista. Näkyiskö ne silmään, jos tarkkaan katsoisi? Eikö ne ole sellasia valkoisia pieniä toukkia pyllyreijän ympärillä?
Kaikkea sitä tietty voi olla...kauheeta ajatella, että toinen sitten kärsisi tuollaisesta vaivasta ja me vaan pidettäis jotain unikoulua...:(
sitruska
(Meillä on kylläkin kuulunut joka ikiseen ikään, heh!) Ainakin joka ikinen tuntemani noin puolitoistavuotias heräilee öisin juuri kuvailemaasi tapaan. No, en tietenkään kymmeniä tämänikäisiä tunne, mutta silti...
Mä olen toistaiseksi mennyt siitä mistä aita on matalin, ja ottanut viereen nukkumaan. Ei ole jäänyt tavaksi, muutaman yön kun saa nukkua äidin kainalossa niin kelpaa taas omakin peti. Jotain turvallisuuden hakua kaiketi ainakin meillä, luin jostain että näillä nurkilla tulee uudelleenlähentymiskausi joka voi tehdä kaikenlaista jekkua naperon käytökseen. Meillä kyllä tilannetta helpottaa se, että poika nukkuu samassa huoneessa (teillä muistaakseni omassa huoneessa...?) ja että minä saan nukuttua vaikka poika onkin vieressä (ainakin paremmin kuin että jos pomppisin sata kertaa yössä rauhoittelemaan). Olen yrittänyt myös rauhoitella omaan sänkyyn, mutta sitten tilanne menee juuri tuohon mitä sitruska sanoit, ettei itse saa nukuttua ollenkaan kun odottaa koska huuto taas alkaa.
Tsemppiä teille ja muille keillä samat ongelmat, ja onnea vauvan odotukseen (koskas on la? utelen kun muistan sut toukot-04 pinoista :) )
oli herättänyt itsensä siihen, kun kolistelee pinnoihintai niihin pehmuksiin käsiään.
joskus kai se voi olla pelosta. jos on pimeää tai liian hiljaista. Haluaa varmistaa, että olet paikalla.
Meillä tytöllä 1v4kk on alkanut nuo yöheräilyt joista ei siis pääse yli ilman että käväisen tytön sängyn vieressä. Kyse ei siis ole siitä että tutti olisi hukkunut tai huoneessa olisi liian pimeää sillä yleensä tutti on suussa kun menen paikalle ja huoneessa palaa yövalo. Muutakaan ongelmaa en usko tytöllä olevan... No nyt kokeillaan tämä yö sitä että annetaan huoneen olla pimeä, josko se yövalo häiritsi tytsiä. Tai sitten on ihan ikään kuuluvaa.
Meillä onneksi on nuo yöheräämiset menneet hyvin niin että käyn vieressä hetken ja lähden pois ja tyttö nukahtaa uudestaan. Vielä (??) ei ole tarvinnut nukutella keskellä yötä kuin harvoin. Mutta heräämisiä yöllä tulee 2-4 kun ennen saattoi hyvinkin nukkua aamuun asti heräämättä tai ainakin herättämättä vanhempiaan.
Meillä on nukahtaminenkin mennyt vähän siihen että vieressä pitää yleensä istuskella ainakin jonkin aikaa jotta tyttö rauhoittuu. Sama päiväunille mennessä. Oisko tosiaan jotain turvallisuudenhakua kun yölläkin rauhoittuu heti kun vieressä käväisen?
-minskuliina
Nukahtaa itekseen maitopullon kans noin klo.21-23 ja ensimmäisen kerran herää itkemään (olisko pahaa unta) joskus 01 tai joskus 03maissa.Sitten sen jälkeen saattaa tunnin välein kirkua ja itkeä ja huutaa mammaa,eli pakko viedä maitopullo sille ja laittaa harsoa silmille.
Meilläkin unet alkaa olla vähissä kun kuopuskin jaksaa illalla valvottaa puoleen yöhön.:( Tuttia ei ole ollut 8kk jälkeen jäi vaan pois,mutta tuttipullo on vieläkin ja todella tärkeä!!
En jaksa alkaa mihinkään unikouluun koska kuopuskin tarttee aikaa ja vie energiaa,mies on töissä viikot niin en yksin sitä jaksa kokeilla...
Millonhan yöheräämiset loppuu...Tuskin pitkään aikaan.Onneksi on JOSKUS myös öitä ettei herää ollenkaan,nukkuu kuin tukki 10tuntia.:) Mutta suurimmaksi osaksi heräilee..
Meillä samanikäinen tyttö (1v6kk) ja alkoi heräilemään öisin. Herätessään itki ja huuteli äitiä. Jouduttiin nukuttamaan uudestaan ja molemmilla vanhemmilla alkoi kyllä väsymys painaa.
Me laitettiin yöksi sängyn viereen varapatja ja luovuttiin aktiivisemmista nukutusyrityksistä. Jompi kumpi meistä vanhemmista meni huoneeseen ja nukkui vieressä patjalla. Joskus tyttö halusi, että ylettyi koskemaan. Tällä systeemillä mentiin muutama viikko ja heräämiset on jäänyt kokonaan. Itse tulkitsin, että tyttö ehkä koki olonsa vähän turvattomaksi herätessään omassa huoneessaan, mutta pääsi asiasta yli, kun sai äiti tai isä löytyikin huoneesta.
Tämä keino on ainakin helppo ja vaivaton kokeilla.
Meillä käy aina niin, että jos pojan ottaa meidän väliin, alkaa mekastus. Poika alkaa tökkiä, potkia ja jutella omiaan eikä varsinkaan ala nukkua! jonkin aikaa sitä yrittää ' leikkiä nukkuvaa' , mutta ei poika siitä hämäänny. Sitten on aina pakko viedä omaan sänkyyn ja alkaa odotella, koska seuraava huuto tulee...
Ei olla menty siihen, että mentäis samaan huoneeseen nukkumaan, koska poika on nukkunut omassa huoneessa puolivuotiaasta asti. Nyt kun toinen vauvakin on tulossa, ei viitsittäisi enää moiseen edes totuttaa.
Huone on kyllä aika pimeä..josko kokeilisi sitä yövaloa. Ennen (kun vielä nukuttiin), oli huoneen pakko olla pimeänä. Muuten ei poika saanut unta..oisko mieli nyt sitten muuttunut iän myötä?
Haluaisin uskoa, että tämä on vain jokin vaihe, mutta aika pitkältä vaiheelta vaikuttaa! Tätä heräilyä on jatkunut jo alkusyksystä saakka...
Koitimme eilen illalla laittaa pojan myöhemmin unille. Ennen meni aina n.klo20, eilen vasta 21. Ei auttanut sekään.
No, mutta pitänee käydä kirjastossa lainaamassa joku uniaapinen, josko sieltä saisi vielä vähän vinkkejä.
Kiitti kaikille vastanneille. Enpä näköjään ole ainakaan ainoa!
s
Löytyikö Sitruskalle kirjasta apua?
Meillä kans herätään itkemään joka yö kerran tai kaksi kertaa. Usein menee tunnin verran, ennen kun nukahtaa uudestaan. Alkaa itkemään uudestaan siinä vaiheessa kun yritän huoneesta poistua. Tätä on jatkunut ainakin kuukausi..ajantaju tuollaisissa häviää..voi olla kaksikin kuukautta..
Ois kiva nukkua välillä kokonainen yö..
Lapsi nyt siis 1,4 kk.