Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niveljäykkyyttä muilla?

08.12.2005 |

Hei

Vauvani on nyt 7 kk. Jo raskausaikana ja nyt vauva-aikana minua on vaivannut omituinen jäykkyys varsinkin nilkoissa aamuisin. Kun nousen ylös sängystä ensiaskeleet on usein todella vaikeita. En ole ihan varma, miten kauan tätä on jatkunut, en aluksi kai kiinnittänyt edes koko asiaan juuri huomiota. Nyt viime viikkoina on tullut samanlaisia tuntemuksia myös ranteisiin ja sorminiveliin. Varsinaista särkyä ei ole eikä turvotusta, en ainakaan ole huomannut. Joskus tietyissä liikkeissä ja kävelyssä tai liikkeelle lähdössä muutoinkin kuin aamulla on arkuutta ja jäykkyyttä.

Luin jostain toiselta keskustelupalstalta tämmöisestä ja siellä useampikin imettävä äiti ilmoittautui samanlaisin oirein. Kysyisinkin nyt, että onko kellään tämmöistä? Onko tää ihan selvä nivelreuma tapaus vai voiko olla jotain harmittomampaakin. En ole imettänyt enää noin kolmeen kuukauteen.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko yhtään sama asia mutta,

huomasin muutama kuukausi sitten (poika nyt 4kk) että toinen nilkka oli ihan jäykkä. Mm. yöllä kun nousi vessaan niin kävely oli sellaista töpöttelyä kun ei nilkka taipunut ja oli myös kipeä. Välillä helpotti särkylääkkeellä.

Nyt huomasin kun luin aloituksesi että vaivani taisi mennä ohi kun sain muuhun vaivaan kuurin antibioottia...

Ei ainakaan enää ole niin jäykkä kuin aiemmin. Muistaakseni alkoi kun synnytyksestä oli kulunut pari kuukautta. Tiedä sitten liittyykö siihen vai mistä johtuu.

Vierailija
2/8 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitten taas tarvinnut kauaa yksin pohdiskella näitä outoja ongelmiaan :) Ajattelin tässä jo, että olenkin pahastikin sairas...

Minulla on ollut ihan samaa " vikaa" ja vauvakin on samoja ikiä, täyttää pian 7,5 kk ja osittaisimetyksellä mennään. Nilkkojen ja ranteiden lisäksi minulla on ollut ongelmia jalkapöydän kanssa: siihen tuli jo jännetuppitulehduskin. Ja sormetkin on välillä ihan älyttömän kömpelön tuntuiset. Aloin tässä jo napsimaan kalaöljykapseleita, jos vaikka auttaisi (kun ihokin kuivuu...). Iho ja hiusongelmien syyksi arvelinkin tuota pitkään jatkunutta imetystä, mutta että nämä nivelongelmatkin olisivat samaa perua, se oli minulle uutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle kävi kyllä valitettavasti niin, että niveljäykkyydet osoittautuivat reumaksi. Lapsi oli tuolloin 10kk. Aikaisemmin ei ollut mitään oireita. Jostain luin, että raskaus ja imetyksen jälkeinen aika ovat yleisiä reuman puhkeamiselle.

Jos oireet eivät ala mennä ohitse, niin kannattaa mennä lääkäriin. Monella tutulla on ollut noita samoja oireita, ja ne ovat helpottaneet itsestään.

Vierailija
4/8 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tuntui polvissa, sitten nilkoissa, ja sitten vielä sormissa..

Nyt lapsi 2kk ja enää nilkat oireilee.. ja yleensä just levon jälkeen on kipeimmillään. Illallakin jos istuu vaikka tunniksikin katsomaan telkkaria ja kun nousee niin heti on nilkat jäykistyny.. päivällä sitten vertyvät taas.

Mä luulin että raskauden aikainen hirvittävä painonnousu olis ollu syynä tähän mut en sit tiedä..? Polvet oli mulla meinaan jo kovilla raskauden aikanakin et ainakin niiden rasittumisen vois selittää sillä mutta noi nilkat kyllä ihmetyttää; kun edelleen vaan kipuilu jatkuu. Enkä tietenkää jälkitarkastuksessa muistanu lääkärille niistä mainita.

Vierailija
5/8 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista. Minea, olivatko oireesi samanlaisia kuin mitä minä kuvailin? Oliko diagnoosin saaminen hankalaa vai oliko ihan " selvä homma" ?

Tuo jonkun mainitsema sormien kömpelyys on mullakin muuten nyt tullut viime aikoina kuvaan mukaan.

Vierailija
6/8 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla taisivat olla jalkopohjat hellät. Sitten myöhemmin tuli lihassärkyjä. Muistan kun yöllä menin syöttämään vauvaa, niin selkään sattui vauvan nostaminen ylös sängystä. Olo oli kokonaisvaltaisesti jäykkä. Myös olkapäät olivat kipeät, käsiä ei voinut nostaa kunnolla ylös.

Sain diagnoosin aika nopeasti. Ensiksi kävin yksityisellä lääkärillä ja tuloksena oli, ei ole nivelreumaa. Olin jo huojentunut, että kiva kun ei ollut mitään. Mutta sitten oireet vaan jatkuivat ja sain kamalan ihottuman. Ihottuman ansiosta terveyskeskuksen lääkäri tajusi, että kyseessä on harvinaisempi reumasairaus (SLE). Eli toisaalta diagnoosin saaminen ei ollut aivan selvä homma. Joskus käy niin, että verikokeet eivät näytä että olisi reumaa.

Vierailija
7/8 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös jäykät ja kipeät nilkat etenkin aamuisin ja pidemmän paikallaan olon jälkeen. Alkoi melkein heti synnytyksen jälkeen, josta nyt noin 3 kk. Muutenkin tuntuu nivelet jäykiltä, mutta nilkat on pahimmat. Olen ajatellut sen johtuvan imetyksestä..

Iivari

Vierailija
8/8 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan samat oireet ja lahes samanikainen vauva ja yhta kauan imettamisesta taalla kuin viestin alottajalla. Laakari otti verikokeet ja ne oli normaalit. Ehdotti etta alan syomaan rautaa ja se on auttanut. Vielakin on vahan jaykat muttei yhta kipeat. En tieda auttoiko aika vai rauta vai kummatkin yhdessa.

Toivottavasti sinullakin vaan harmiton raudanpuute

Korelia