Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verotus ja ä-päiväraha?

08.12.2005 |

Osaisikohan joku auttaa... Minä alan saamaan tammikuusta alkaen äitiyspäivärahaa. Tähän asti olen saanut palkkaa vaikka siis ä-lomalla jo olenkin. Mihin siis toimitan verokortin vuodelle 2006? Lähetän Kelaan? Voikohan nyt jo soittaa verotoimistoon ja tilata verokortin tulevalle vuodelle? Koska se kotiin (joulukuussa) tulevahan on varmaan ihan väärä, kun on tehty palkkatuloa varten...

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse erikseen Kelaan toimittaa, verotoimisto hoitaa asian. Vuodelle 2006 kannattaa pyytää uusi verokortti, sillä automaattisesti tulevassa verokortissa (siis se joka voimaan 1.2.) veroprosentti on laskettu edellisvuoden palkkatulojen mukaan. www.vero.fi -sivuilta löytyy verolaskuri, jos haluaa omansa ensin tarkistaa ennenkuin soittaa verotoimistoon.

Vierailija
2/3 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaan ei tarvitse toimittaa verokorttia. He saavat verotietosi suoraan verottajalta. Äitiyspäivärahan verotus on siis sama kun palkassasi korotettuna kahdella. Eli jos veroprosenttisi on 23, päivärahassa se on 25.

Jos haluat muuttaa veroa, soita verotoimistoon ja pyydä muutosverokortti sosiaali- ja muita etuuksia varten. Ja se sit kelalle.

Näin minä olen asian ymmärtänyt, voin olla metsässäkin ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pyytää kaksi verokorttia, toinen sosiaalietuutta varten ja toinen palkkatuloa varten. Tai näin ainakin itse aion tehdä, koska vaikka en palkkaa enää saakaan niin lomarahat ja esim. vuoden 2005 tulospalkkiot saan ensi vuonna työnantajalta ja he tarvitsevat myös verokortin tai muuten veroja menee se 60%.

Tammikuussa mennään vielä vanhan verokortin mukaan ja silloin Kela ottaa sen voimassaolevan kortin veroprosentin + 2% ( siis jos ei ole tänä vuonna hakenut verokorttia sosaalietuutta varten). Mutta kai sen kortin saa haettua jo joulukuun puolella tammikuuta varten jos haluaa.