Maitoa muuten kuin tissistä
Meillä oli eilen maitoaltistus ja voi hurja kun tytölle piti antaa maitoa pullosta tai mukista niin huudon määrää on vaikea kuvailla. Neitimme nyt 7,5kk juonut tähän asti maitonsa vaan ja ainoastaan tissistä. Jossain vaiheessa kokeileimme pulloa mutta turhaan.
Hei ihan totta auttakaa jos osaatte millä ihmeellä minä annan ne vaadittavat 3-5dl korviketta kun ei niin millään uppoa pullosta tai mukista. Kovin työlästä ruiskulla antaa. Tiedän et vie aikansa tottua makuun mutta kuin nopeesti muiden tottuneet? Pullosta juo kuitenkin vettä joten osaa pulloa ns käyttää. Yritin keittää riisipuuronkin tutteliin mutta ei sitten kelvannut enää puurokaan:)) voi elämä tätä touhua. kaikkeen sitä joutuukin.
Kommentit (8)
Itse jatkoin maidottomalla dietillä ja toinen altistus tehtiin 1v2kk iässä. Silloin oli eri lääkäri, joka ihmetteli miksi eka altistus tehtiin niin aikaisin rintalapselle.
Tokassa altistuksessa ongelma oli sama, mutta silloin meni muuta sapuskaa jo niin paljon enemmän että maitoa oli helpompi piilottaa ruoan sekaan. Kokeilin myös hylaa, koska se on makeampaa ja yritin lisätä tav. maitoon sokeria jotta maku muistuttaisi enemmän ämmää.
Tällöinkin jäi vuorokausiannos hiukan vajaaksi, mutta koska oireet eivät lisääntyneet jatkoin maidon antamista.
Ja oikeasti alkaa kohta olemaan paniikki, kun ei meinaa millään sujua.
Meillä neiti on kohta 8kk, ja maitoallergian takia olen yrittänyt totuttaa pikkuhiljaa apteekin korvikkeeseen (Almiron). Korvike maistuu aika karvaalta, ja lisäsin siihen ihan hyppysellisen sokeria, jotta maku olisi lähellä oikeaa. Vinkit myös tänne ovat kullan arvoisia!
Itse olen kokeillut nokkamukia, ja suosiolla jättänyt tuttipullon pois kun siihen ei koskaan olla totuttu.
Jostain muistan joskus lukeneeni tällaisen vinkin: ( ehkä täältä palstalta), että nokkamukiin olisi opittu kätevästi siten että nokkamukiin laitetaan viileää vettä ja se otetaan mukaan kylpyyn. Ja kylvyssä ollessa vauva oppii pikkuhiljaa jos vesi ei mene suuhun saa tällöin viileää vettä päällensä, ja näin oppisi nopeammin nokkamukin idean. Tässä tietenkin pitää olla sellainen nokkis josta tulee itsestään ettei tartte imeä. En tosin ole itse ole vielä kokeillut, kun en uskonut että se voi olla näin vaikeaa.
Lisäksi ollaan kokeiltu antaa maitoa niin että en ole itse paikalla, vaan mieheni antaisi maidon, mutta ei ole onnistunut. Meillä tätä jokapäiväistä harjoitusta on tosin kestänyt vain vähän yli viikon verran,joten saattaahan se jossain vaiheessa onnistuakin.
MAM:in lyhyttä ja paksua pulloa, jossa on se rinnanpäätä mukaileva tuttiosa? Ainakin citymarketista saa hintaa 5 ¿. Pullo on muutenkin loistava, koska pohjaosakin on irrotettava, eli peseminenkin on tosi helppoa!
ilman tuloksia. Miä jaksan ihmetellä miten joku asia voi olla noin vaikeeta. Mutta meillä periaatteessa vasta toinen päivä menossa joten voihan tilanne muuttua nopeestikin tai sitten ei.
Olenkin nyt tehnyt niin et annan minkä haluaa elikkäs hörpyn sillo toisen tällö ja ruiskusta muutaman annoksen ja kattelen rauhassa tilannetta. Vajaaksihan noi annokset kovasti jää mutta ei voi minkään. Jotenkin tuntuu et tekee vaan enempi hallaa lapselle ja sen maidon juomisen oppimiselle jos ihan räkäposkella huudattamalla menee vähän enemmin.
Kyselin itsekin vajaa viikko sitten vinkkejä korvikkeen juottamiseksi pullosta/mukista. Vauva (7 kk) oli juonut aiemmin vain rinnasta ja alkoi huutaa nähdessäänkin maitopullon/-mukin. Annoin vauvan tutustua tyhjään pulloon leikkimällä ja pureskelemalla juomanokkaa. Tarjosin hänelle maitoa useita kertoja päivässä kanniskelemalla häntä sylissäni kasvot menosuuntaan ja höpöttelemällä kaikkea hölmöä. Nyt viikon totuttelun jälkeen vauva suostuu juomaan korviketta noin 2 dl päivässä. Lisäksi hän saa aamu- ja iltapuuroissa 2 dl korviketta. Meillä maito kelpaa parhaiten jääkaappikylmänä pullosta juomanokan avulla. Tarjoan sitä aina ennen ruokailua ja ruoan yhteydessä (aina pari lusikallista ruokaa ja sitten hörppy pullosta). Vauva tottui nopeasti siihen, että lusikkaruuan saamiseksi on otettava aina välillä hörppy pullosta. Pääsen toivon mukaan irti imetyksestä (lääkärin määräys) muutaman viikon sisällä.
aika pulmallista...
Meillä poika 5kk ja oltiin tossa vajaa kaksi viikkoa sitten maitoaltistuksessa. Poika saanut silloin tällöin pullosta joten se meni ihan ok, mutta erittäin hitaasti ja leikitellen, koska hampaat on tulossa tai nyt tulleett alas ja pureskelee tuttipullon kumiosaa. Ainoa pullo Avent jolla onnistuu syöttäminen joten kuten. jospas kokeilisist hörpytysmukia vaikka hidastaahan se tulee olemaan. Olen itse antanut vauvalusikalla vitamiinit sellainen tupperwaren oranssi värikäs ja vitamiinin annon jälkeen olen antaanut sen käteen niin lapsi on saanut tutustua. Aina ihan innoissaan kun näkeekin lusikan. Jos sama tepsisi hörpytysmukin kanssa eli annat lapsen tutustua siihen. Tosi vaikeaa!! Meilläkin tuo määrä oli joka päivä 5,6dl maito mutta tuli annettua ehkä max 4dl kun maha reagoi niin voimakkaasti!
kiva kuulla ja uskonkin et harjoitus tekee mestarin. Meillä juuri kuvailemasi reaktio elikkäs huuto tai siisi karjuminen kun pullo tuleekin näkyviin.
Täytyypä vaan olla kärsivällinen asian suhteen
Kyselin itsekin neuvoja tähän samaiseen asiaan jokin aikaa sitten vastauksia kuitenkaan saamatta. Meidän tytsi on tosin jo 1v. ja maito on saatu tähän asti vain tissistä. Vesi on mennyt nokkamukista jo 8kk lähtien (tuttipullosta ei ole koskaan juonut), mutta maito ei vain kelpaa millään. Olemme kokeillut maitoa lämmitettynä, huoneenlämpöisenä, jääkaappikylmänä... Hyviä neuvoja ja kokemuksia kaivataan, ihmiset!