Rehellisyys ei kannata, rahan löytämisestä!
Kaupan kassan edestä löysin pienehkön summan rahaa, ajattelin että voi olla jonkun viimeiset pennoset, ja ojensin ne kassalle. Koska kaupassa oli paljon asiakkaita, ajattelin että joku voi heti huomata pudottaaneensa setelin... siis samalla kun siinä pakkaili tavaroita kassiinsa. Kassa sieppasi rahat lokeroonsa kiittämättä. Pieni asia, mutta jotenkin ihmettelin miksei voi edes kiittää. Arvostetaanko rehellisyyttä enää ollenkaan? Ensi kerralla kyllä pistää miettimään kannattaako olla rehellinen vai vaan napata raha toisten jaloista omaan taskuun....kurjaa huomata ettei rehellisyydellä ole mitään arvoa!
Kommentit (8)
Noin puoli vuotta sitten olin ruuhkaisessa Prismassa, isojen ostosten ja lasten kanssa kiinnittämättä sen kummemmin huomiota muihin asiakkaisiin. Kun tuli mun maksuvuoro huomasin että edellinen asiakas oli unohtanut visa-korttinsa laitteeseen.
Katselin ymärilleni edellinen asiakas oli mennyt, enkä ruuhkassa tunnistanut kuka hän voisi olla, joten annoin kortin kassalle luullen että hän kuuluttaa nimellä kortin haltijaa tai pyytää jostain kuulutuksen. No ei, kassa vaan heitti kortin laatikkoon. Ehkä niistä luottokorteista saa paremmin rahaa kun palauttaa pankkiin, mutta kun ajattelin kortin omistajan hätää tai huolestumista kun huomaa että visa-kortti on kateissa niin sääliksi kävi.
Seuraavan kerran kun löydän jotain en kyllä palauta kassalle vaan jos tavarassa on nimi niin soittaa henkilölle itselleen.
monia eläkeläisiä (olihan aamupäivä) ja myös ihan lähellä pyörätuoli-invalidi, joka lähellä pelikonetta. Ajattelin, että joiltakin heiltä tuo raha varmasti oli juuri tipahtanut....ja että mahdollisesti huomaisivat sen puuttumisen lähes heti. Sotii kyllä mun oikeudentajuani vastaa se, että olisin kahmaissut liki toisten pakkaajien jaloista sen rahan, eihän se mun ole. Mutta pidin myös kassan käytöstä tökerönä, siepata raha ilman minkäänlaista kohteliasta käytöstä, ei se kiitos-sana nyt niin vaikea voi olla!ap
eräskin suorastaan viskeli ostoksiani linjalla eteenpäin ja naama oli kuin norsunv*ttu.
Että kassa vähinäänin pisti setelin jemmaan.
Että kassa vähinäänin pisti setelin jemmaan.
Vähin äänin, koska jos siinä ryhtyy äänekkäästi huutelemaan että rahaa löytyi lattialta, niin hakijoita ilmestyy varmaan useitakin paikalle. Enpä usko että itselleeen kassa setelin ottaisi, kaupan työntekijän kun on oltava tarkkana ettei vie mitään kaupan omaisuutta luvatta.... Itse en ikinä uskaltaisi riskeerata työpaikkaani, puhumattakaan kasvojen menetyksestä.
T. Myyjä Keskolla.
Olisiko pitänyt kuuluttaa, että "kassalla on noudettavissa viiskymppinen! Jos joku on pudottanut, tulkoon hakemaan!" Kuinkahan monta hakijaa olisi ollt paikalla?
Itse olen kerran antanut kassalle maasta löytyneen kympin ja laittoi vähin äänin sen lokeroon. Kun pakkasin tavaroitani, ulkoa tuli muori, joka sanoi että vaihtorahaksi saatua kymppiä ei enää löytynyt apteekissa. Kassa antoi sieltä lippaastaan muorille kympin ja sanoi, että juuri annettiin tällainen.
jos rahaa löytyy, vaan tosiaankin ottaa se raha talteen. Silti löytäjälle kuuluu kiitos ja kohtelias käytös, eikä sellainen käytös, kun tässä tilanteessa oli. Kyllä asiakaspalveluammatissa pitää osata olla kohtelias, varsinkin tällaisessa tapauksessa. Kertoo kyllä koko kaupan tietystä "linjauksesta" jos kassoina on ihmisiä, jotka eivät osaa peruskohteliasta kiitos- yms sanastoa...veilä varsinkin kun kyseessä oli ihan positiivinen asiakaspalvelutilanne, kun kuitenkin pitäisi myös reklamaatiot yms osata ottaa kohteliaasti vastaan.
vai kuvitteletko myyjän palauttavan rahan jollekin asiakkaalle?