Meneekö lapsettomuusongelmat suvuittain? Jos sinulla tämä ongelma, oliko sisaruksillasi?
Entä serkuillasi? Entä pikkuserkuillasi? Vai eikö teidän suvussa ole kertakaikkiaan tuollaisia ongelmia ollenkaan?
Kommentit (13)
itse olen tulklut helposti raskaaksi (2 kertaa heti kun vaan annettiin tilaisuus), mutta suvussa on myös lapsettomuudesta kärsineitä. Sisaruksia minulla ei ole, mutta äidin puolelta 2/5 serkusta kärsinyt lapsettomuudesta ja isän puolelta 2/9.
Lapsettomuus on periytyvää, niin hullulta kuin moinen lause kuulostaakin.
Ja minäkin sain toisen lapsen aivan luomusti, mikä sekin on melko yleistä.
-esikoinen PAS:lla-
Lapsettomuus on periytyvää, niin hullulta kuin moinen lause kuulostaakin.
eikä se edes pidä paikkaansa. JOTKIN lapsettomuutta aiheuttavat sairaudet ovat perinnöllisiä, mutta vain osa.
Sekä äidillä että isällä on ollut useita sisaruksia, minullakin kaksi. Serkkujakin on jokaiselta tädiltä/sedältä/enolta. Serkuistani sitten onkin useampi lapseton, mutta voi olla ihan omavalintainen juttu, tietysti, mistä näitä tietää.
Minäkin tulin ensimäisen kerran helposti raskaaksi 10 vuotta sitten, sen jälkeen ei toista koskaan kuulunut.
suvussa toisin päin ja vieläpä molemmista suunnista. Eli minä, siskoni ja äitini olemme tulleet raskaaksi "ajatuksen voimalla", kuten myös miehen veljen vaimo, anoppi ja hänen anoppi. Eli kaipa se jonkinlainen sukuominaissu on että naiset tulee helposti raskaaksi ja vastaavasti miesten tarvitsee "laukoa vain kerran"...
molemmilla on se ja kumpikin on saanut lapsensa koeputkihoidoilla.
on enemmän ongelmia lapsensaannin kanssa kuin ns. luomusti alkunsa saaneilla. En sitten tiedä miten paljon tämä pitää paikkansa kaikkien hedelmöityshoidolla alkunsa saaneiden kanssa.
kaikilla muilla on paljon lapsia, mitä nyt ajattelen neljä sukupolvea taaksepäin, mutta minulla ei. Tai siis on, alkionsiirrolla loppujen lopuksi tehty, mutta luomuna ei olisi ikinä tullut hormonihäiriöiden takia.
ennenkuin minä ainokainen synnyin. Minulla on ollut 4 km (ja 4 ihanaa lasta), serkullani on lapsettomuusongelma - ainokainen syntyi vasta kun hän oli lähes 40v.
Pelottaa omien tyttärien kohtalo, 2 jo aikuisia mutta ei vielä parisuhteessa.
kaksi siskoani sen sijaan saavat lapsia samantien, kun jättävät ehkäisyn pois. Yhdellä serkuistani on lapsettomuusongelma, joka parani vaihtamalla miestä.
mutta muilla sisaruksilla, vanhemmilla ja sisarustenkin lapsilla lapsia sitäkin enemmän.