Älyttömän vähäisiltä kuulostaa teidän syömän ruokamäärät!
Ollaan monesti pohdittu miehen kanssa sitä viimeaikoina, miten on mahdollista että kuulemamme/lukemamme mukaan monet (ylipainoiset) syövät tosi vähän ruokaa, ihan naurettavan pieniä määriä tai vastaavasti ihan normaalin kuuloisesti ja silti on ylipainoinen tai ei laihdu. Miten se on mahdollista? Huijaako ihmiset ruokatottumuksiaan ja todellisuudessa vetävätki purkista majoneeseja ja ties mitä siihen päälle?
Siksi vaikea uskoa, kun itse olen aina ollut hoikka, ja ihan hirveän kova syömään. Nytkin raskaana 5kuulla ja painoa tullut muutamia kiloja ainoastaan lisää vaikka olen lopettanut liikkumisen käytönnössä kokonaan ja tuplannut tai jopa triplannut ruoka määräni!
Oon 160cm ja painan tällähetkellä n. 57kg. Mulla aika paljon lihasta joten hoikimmillaakin kun vaatteet tuntuneet tippuvan päältä olen painanut 54kg eli jos joku nyt hikaisee sieltä että pituus suhteessa painoon on ylärajoilla ni ei kyllä näy ulospäin mitenkään
Kommentit (16)
On teillä miehenne kanssa mielenkiintoiset pohtimisen aiheet. Jatkakaa ihmeessä samaan tapaan, ehkä löydätte ratkaisun ongelmaanne joskus.
Onneksi suku ja tuttavapiiri on kaikkiruokaista ja syövät luonanikin kaikkia leivonnaisia ja ruokia. Paino ei ole ongelma yhdellekään, ellei sitten hoikkuutta lueta ongelmaksi jonkun mielestä.
Kiinnostaa onko syy oikeasti ruuassa/laadussa/määrässä vai johtuuko se elimistön toiminnoista tms- hidas aineenvaihdunta jne. Tiede väittää että aineenvaihdunta ei ole syynä ja lihot/laihdut juuri senverran kun syöt/liikut. Ei vaan tunnu käyvän ikävä kyllä monella toteen. Onhan se ikävä jos lähipiirissä toinen yrittää laihduttaa kaikin konstein ja syö monta kertaa vähemmän/terveellisemmin kuin minä ja liikkuukin enemmän ja silti kilot vaan pysyy. Samaan aikaan ku minä syön kaiken mitä mieli tekee ja hoikkuus vaan pysyy.
Laatu ratkaisee syömisessä.
Itse olen 170/52.
Olen aina syönyt paljon rasvaista lihaa ja kalaa sekä pääasiassa kasviksia. Voita ja kermaa käytän ruuanlaitossa, en läträä mutta en nuukailekaan.
Käytämme rasvaisia maitotuotteita.
Ei tule silloin napsittua välipaloja ja herkkuja kun vatsa on täynnä RUOKAA :)
mieheni painaa 112kg eli on ylipainoinen. Syömme molemmat pieniä annoksia moneen muuhun verrattuna: esim mulle riittää 2 lihapullaa ja 1,5 dl muussia, miehellä tuplamäärä eli tosi vähän sekin. Kasviksia ja salaattia syödään paljon. Tai molemmat syömme lautasellisen keittoa ja 1 ruisleivän ilman päällistä.
Mutta, se mikä pitää miehen painon ylhäällä on illalla syödyt voileivät. 3-4 voileipää menee ihan kevyesti, varsinkin kun mies skippaa lounaan joka päivä... Minä syön 2 lämmintä ateriaa päivässä.
mieheni painaa 112kg eli on ylipainoinen. Syömme molemmat pieniä annoksia moneen muuhun verrattuna: esim mulle riittää 2 lihapullaa ja 1,5 dl muussia, miehellä tuplamäärä eli tosi vähän sekin. Kasviksia ja salaattia syödään paljon. Tai molemmat syömme lautasellisen keittoa ja 1 ruisleivän ilman päällistä.
Mutta, se mikä pitää miehen painon ylhäällä on illalla syödyt voileivät. 3-4 voileipää menee ihan kevyesti, varsinkin kun mies skippaa lounaan joka päivä... Minä syön 2 lämmintä ateriaa päivässä.
Mä syön 2 lämpimän ruuan lisäksi aamupalan (ja todellakin annoskoko on suurempi kuin teillä), välipalan ja iltapalan. Lisäksi herkkuja lähes joka päivä. Paino on silti just normaalipainon alarajoilla. Joka ilta syön esim 4 leipää+mysliä iltapalaks.
Mä en ymmärrä. Mul on varmaan joku lapamato.
Tätä just tarkoitin, et tuo määrä mitä tein syötte, pyörtysin päivän aikana noin vähäisestä ruuasta varmaan. Mä itse syön aamulla kaks leipää, juustoa,meetvurstia tms päälle, lisäksi puuro tai rahka/marjoja/jukurttia/banaani sekaisin.
Päiväruokia syön kaks päivässä lähes jokapäivä, esim lihapullia 4kpl ,3perunaa ja kastiketta ja vihanneksia ja piimää. + keittoa esim lisäksi
välipaloja menee helpostikin 2-3, nyt on tullut käytyä paljon hampurilaisilla/pizzalla, joka on siis välipalaa (tosin syön vain alle puolet pizzasta ja hampurilaisessa en siedä majoneeseja,nekin jää pois) välipala voi olla pullaakin, vihanneksia, milloin mitäkin
itlapalaksi menee vielä alkuillasta puuro (esim tänään riisipuuro ja soppaa) ja sit yhdentoista aikaa on vakio et tehdään lautasellinen ruokaa johon kuuluu (porkkanaa,parsaa,tofua,ananasta,pähkinää) paistettuna, keitetty kanamuna, raejuustoa, savustettua kalaa ja feta/mango/sokeriherne/pinaatti salaattia. Siihen päälle syön aina viilin jossa marjoja ja sen jälkeen vielä saattaa mennä leipä ja appelsiini ja jäätelöannos. Ja kahden aikana nukkumaan.
Eli syön käytännössä koko päivän.Silti painan sen 57kg ja tosiaan jo 5kk raskaanakin.
Mä syön 2 lämpimän ruuan lisäksi aamupalan (ja todellakin annoskoko on suurempi kuin teillä), välipalan ja iltapalan. Lisäksi herkkuja lähes joka päivä. Paino on silti just normaalipainon alarajoilla. Joka ilta syön esim 4 leipää+mysliä iltapalaks.Mä en ymmärrä. Mul on varmaan joku lapamato.
marjasmoothien ja mies tavallisen jugurtin, leivän ja maitokahvia.. Ei välipaloja ja minulla iltapalana vain maitokahvi.
Mun energiankulutus on tosi alhainen vaikka treenaan salilla, ja liikun muutenkin. Miehellä kai db2 vaikuttaa aineenvaihduntaan.
Viikonloppuna syödään vähän enemmän ja otetaan ehkä lasi viiniä/1 olut ruuan kanssa.
Minä olen saanut itseni 132 kiloiseksi suklaalla ja jugurtilla, ja vähäisellä liikunnalla. Olen uupunut koko ajan, kaksosraskauden aikana laihduin n. 15kg, mutta takaisin ne on tullu kaikki kun pikkuhiljaa alkoi toipua.
Olen ollut lähelle 130kg jo kymmenen vuoden ajan. Syön erittäin vähän ruokaa, elän pelkillä herkuilla. Siitä saa sen verran kaloreita että paino ei laske. Asiantuntijat sanoo että pitäisi syödä tavallista ruokaa enemmän, mutta kun ei jaksa.
Mulle ei nälkä ole mikään kovin iso asia, saatan olla koko päivän nälässä, ja sitten illalla napostella jotain, maha tulee hyvin nopeasti täyteen. Inhoan ähkyoloa, ja siksi olen opetellut ottamaan vähän ruokaa, kun ärsyttää aina laittaa ruokaa roskiin.
Vaikka laihat ihmiset olettaa että läskit vetää pullapitkon kerrallaan ja litran jäätelöä, ei se todellakaan pidä paikkaansa. Jotkut lihavat syövät hyvinkin terveellisesti, mutta liian isoja annoksia tavallista kotiruokaa, ja ehkä vähän herkkujakin päälle. Ja varmasti on sitten näitä ahmimishäiriöisiä jotka pystyvät vetämään vaikka mitä vaikka kuinka paljon.
Minä syön kyllä suklaalevyn kerta istumalla, mutta kyllä siinä menee aikaa kun nautiskelee parikin tuntia, ei niin että puolessa tunnissa menee kaksi levyä, kuten telkkarissa joku sanoi.
Tänäänkin söin saman verran ruokaa kuin kolmevuotiaat, lisäksi olen syönyt pari suklaapatukkaa ja juguttia ja pari leipää (leipää syön harvoin, vain kausittain jotain tiettyä)
Kun kuituja, vitamiineja ja muita ravinteita tulee ruuasta vähän, menee kroppa säästöliekille, ei jaksa tehdä mitään, ja kaloreita ei kulu. Se kuulostaa ehkä selittelyltä, mutta ainoa selitys minun mielestäni, eikä ole oma keksintöni.
en tiedä minkä kaiken kanssa syömiseni korreloi, ainakin aktiivisuuden ja hormonien. Välillä on päiviä kun ei vaan ole nälkä, ja päivän ruokailut saattavat olla aamulla banaani ja jogurtti, päivällä joku nuudelikeitto ja hedelmä, illalla pieni pala suolaista piirakkaa. Ja sitten toisena päivänä menee aamulla iso annos jogurttia ja mysliä, päivällä iso satsi pastaa ja illalla iso läjä kanawokkia ja riisiä.
Paino on kuitenkin pysynyt aika lailla samoissa mitoissa lukioajoista lähtien, siinä 56-58 kg ja pituutta on 165.
vaan omaani. Todellakin syön suklaalevyn kerralla. Siinä ei kauaa nokka tuhise. Ruokaa otan lisää aina kun mahdollista (usein töissä pienempi annos mukana kuitenkin).
Mähän olen oikeesti kuin hurjasti polttoainetta kuluttava auto, epätaloudellinen. Parempi kai se olis, et pärjäis vähemmällä ruualla. Jos urheilen aivan hurjia määriä, joudun syömään niin paljon, että alkaa lähes ällöttämään. Ei kiva.
T. 9
Varmasti vaikuttaa myös se, että olen huono nukkumaan, taipuvainen masennukseen ja stressiä on vuosien varrella ollut paljon, entinen mies oli juoppo, olen ollut työttömänä pitkiä aikoja, yrittäjänä muutaman vuoden, taloudellisia vaikeuksia on ollut suurimman osan elämää. Nyt stressaa se kun paino alkaa vaikuttaa terveyteen, ja pelkään kuolemaa (jäisi pienet lapset).
Vessassa olen aina käynyt keskivertoa harvemmin, myös hoikkana nuoruusaikana. Nestettäkin aina välillä kertyy.
Asiantuntijathan sanovat että stressi,epäsäänöllinen syöminen ja unettomuus lihottaa. Minä vielä yleensä syön yöllä ne suklaat jotka syön.
mutta siitä huolimatta olen todennut, että jos syön yli 1500 kaloria vuorokaudessa, niin alan vääjämättä lihoa. Laihdutin kymmeniä kiloja, ja silloin alotin laihduttamisen tuolla 1500 kalorilla, enkä saanut minkäänlaisia tuloksia. Vasta kun kalorit putosivat tuosta vielä paljon alemmaksi, niin alkoi hidas eteneminen.
No, ihan sama, laihduin kuitenkin. Jotenkin silti ärsyttää oletus, että olisin sitä ennen vetänyt koko elämäni roskaruokaa tai karkkia ja sen takia lihonut, vaikka suoraan sanottua en osaisi montaakaan kertaa sanoa, kun olisin päivän aikana syönyt vaikka yli 2500 kaloria. Kilot tulivat vähitellen ihan tavallisesta ruoasta. Melkein tuntuisi reilummalta, että ne olisivat tulleet siitä roskaruoasta, niin olisi elämässä ollut edes yksi vaihe, kun saisi syödä kaikkea, mitä tekisi mieli.
Siksi monet possut kertovat syövänsä hyvin vähäisiä määriä. Jaksavat sitä ehkä helmikuun lopulle vielä, sitten lopahtaa ja aletaan mättää ruokaa naamaan entiseen malliin.