Osa-aikatyö ja hoitopaikka
Hyppään tuolta vauvapuolelta kysymään seuraavaa asiaa. Vanheimpainvapaani loppuu tammikuun alussa ja sen jälkeen jään hoitovapaalle. Mieleni tekisi kuitenkin jo hieman töihin ja olen hakemassa erästä osa-aikasta työtä. Vielä en tiedä, kuinka monta tuntia / viikko työaika olisi.
Mutta entäs lapsen hoito? Mitä mahdollisuuksia minulla on sen suhteen? Päiväkotiin vieminen tuntuu aikast hurjalle, mutta miten päiväkodeissa suhtaudutaan osa-aikaiseen hoitoon ja kuinka tarkasti heille pitää määritellä hoitoajat? Paljonko maksaa? Onko kunnallisella ja yksityisekkä puolilla eroja? Entäs perhepäivähoito? Ei varmaankaan ota osa-aikaisia lapsia hoitoon? Onko kukaan palkannut hoitajaa kotiin? Paljonko maksaa ja mitä kautta on saanut hoitajan? Tai hoitaako kenenkään kaveri lasta osa-aikaisesti, mitenkäs palkka- ja verotusasiat tuolloin?
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne. Kannattaakohan tässä mistään osa-aikatyöstä unelmoidakaan?
Kommentit (3)
Mulla 20 h/vk työaika ja lapset hoidossa neljänä päivänä viikossa päiväkodissa. Hoitoaika on max 7h/päivä ja kokopäiväisen maksusta saa tietyn alennuksen, en muista tarkkaa prosenttia. Kuukaudessa tulee lisäksi neljä vapaapäivää kun yleensä perjantaisin lapset on kotona, ja jokaisesta päivästä saa 4% alennusta hoitomaksuun. Toisin kuin yksi edellinen väitti, saan Kelalta kotihoidontukea 70 euroa/kk (vai 75e?).
Alennukset lasketaan sun ja miehesi tuleojen perusteella määräytyvästä täyspäivähinnasta. Meillä se on tuo kattohinta 200 e/kk.
Hoitoaikavaihtoehdot oli alle 5 tuntia, 5-7 tuntia, yli 7 t/vrk. Vapaapäiviä pitää olla tuo neljä per kk, ja toivovat että ne ilmoitettaisiin ajoissa, mutta päivä saa vaihdella ja olla vaikka neljä päivää putkeen yhdellä viikolla ja sitten muina viikkoina 5pv/vk.
Hyvä systeemi tämä on meille ollut.
Olen siis osittaisella hoitovapaalla ja työpäivinäni meillä on hoitaja kotona 2 krt/vko 7h/pvä. Hoitaja löytyi työvoimatoimiston kautta (laitoin nettisivuille ilmoituksen). Useimmat hakijoista tosin halusivat palkan pimeenä, mutta valitsemallemme hoitajalle maksamme " puhtaasti" eli 8 eur/h, työnantajamaksujen kanssa tuntipalkka on n. 9.5 eur/h. Koska lapsemme on alle 3v., niin saamme kelalta kotihoidontukea, johon ei vaikuta omat tuloni, vaan se että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Hoitolisää emme kuitenkaan saa. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä tähän järjestelyyn!
;