Miksi jotkut vähättelevät neuvolaa?
Onko teillä tuttuja (tai oletko itse tällainen), joka suhtautuu neuvolan tarkastuksiin ja toimiin jotenkin vähättelevästi?
Erityisesti silloin, jos neuvolassa todetaan tarpeelliseksi joku ylimääräinen seuranta tai kontrollikäynti tai vastaava jonkun asian takia?
Miksi jotkut eivät halua nähdä/myöntää sitä seikkaa, että heidän lapsellaan saattaa oikeasti olla kasvussa/kehityksessä jotain, joka saattaa tarvita erityistä tukea ja apua?
Miksi ajatellaan, että neuvola "kiusaa" tai haluaa tahallaan tehdä tikusta asiaa tai että terveydenhoitajalla viiraa päässä ja hän luulee jotain, mikä ei pidä lainkaan paikkaansa?
Miksi ei nähdä sitä, että neuvola on perheen puolella? Kaikki ylimääräinen maksaa yhteiskunnalle, joten ei niitä ylimääräisiä tarkastuksia tms. tehdä turhaan. Usein tietysti asia ei vaadi sen suurempia, mutta eikö ole parempi kontrolloida ja varmistua, että kaikki on kunnossa kuin vain antaa asian olla ja pahimmassa tapauksessa antaa apua ja tukea liian myöhään tai ei lainkaan?
Miksi ei ymmärretä, että neuvolassa pyritään havaitsemaan avun ja tuen tarve mahdollisimman aikaisin ja järjestämään se tarvittava apu?
Miksi joku jopa kieltäytyy avusta? ELi kieltää avun saamisen lapseltaan?
Kommentit (17)
että näitä neuvoloita pidetään itsestäänselvyytenä. Ei osata enää niitä arvostaa vaan ne ovat kuin peruskoululaiselle kouluruoka.
lapsemme neuvolantäti on paskantärkeä akka, joka keksii joka kerta jotain pelottavia oireita tai vähintään häikkää kasvukäyrällä. Yöunet meni pitkäksi aikaa, kunnes kävin toisella neuvolantädillä sekä nlalääkärillä, jotka molemmat totesivat lapsen olevan täysin terve ja normaalipainoinen.
Sen jälkeen ei ole paljon kiinnostanut neuvolantätimme jorinat. Toki kaikki rokotukset otamme jne, mutta muuten en ole enää niin sinisilmäinen.
heti on muka jotain vikaa.
Me lopetettiin neuvolassa käynti jo vuosia sitten.
Neuvola on palvelu, jota ilmankin selviää mainiosti jos ei ole kovin yksinkertainen.... tyyliin saako lapsi syödä tätä ja tota ja mitä jos kakka on tuon väristä.... =))
ja koska ihmiset eivät ole täydellisen erehtymättömiä aina ja kaikessa, he eivät täytä minun vaatimustasoani.
heti on muka jotain vikaa.
Me lopetettiin neuvolassa käynti jo vuosia sitten.
Neuvola on palvelu, jota ilmankin selviää mainiosti jos ei ole kovin yksinkertainen.... tyyliin saako lapsi syödä tätä ja tota ja mitä jos kakka on tuon väristä.... =))
Mutta se kehitys, muukin kuin paino on ihan eri asia. Puhe, kävely, motoriikka, kuulo ja näkö jne. Niitä on vaikea itse seurata, varsinkin jos on päättänyt ettei mun omassa lapsessa ole mitään vikaa.
siihen asti, että jäin yksinhuoltajaksi. Olin muutenkin nuori ja heti kun jäin yksin lapsen kanssa, päädyimme neuvolan silmätikuiksi. Milloin oli muka kasvussa jotain häikkää, ei ollut tullut painoa niin paljon kuin pitäisi, ei ole pituutta niin paljon kuin pitäisi yms.
Kerran sitten äitini vei minut ja lapsen neuvolaan, olipa neuvolantäti sitä mieltä, että pääasiahan on, että lapsi kasvaa omilla käyrillään, eikä lapsessa yhtäkkiä olekaan kasvussa mitään hidastusta.
Eipä jouduttu enää silmätikuiksi, kun näki, etten kuitenkaan ihan yksin lapsen kanssa ole ja minulla on tukiverkosto :)
takia kolmella spesialistilla. Th siis löysi lapsesta kaikenlaista vikaa ja ohjasi eteenpäin. Soitteli kotiin ja eskariin jne. Oli aivan vakuuttunut, että lapseni pääsee esim. toimintaterapiaan. Nyt on tutkittu ja mitään ei löytynyt. Normaali lapsi, jota toimintaterapeutti ei terapiaan huoli koska mitään tarvetta siihen ei ole.
Sanotaanko nyt että kyllä mua jonkun verran vituttaa se että th tekee ½ tunnin neuvolakäynnillä omat diagnoosinsa ja sen takia sitten juoksutetaan vanhempia ja käytetään yhteiskunnan rahoja ihan turhaan. Tälle th:lle kun ei riittänyt esim. eskariopettajien vakuuttelut poikani normaaliudesta, hän kun tosiaan teki ne omat diagnoosinsa jotka on päteviä. Kyllähän nyt ½ tunnin neuvolakäynnillä enemmän tietää kuin eskariope joka on lapsen kanssa joka päivä useamman tunnin.
Toki minä lapseni tutkimuksiin vein, hänen etunsahan se on että tutkitaan ja hoidetaan jos tarve on. Mutta tuntuu että välillä vois käyttää ihan sitä tervettä maalaisjärkeä. Ei jokaista lasta tarvi niin helkutisti analysoida ja terapoida. Eikä jokainen tarvi omaa diagnoosia.
Suhtaudun aika luottaisesti neuvolaan näissä lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyvissä asioissa. Mutta nämä viime aikojen pyrkimykset käyttää neuvolaa jonain yleisenä kaikkeen perheen asioihin toimivana lääkkeenä huvittavat ja ärsyttävät.
Just nämä voimavaraseulat. Mun mielestä tuolla käytettävissä olevalla ajalla ja th:n koulutuksella ei voi sanoa perheen tilanteesta juuta eikä jaata, edes niitten seulalappujen avulla.
Sitä paitsi neuvolan tädit puhuvat itsensä kanssa ristiriitaisesti. Ensin suositellaan 6 kk täysimetystä. No, täysimetän nyt 4-kuista vauvaani. Mieheni oli niihin voimavaralappuihin ruksinut, että toivoisi vähän enemmän yhteistä aikaa minun kanssani. Tästäkös terveydenhoitaja sitten kehottamaan, että meidän pitää antaa vauvalle korviketta tai soseita, jotta voidaan laittaa vauva hoitoon ja saada parisuhdeaikaa.
Pitäytyisivät nyt edes niissä omissa suosituksissaan!
Vaikka vauva oli selvästi terve ja kehittyi normaaliin tahtiin, niin ei kelvannut neuvolan tädille kun ei mennyt niitä haluttuja käyriä pitkin. Väkisellä olisi halunnut lihottaa, en tajua mikä järki siinäkin on. Ja sitten se ainainen vääntäminen ja painostus rokotteista. Vika kerta oli 1,5-vuotislääkärintarkastus. Lääkäri ei ollut saanut kasvukäyriä ja oli ihan hukassa. Ei osannut katsoa lasta, että jaa, hyvältä näyttää ja terveeltä, olisi niitä käppyröitään kaivannut. Ja touhotti sekin jostain rokotteista, jotain tehostetta olisi halunnut antaa eikä osannut katsoa ettei ole annettu vielä mitään muutakaan.
Joka kerta sieltä neuvolasta lähtiessä oli paha mieli. Minulle riitti tuo 1,5 vuotta ja seuraava tarkistus olikin vasta koulussa kolmannella luokalla. Terkka kysyi, "Oletteko asuneet ulkomailla?" :-D
että neuvolasta emme saaneet kertaakaan edes yhtä ainutta järkevää neuvoa. Tästä esimerkkejä:
* Vatsakipuinen, ummetuksesta kärsivä 3kk lapsi. Neuvola neuvoo käyttämään ohramallasta. Olo pahenee. -> Yksityinen lääkäri haukkuu neuvolan ohramallas-neuvon ja sanoo ettei tuota litkua saa enää nykyisin edes alle 8kk ikäiselle antaa. Lääkäri käskee kokeilemaan luumusosetta. Toimii.
* Valtavasti puklaava vauva, joka itkee 12h vuorokaudessa, käytännössä putkeen. Syö hyvin, itkee syödessäänkin. Neuvola totetaa 2kk kontrollissa, että varmaan koliikkia, sitä se on... Menee varmaan pian ohitse. -> Yksityinen lääkäri toteaa, että vauvalla on paha maitoallergia, joka ilmenee refluksina. Haukkuu neuvolan siitä, että eivät edes ehdota maidottoman dieetin kokeilemista, vaikka Suomessa maitoallergisia lapsia on valtavasti.
* Lapsilla vanhemmaltaan perimä geenimutaatio, jonka vuoksi kolesteroliarvot huitelevat 10 kieppeillä. Tämä ei ole vaarallista, koska hyvää kolesterolia on suhteessa niin paljon. Neuvolan terkka on ylihysteerinen, eikä usko edes lääkäriltämme saatuja ohjeita. Määrää välittömästi vaihtamaan KAIKKI käyttämämme rasvat terveellisiin. Tämä siitäkin huolimatta, että terveellisempiä rasvoja ei ole olemassa, vaan tästä geenivirheestä tietoisina olemme jo ennakkoon huolehtineet rasvan terveellisyydestä.
Kokemusta pk-seudulta neljästä neuvolasta. Yksityisellä neuvolantädillä on järkeä päässä, kunnallisessa ei edes mittoja osata ottaa (lapsille tulee aina muutama sentti lisää pituutta, kun "ei se niin tarkkaa ole" ja sitten marmatetaan kun ovat alipainon rajamailla...)
Neuvolajärjestelmän saisi romuttaa.
mua on raastettu sokerikontrolliin joka raskaudessa, koska isälläni oli 1 tyypin diabetes. Itsellä ei ole koskaan ollut mitään häikkää sokereiden kanssa, ei ikinä, missän vaiheesas raskauksiakaan. Kuopuksen (3. raskaus) kanssa sitten kieltäydyin koko hommasta. Ihan terve olin minä koko raskauden ja sen jälkeen samoin tuo lapsi. Mutta sitten semmoista pikkujuttua ei kukaan huomannut, että keskimmäinen oli vissiin viimeisen viikon ilman vettä mahassa, kun oli juonut kaiken. Vaikka ramppasin yliaikaiskontrollissa harva se päivä synnärillä. Lopulta vaatimalla sain sektion (ja hysteerikon leiman) ja lapsi saatiin sitten "viime hetkellä" ulos. Että sen takia vähän olen kriittinen ollut.
terveydenhoitajasta. Jos ihminen itse osoittaa tietämättömyydellään ja käytöksellään muutenkin että ei ole ammattinsa tasalla, niin en mä kovin luotettavana voi sellaista henkilöä pitää. Ja mitä tulee testeihin, niin vaikka tulos oli sellainen että minut olisi pitänyt lähettää polille samantien, jouduin ihan itse päättelemään tuon tarpeen enkä saanut neuvolasta mitään lähetettä tai edes kannustusta lähteä sinne, vaikka tarve olisi ollut. Onneksi tajusin itse hankkia tietoa ja hankkiutua avun piiriin. Jotta vähän varauksella kyllä olen suhtautunut siihen asiantuntijuuteen myöhemmin...tosin kait tuo oli vaan poikkeustapaus, ja tutkimuksiin suhtaudun oikein positiivisesti, jos ne vaan johtaisivat oikeisiin johtopäätöksiin...
-vanhin lapseni kasvoi neuvolan mukaan aivan väärin, painoa oli liian vähän ja sen takia siten ravattiin jatkuvasti kontrolleissa. Lapsi on nyt 20 ja on edelleen alipainoinen aikuinen.
- seuraavalla lapsella kasvoi pää väärin eli liian vähän. Käytiin erikoissairaanhoidossa näytillä jossa naurettiin että mitäs me siellä tehdään. No juu, samaa ihmettelin itsekin. Lapsessa ei mitään vikaa, pän kasvu on yksilölistä.
-kolmannella sama juttu.Lapsen pää ei kasva käyrien mukaan ja sama turha käynti erikoisssairaanhoidossa.
Järkyttävää yhteiskunnan resurssien tuhlaamista ja äidin ja hänen arviointikyvyn aliarvioimista, hyysäämistä ja vatvomista.
Neuvola on huono paikka havaitsemaan avun ja tuen tarvetta, etenkin isompien lasten kohdalla. Näkevät lapsen 1x vuodessa, päivähoito taas näkee lapsen 200x vuodessa (olettaen että lapsi on hoidossa).
En arvosta neuvolaa ja neuvolantätejä kovinkaan korkealle. Viiden lapsen ja kuudentoista lastenneuvolan terveydenhoitajan jälkeen voin vain ihmetellä, miten kukaan arvostaa. Onhan tähän porukkaan toki mahtunut kaksi tai kolme asiansa osannuttakin, mutta ne muut... Äitiysneuvolan tädeistä nyt puhumattakaan.
Voitte kuvitella, näihin yhteentoista vuoteen on mahtunut valtavasti kaikkea. Lähtien neuvolassa huomaamatta jääneestä raskausdiabeeteksestä esikoisen raskaudessa aina lastenneuvolassa puolikuuroksi todettuun viisivuotiaaseen... Paitsi että tytön kuulossa ei ollut mitään vikaa ja tästä syystä kuuntelin sitten korvapolilta erikoislääkärin huudot, kun turhaan taas käytän yhteiskunnan rajallisia resursseja.
Kyllä meillä on ollut lasten kanssa ongelmaa jos minkälaista, mutta neuvolasta emme ole mitään apua saaneet. Lässytystä ja syyllistämistä, turhaa pätemistä kyllä sitten senkin edestä. Viimeksi taisi th ottaa herneet nenään, kun ilmoitin, etten aio palauttaa voimavarakyselyä. Me kun olemme jo valmiiksi kaiken tuen piirissä, ja se tukikin on hankittu ihan ohi neuvolan.
Mitä tekee viiden lapsen äiti väsymyksestä valitettuaan neuvolla "nuku silloin, kun vauva nukkuu?" Miksi on oikeutettua kysyä esikoisen äidiltä "Osaatko keittää perunoita?" Miksi eronneen töissäkäyvän yh-äidin pitäisi mennä yh-kurssille kesken työpäivän? Miksi kaksivuotias pitäisi laittaa päiväkotiin "saamaan kavereita", kun äiti on vauvan kanssa kotona? (Kun mitään kuntoutus tms tarvetta ei ole)
Mikä tekee ap:n mielestä vastavalmistuneesta neljä vuotta opiskelleesta lapsettomasta tytöstä jumalan, jonka kirjatieto on ainoa totuus mitä lastenhoitoon tulee?
ja taso on laskenut 2000-luvulla t. hoitovirheilmoituksen neuvolasta tehnyt
arvostaisi. Omalla kohdallani kyse oli joskus siitä, että taitamaton kokki laittoi liikaa pippuria ruokaani. Kuka sellaista nyt voi syödä?
Esimerkiksi käski syöttää makeata hoikalle (ei siis laihalle) lapselleni, että lihoisi. En syöttänyt!
on huonoja kokemuksia itse neuvolasta tai jostain muualta esim. kouluterveydenhuollosta.. Huonoja kokemusia omassa lapuudesta..