kissa puraisi
Kissa siis puras mua pikkurilliin, oli siltä vahinko kun oli jäänyt tassu jumiin ja ei tajunnu et yritin auttaa. Mietin että mistä tiedän onko minulla vielä jäykkäkouristusrokote voimassa? Muistan että joskus sen ammattikoulussa sain, siitä on ehkä jotain 10v. Huolestuttaa vaan kun olen raskaana... Ei siis mikään kovin iso haava tullut, sellanen aika syvä pieni vekki. Puhdistin sen kyllä heti septidinillä, mutta silti jotenkin jäi vaivaamaan..
Kommentit (7)
pentukoirakin järsinyt, vaikka ei ole ollut jäykkistä. Mä myös löydän erittäin hyvin tippuneet nastat ja lasinsirut lattialta jalallani. Kerran astuin jopa naulaan. Mä olin ainakin 10 vuotta ilman jäykkistä, mutta pari kuukautta sitten tajusin sen ottaa. Mitään ongelmia ei mulle tullut, vaikka varmasti "aihetta" olis ollut.
Ja ensimmäinen paikka, josta säntään neuvoa kysymään, on toheloiden Vauva.fi. Oletko ihan varma, että juuri sinun pitää lisääntyä?
Kaiva esiin lähimmän terveysaseman joko päivystys- tai mieluummin terveydenhoitajan tai oman neuvolasi numero ja soita sinne.
Hän osaa kertoa, kannattaako jäykkis uusia.
Kai sulla känny on, useimmilla tilastojen valossa jopa 2,7 kpl.
pentukoirakin järsinyt, vaikka ei ole ollut jäykkistä. Mä myös löydän erittäin hyvin tippuneet nastat ja lasinsirut lattialta jalallani. Kerran astuin jopa naulaan. Mä olin ainakin 10 vuotta ilman jäykkistä, mutta pari kuukautta sitten tajusin sen ottaa. Mitään ongelmia ei mulle tullut, vaikka varmasti "aihetta" olis ollut.
Jäykkäkouristus todella kannattaa sairastaa; muuta hoitoa ei ole kuin sairaalassa teholla lihasrelaksantin ja narkoosin vallassa ja sydänkeuhkokoneessa. Välillä katsotaan, tuleeko kouristus kun lääkettä vähennetään; jäykkis katkoo luita, kramppi on niin voimakas. Eikä ole parannuskeinoa. Vain aika. Viikkoja, kuukausia, vuosia.
mutta raskausaikana pitäisi välttää ellei tartuntavaara ole suuri. Jos et olisi raskaana, ilman muuta pitäisi ottaa tehoste. Soita vaikka terveyskeskukseen.
Raskaanako siis kannattaa ottaa riski sairaudesta, johon ei ole parannuskeinoa? Tekeekö muutama kuukausi nukutettuna hyvää vauvalle?
Tosin en ole varma, kannattaako juuri tuohon vauvaan satsata, ei siitä kovin fiksua välttämättä tule, kun äitikin on tuommoinen. Puhelimeen, prkl!
mulla on tämmönen rokotevihaajakaveri, joka ei ota lapsilleen tetanusrokotetta, ei vaikka lapsi astui pihalla ruosteiseen naulaan. Saako syytteen, jos lapsi sairastuu tetanukseen?
4. Taitaa olla sulla huono päivä tänään. Mitähän itse edes haet tältä keskustelupalstalta. Katsos sinne neuvolaan ei noin vain soiteta, vaan sinne pitää saada puhelinaika, joten ihan vaan ajattelin täältä ajan kuluksi kysellä. Vielä ei ole neuvolasta soitettu takaisin, mutta varmaan kohta soittavat.
Toivottavasti 4 itse et lisäänny, juuri tuollaiset sinunlaisesi aiheuttavat kaiken p*skan maailmassa. Ja ehkä itselläsi on tapana ns. jyrätä muiden yli ja mm. mennä ruuhkauttamaan se päivystys jonkun pikkuhaavan takia. Ja juuri sinunlaisillesi tämä palsta saisi olla suljettu.
Kiitti muille vastauksista! Ja ihanaa viikonloppua!
ap
mutta raskausaikana pitäisi välttää ellei tartuntavaara ole suuri. Jos et olisi raskaana, ilman muuta pitäisi ottaa tehoste. Soita vaikka terveyskeskukseen.