Singapore, millaista?
Kokemuksia, millaista oli lasten kanssa? Loma mielessä eikä tenavien (10 v., 6 v., 2 v.) kanssa tule harrastattua korkeakulttuuria. Kertokaa vinkkejä!
Kommentit (12)
Kaukana Thaimaan halvoista hinnoista.. Ihana paikka, muuttaisin huomenna jos tilaisuus tulisi!
Täällä asuvana voin vain suositella lapsiperheen lomakohteeksi! Asia for beginners. Hanavettä voi juoda, purkkaa jauhaa (muttei sylkeä kadulle) muutenkin puhdas ja turvallinen kaupunki.
Jos vain aika ja budjetti antaa myöten yhdistäisin pieneen rantalomaan lähialueella, Bali, Tioman, Rawa, Bintan tms. Sentosalla on uimaranta, mutta vesi ei houkuttele. Sentosan Shangri-La on ainoa kunnon rantahotelli; hiekkarannan kupeessa, ja allasalueelta suora yhteys rantaan. Sopii hyvin lapsiperheelle, mutta kauempana keskustasta, noin puolen tunnin taksimatkan päässä.
Zoo on loistava, varaa koko päivä aikaa. Lapsille uikkarit vesileikkipaikkaa varten mukaan. Universal studios on kallis, mutta elämys. Pienimmille lapsille osa rideista tosin liian hurjia. Menkää viikolla niin ei ole ruuhkaa. Hienoja ilmaisia leikkipuistoja mm West Coast Park ja Botanic Gardenin Jacob Ballas Childrens garden. Sentosan Port of Lost Wonder kiva maksullinen vesileikkipuisto pienemmille. Art and Science museossa on usein lapsia kiinnostavia näyttelyitä. Science center on paikallinen Heureka. Siellä myös ulkona vesileikkipaikka ja Mäkkärillä kiva ulkoterassi tiedepuiston vieressä.
Clarke Quain iltaelämää voi mennä ihmettelemään lasten kanssa. Örveltäjiä ei juuri näy. Marina Bayn uudella alueella riittää ihmeteltävää. Huipulla kannattaa käydä auringon laskun aikaan, joka näköalatasanteella tai ravintolassa.
Ostareista Orchardin Forum Mall ja Paragonin yläkerta on täynnä lasten liikkeitä. Ion, Vivo city ja Marina Bay itsessään ovat nähtävyyksiä. Vivon katolla on leikkipaikka. Shopping on national sport.
China Townissa Arab streetillä ja Little Indiassa voi käydä "ulkomailla". Singaporessa on hotelleilla ja monilla ravintoloilla sunnuntaiaamuisin loistavat shamppanja brunssit.
Täällä on kuumaa ja kosteaa. Lämpötila 30 +-3 astetta ympäri vuoden. Sisätiloissa ilmastointi on kovalla, ja silloin tarvii villatakkia tai hupparia. Ulkona riittää shortsit ja t-paita. Talvikalpean suomalaisen, varsinkin lapsen, pitää suojautua auringolta 30-50 rasvalla, hatulla ja uimapaidalla, jos viettää koko aurinkoisen päivän uima-altaalla.
Itselleni suuri shokki oli se kun taksikuski puhui englantia. :) Eli ns. helppo sisääntulo Aasiaan.
Ilmasto on kuin lämmin lehmän hönkäys. En itse pitänyt, mutta olenkin vain työasioissa käynyt.
Siisti ja turvallinen. Paikallinen kertoi hauskasti, että rikolliset tietävät olevansa hölmöilemättä kun rangaistukset ovat niin suuria. Viidensadan sakkokin on mahdollinen jos ajaa fillarilla sillan ali josta ei saisi.
Kaunis kaupunki, todella länsimaalainen. Lapsiystävällisyydestä en tiedä. Kaikkialla onneksi ilmastointi, joten ei siellä kuuma tule, vaikka ilmasto onkin mikä on. Itseäni lähinnä ärsyttää että vaatteet ovat märkänä viidessä minuutissa siitä kun ulos astuu. Ehkä olen vain huonoina aikoina vieraillut siellä. :)
Clarke Quai on mukava paikka, samoin Sentosa. Yleensä ei ole ollut aikaa nähtävyyksiä katsoa, joten suppeasti vain nuo tullut koluttua (hotellit olleet läheisyyksillä).
Mielestäni hintataso ei mikään älytön ollut, mutta kaikki riippuu siitä mihin vertaa. Thaimaat ja kanariat ovat kyllä minulle vieraita, joten en tiedä miten niihin verrattuna. Hotellit toki maksavat keskimääräistä enemmän.
Marina Bay Sands on melkein oma pieni kaupunkinsa, ja vaikka siellä ei majoittuisi, niin sen kattoterassit kannattaa ehdottomasti käydä tarkastamassa. Vertaansa vailla olevat näköalat. Ei ole halvimmasta päästä ne terassit siellä ylhäällä, mutta ehdottomasti sen arvoisia. Suosittelen pimeään aikaan sen paikan kokemisen. :)
Ei tästä äkkiseltään muuta tule mieleen, pari vuotta viimeisimmästä reissusta jo aikaa, joten ihan tuoreimpina ei ole kaikki mielessä.
Itselleni suuri shokki oli se kun taksikuski puhui englantia. :) Eli ns. helppo sisääntulo Aasiaan.
Ilmasto on kuin lämmin lehmän hönkäys. En itse pitänyt, mutta olenkin vain työasioissa käynyt.
Siisti ja turvallinen. Paikallinen kertoi hauskasti, että rikolliset tietävät olevansa hölmöilemättä kun rangaistukset ovat niin suuria. Viidensadan sakkokin on mahdollinen jos ajaa fillarilla sillan ali josta ei saisi.
Kaunis kaupunki, todella länsimaalainen. Lapsiystävällisyydestä en tiedä. Kaikkialla onneksi ilmastointi, joten ei siellä kuuma tule, vaikka ilmasto onkin mikä on. Itseäni lähinnä ärsyttää että vaatteet ovat märkänä viidessä minuutissa siitä kun ulos astuu. Ehkä olen vain huonoina aikoina vieraillut siellä. :)
Clarke Quai on mukava paikka, samoin Sentosa. Yleensä ei ole ollut aikaa nähtävyyksiä katsoa, joten suppeasti vain nuo tullut koluttua (hotellit olleet läheisyyksillä).
Mielestäni hintataso ei mikään älytön ollut, mutta kaikki riippuu siitä mihin vertaa. Thaimaat ja kanariat ovat kyllä minulle vieraita, joten en tiedä miten niihin verrattuna. Hotellit toki maksavat keskimääräistä enemmän.
Marina Bay Sands on melkein oma pieni kaupunkinsa, ja vaikka siellä ei majoittuisi, niin sen kattoterassit kannattaa ehdottomasti käydä tarkastamassa. Vertaansa vailla olevat näköalat. Ei ole halvimmasta päästä ne terassit siellä ylhäällä, mutta ehdottomasti sen arvoisia. Suosittelen pimeään aikaan sen paikan kokemisen. :)
Ei tästä äkkiseltään muuta tule mieleen, pari vuotta viimeisimmästä reissusta jo aikaa, joten ihan tuoreimpina ei ole kaikki mielessä.
Kuten joku sanoikin ihana ja vaivaton lomapaikka. Lähtisin heti uudelleen jos voisin! Olimme siellä tammikuun lopussa ja ilmasto oli tosi miellyttävä, yhtenä päivänä satoi tunnin pari -senkin vietimme hotellin uima-altaassa:D
Hotelleista voin suositella Orchad roadin päässä olevaa Shangri-La hotellia - siellä on mielettömimmät buffat (aamiaisellakin) mitä ikinä olen syönyt. Kaikkea löytyy sushista ja dimsumeista alkaen, jäätelöbaariin saakka:D
ja aiemmat vinkit ovat hyviä.
Lisäisin listaan (en muista oliko jo) mm. kasvitieteellisen puutarhan.
Lisäksi muistan itse käyneeni Singaporen viidakossa omatoimisella vaelluksella. Siellä asui paljon apinoita, joita ei saanut ruokkia, mutta en tiedä onko kyseistä paikkaa enää tai onko sinne enää pääsyä.
Sentosalle en itse päässyt, mutta se on todella upea paikka, mutta toki myös kallis. Itse valitsisin todennäköisesti keskeisemmän hotellin tai hiukan edullisemman asumisvaihtoehdon ja reissaisin varsinkin metrolla ympäri saarta.
Suosittelen myös reissua rajan yli Malesiaan (ehdottomasti bussilla, on edullisin) tai sitten kantosiipialuksella Bintanin saarelle Indonesiaan, jossa rantoja riittää.
Ja ruokailu on helppoa, jokaisessa ostarissa on ns. Food Court, jossa on edustettuna kaikki paikalliset perusruokavaihtoehdot ja kaikki voivat valita omasta tiskistä suosikkinsa ja istua yhdessä isoissa pöydissä. Muistaa vain, että tarkistaa, että liharuuat valmistetaan kunnolla kuumiksi, ettei niissä ole pöpöjä. Meitä paikalliset varoittivat kojuista, joissa näkyi kanoja riippumassa ja kehottivat varmistamaan, että lihat kuumennetaan tosiaan kunnossa, eikä vain käytetä liemen seassa, eikä kannattanut ostaa ns. seisonutta ruokaa, vaan aina vasta valmistettua.
Ja yksi herkku, joka oli mielestäni hauska oli jäätelö, joka tarjoiltiin kahden vaalean leipäpalan välissä. Myyjinä olivat usein vanhahkot miehet, joilla oli jäätelö vanhoissa "maitokärryn" näkyisillä vedettävissä systeemeissä. Jonot olivat usein pitkiä, mutta ei ihme, sillä nämä jäätelöt olivat hyviä ja todella edullisia.
Oi kun pääsisinkin takaisin ja nimenomaan hiukan pidemmäksi aikaa, viikossakaan ei vielä ehdi oikein mitään...
ja aiemmat vinkit ovat hyviä.
Lisäisin listaan (en muista oliko jo) mm. kasvitieteellisen puutarhan.Lisäksi muistan itse käyneeni Singaporen viidakossa omatoimisella vaelluksella. Siellä asui paljon apinoita, joita ei saanut ruokkia, mutta en tiedä onko kyseistä paikkaa enää tai onko sinne enää pääsyä.
Sentosalle en itse päässyt, mutta se on todella upea paikka, mutta toki myös kallis. Itse valitsisin todennäköisesti keskeisemmän hotellin tai hiukan edullisemman asumisvaihtoehdon ja reissaisin varsinkin metrolla ympäri saarta.
Suosittelen myös reissua rajan yli Malesiaan (ehdottomasti bussilla, on edullisin) tai sitten kantosiipialuksella Bintanin saarelle Indonesiaan, jossa rantoja riittää.
Ja ruokailu on helppoa, jokaisessa ostarissa on ns. Food Court, jossa on edustettuna kaikki paikalliset perusruokavaihtoehdot ja kaikki voivat valita omasta tiskistä suosikkinsa ja istua yhdessä isoissa pöydissä. Muistaa vain, että tarkistaa, että liharuuat valmistetaan kunnolla kuumiksi, ettei niissä ole pöpöjä. Meitä paikalliset varoittivat kojuista, joissa näkyi kanoja riippumassa ja kehottivat varmistamaan, että lihat kuumennetaan tosiaan kunnossa, eikä vain käytetä liemen seassa, eikä kannattanut ostaa ns. seisonutta ruokaa, vaan aina vasta valmistettua.
Ja yksi herkku, joka oli mielestäni hauska oli jäätelö, joka tarjoiltiin kahden vaalean leipäpalan välissä. Myyjinä olivat usein vanhahkot miehet, joilla oli jäätelö vanhoissa "maitokärryn" näkyisillä vedettävissä systeemeissä. Jonot olivat usein pitkiä, mutta ei ihme, sillä nämä jäätelöt olivat hyviä ja todella edullisia.
Oi kun pääsisinkin takaisin ja nimenomaan hiukan pidemmäksi aikaa, viikossakaan ei vielä ehdi oikein mitään...
Viidakkokävelylle voi mennä Bukit Timah Nature Reservoiriin. Siellä voi kiivetä "vuorelle". Mac Richie Reservoirissa on mm Tree top walk, pitkä riippusilta sademetsäpuiden latvuksissa. Mitään extreme viidakkoseikkailuja nämä eivät ole, osa poluista on asfaltoituja ja reitit merkattu. Apinoita ei pidä syöttää. Pulau Ubinin viidakkosaarrella voi vuokrata pyöriä, myös tandem ja lasten.
Food Courtit ja Hawker Centerit ovat viranomaisten syynissä. Jokaisella kojulla on hygienia-arvosana nähtävillä. Parasta ruokaa saa niistä joissa on pisin jono.
Eläintarha yksi maailman hienoimpia ja Sentosan saari upea, sinne menee köysirata. Olen ollut 5 kertaa ja en jaksa odottaa seuraavaa!
Siisti, tylsähkö, helppo matkakohde. Asiat toimii ja on turvallinen. Lasten kanssa varmaan hyvä. Eläintarhaan kannattaa mennä. Sää hyvä ympäri vuoden. Ihan kiva kerran, mutta toiste en menisi. Jotenkin liian.. vaivaton. Tykkään, että on enempi luonnetta paikalla, en osaa tuota tarkemmin selittää. Mutta menkää. Sieltä pääsee edellullisesti muualle aasiaan lentämällä
Eläintarha yksi maailman hienoimpia ja Sentosan saari upea, sinne menee köysirata. Olen ollut 5 kertaa ja en jaksa odottaa seuraavaa!
Kiitos, kertokaa lisää! Tiedän, että paikka on monen mielestä tylsä, jäykkä ja steriili, mutta lapsiperheelle se vaikuttaa juuri hyvältä.
T: ap
Ja purkkaa ei tosiaan aiota jauhaa ;)
Mitä tykkäätte ilmastosta, jaksaako kävellä pidempiä matkoja, onko miten kuuma? Miten pukeuduitte ja puitte lapset?
Sää on ympäri vuoden yli 20, jossain vaiheessa vuotta yli 30. Myös yöt on lämpimiä. Sadetta tulee, kun on trooppinen ilmasto, mutta eipä tuo haitannut, kun lämmin sade kastelee.. Singaporeessa mielellään pukisi päälleen vähän siistimpää. Jos kuljet esim. vaatekaupoissa ankeissa vaatteissa, niin eivät välttämättä palvele, kun ajattelevat, ettei ole varaa ostaa parempaakaan. Sellaiset ruokapaikat oli hyviä, jotka on kuin isoja halleja ja paljon pieniä kojuja ympäri aasiaa ja monista saattoi ostaa jotain pientä ja tulla sitten yhteisiin pöytiin syömään. Metrolla oli helppo kulkea, töniminen oli ankarasti kielletty:)